Ceny instalacji gazowych. Czy montaż gazu w samochodzie się opłaca i od czego zależy jego cena?
Według danych Polskiej Organizacji Gazu płynnego w Polsce zarejestrowanych jest 3,3 mln samochodów z instalacją LPG. Każda to wydatek przynajmniej 2000 zł. Przynajmniej, bo nowoczesne instalacje sekwencyjne V generacji są o niebo droższe. Jakie są ceny instalacji gazowych i czy montaż się jeszcze opłaca?
Większość samochodów z instalacjami LPG w naszym kraju to stare i wysłużone auta z prostymi silnikami. Przeważają konstrukcje z jedno lub wielopunktowym wtryskiem benzyny z katalizatorem i sondą lambda. DO nich instalacje LPG są najtańsze i najprostsze. Więcej o rodzajach instalacji gazowych pisaliśmy TUTAJ.
Wielkości zbiornika
Koszt montażu instalacji do takiego samochodu, nie powinien przekraczać 2 tys. zł. Jednak instalacje nowocześniejsze, do nowocześniejszych silników są znacznie droższe. Co gorsze drożeją, bo rośnie cena stali i usług. Szacuje się, że ceny tylko w tym roku podskoczyły o 5-10 proc. i niestety taniej nie będzie. Już dzisiaj właściciele warsztatów przewidują kolejne wzrosty cen.
Trudno dokładnie wskazać, ile kosztuje konkretna instalacja LPG. Zależy to od marki, modelu samochodu, a także konkretnego silnika, liczby cylindrów i jego pojemności. Na cenę wpływa także jakość komponentów samej instalacji. Można obniżyć koszt, wybierając np. tańsze części, gorszy sterownik, pytanie tylko, czy warto. Do tego dochodzi jakość świadczonej usługi oraz fachowość warsztatu, w którym zdecydowaliśmy się na montaż oraz wielkość zbiornika na gaz. Okazuje się, że ten prosty w zasadzie element drożeje najbardziej, bo rosną ceny stali. Im więc zbiornik większy, a takie stosuje się do dużych pikapów, tym koszt całej instalacji wyższy.
Specjaliści mówią, że na instalacji nie warto oszczędzać, a tym bardziej szukać tanich warsztatów. To modyfikacja obarczona dużym ryzykiem, dlatego jakiekolwiek błędy spowodują jeszcze większe koszty naprawy. Szczególnie w nowoczesnych silnikach z wtryskiem pośrednim lub bezpośrednim.
Ceny instalacji gazowych
Można przyjąć, że najprostsze i najtańsze instalacje to wydatek od 1500 do 2000 tys. zł. Jednak mówimy tu o najprostszej instalacji I generacji. Druga generacja to koszty w granicach 2000-3000 zł. Najmniej popularny, czyli typ III generacji to wydatek na poziomie od 2500 zł.
Większość instalacji, jakie się dzisiaj montuje to instalacje do silników z wtryskiem pośrednim i tutaj koszt zaczyna się od 3500 tys. do silników 4 cylindrowych, 4 tys. w przypadku 6 cylindrowych.
Najdroższe są instalacje do silników z wtryskiem bezpośrednim. Ceny w renomowanym zakładzie startują od 4500 zł dla silnika 4 cyl,6 tys. zł. dla silnika 6 cyl. i 8 tys. zł. dla silnika V8.
Pewne jest jednak, że prawidłowy montaż instalacji LPG może przełożyć się na sporą oszczędność paliwa. Jakie konkretnie? Warto sprawdzić to w kalkulatorach. Na ogół im więcej kilometrów robimy, tym zwrot będzie szybszy. I to biorąc pod uwagę, coraz wyższe ceny gazu.
A co warto wziąć pod uwagę, decydując się na montaż instalacji LPG?
Instalacja LPG: plusy
- oszczędność – im więcej kilometrów pokonujesz, tym większa oszczędność,
- zasięg – mając pełen zbiornik paliwa i pełen zbiornik gazu, dystans możliwy do przejechania rośnie,
- ekologia – gaz jest paliwem alternatywnym, czystym, bardziej przyjaznym środowisku.
Instalacja LPG: minusy
- koszty – instalacja to duży jednorazowy wydatek, zwrot inwestycji zwraca się po około 20 tys. zł.
- mniejszy bagażnik – najczęściej butla montowana jest w bagażniku. To wiąże się z utratą miejsca w bagażniku.
- zakaz wjazdu — choć w polskim prawie nie ma przepisu zakazującego wjazdu pojazdom zasilanych gazem na parkingi podziemne, w wielu przypadkach prywatni właściciele takie zakazy stosują na swoich parkingach.
- dodatkowe badanie techniczne – jeśli samochód posiada instalację LPG, musi przechodzić dodatkowe badanie techniczne. Jest ono także dodatkowo płatne.
- większe zużycie paliwa — szacuje się, że auto na gaz spala zwykle o 15-20 proc. więcej gazu niż benzyny.
- droższe ubezpieczenie OC – auta z instalacjami mają zwykle wyższe ubezpieczenie. Dlaczego? Instalacja poodnosi wartość samochodu, a poza tym, instalację montują domyślnie kierowcy, który pokonują większe dystanse. Większe dystanse oznaczają (w mniemaniu towarzystw ubezpieczeniowych) wyższe ryzyko wypadku.