BYD Yangwang U8 – poznaj najbardziej niezwykłe auto z Chin. Właśnie przybyło do Europy, choć to skomplikowane
Jest ogromną , zdolnym do jazdy w terenie i… zawracania w miejscu. Skrywa w sobie mnóstwo technologii nieznanej europejskim wytwórcom samochodów. Oto chiński BYD Yangwang U8, którego można kupić w Europie. A dokładniej w Rosji!
Chiński przemysł motoryzacyjny rozwija się w niezwykłym tempie. Przykład pierwszy z brzegu to choćby Nio ES6, które lada dzień zadebiutuje z akumulatorami półprzewodnikowymi. W ten sposób to auto uczyni pierwszy krok w ogromnej poprawie wydajności baterii, a tym samym – zasięgu pojazdów na prąd (TUTAJ poznasz go lepiej).
Ale nie mniejsze wrażenie robi Yangwang U8. To wielki i niezwykle zaawansowany SUV marki premium, należącej do koncernu BYD. Auto, które wyróżnia się nie tylko swoimi wymiarami, ale i niespotykanymi rozwiązaniami technicznymi. Prawda jest taka, że próżno podobnych szukać w europejskich modelach.
Yangwang U8: cztery silniki elektryczne
Przykład pierwszy z brzegu to choćby układ napędowy. Tego kolosa napędzają 4 silniki elektryczne – po jednym przy kole. Każdy z nich jest osobno sterowany, co ma zapewnić optymalne trakcję i prowadzenie w zróżnicowanych warunkach.
Ale układ z czterema silnikami potrafi znacznie więcej. To choćby umiejętność zawracania w miejscu. Funkcja ta nazywa się tank turn i pozwala na wykonanie obrotu o 360 stopni – zupełnie jak w czołgu.
Kolejna to crab walk, czyli umiejętność podjazdu pod wzniesienie o kącie… 45 stopni! Jakby tego było mało, Yangwang U8 może wjechać w wodę głęboką na 100 cm, a skok jego zawieszenie wynosi niebywałe 15 cm.
Chiński SUV jest pierwszym na świecie autem zaopatrzonym w technologię „inteligentnego” sterowania podwoziem. Potrafi nie tylko w zsynchronizowany sposób podnosić i opuszczać wszystkie cztery koła. Jest w stanie nawet niezależnie unieść pojedyncze koło, aby np. przejechać ponad dużym głazem.
Yangwang U8: 1200 KM, ale to nie wszystko
Cztery silniki elektryczne (każdy o mocy 300 KM), które wprawiają w ruch Yangwanga U8, wytwarzają łącznie 1196 KM. Zapewniają one nie tylko ogromną siłę napędową, ale również spontaniczne przyspieszenia: 0-100 km/h w 3,6 s. Prędkość maksymalna to 200 km/h.
Zestaw baterii litowo-żelazowo-fosforanowych o pojemności 49 kWh, ukrytych w Yangwangu U8, wystarcza na pokonanie dystansu zaledwie 180 km – zgodnie z chińskim standardem testowym. Na szczęście w odwodzie jest 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy, który wyciska z siebie 272 KM. Działa on jak niewielka pokładowa elektrownia, doładowująca układ baterii w czasie jazdy.
Yangwang U8 obsługuje funkcję szybkiego ładowania. W rezultacie jego akumulator trakcyjny potrzebuje 18 minut na naładowanie się z poziomu 30 do 80%. Zasięg? Chińczycy donoszą, że auto jest w stanie pokonać dystans ponad 1000 km bez konieczności uzupełniania poziomu paliwa czy ładowania baterii.
Yangwang U8: duża nadwaga
Złośliwi twierdzą, że Yangwang U8 wygląda niczym Land Rover Defender po tygodniowym pobycie w Chinach. Niezależnie od tego, auto prezentuje się nowocześnie, a nawet może się podobać. Choć to oczywiście kwestia gustu (TUTAJ przeczytasz o tym, jak dbać o baterie auta na prąd).
Terenowa hybryda z Chin mierzy 5319 mm długości, 2050 mm szerokości i 1930 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi z kolei 3050 mm. Masa własna? Bagatela, 3460 kg, a całkowita – 3985 kg. Ładowność jest więc dość śmieszna – zaledwie 525 kg.
Samochód jest dostępny w dwóch wersjach – Premium Edition oraz Off-road Master Edition. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że pierwsza ma bogatsze wyposażenie z zakresu komfortu, a druga lepiej sprosta terenowym przeprawom.
Rosjanie już mogą go kupić
Sprzedaż Yangwanga U8 rozpoczęła się w kwietniu bieżącego roku. Teraz auto trafiło do Europy… znaczy się do Rosji, gdzie jest do nabycia w cenie od 17,1 mln rubli. W przeliczeniu na naszą walutę daje to kwotę około 750 000 zł. Tyle pieniędzy wołają prywatni importerzy samochodów z Chin.
Yangwang U8 jest oferowany zarówno w wariantach 5-, jak i 7-miejscowych.