7 stycznia 2025

Chińscy użytkownicy polecają te marki samochodów. Europa daleko z tyłu

Aito M5 - te marki polecają Chinczycy

W najnowszym badaniu China Net Promoter Score (C-NPS) zapytano chińskich użytkowników o prawdopodobieństwo, że polecą znajomym lub rodzinie markę, której samochód posiadają. Producenci z Europy zajęli bardzo odległe miejsca.

Net Promoter Score (NPS) to narzędzie oceny lojalności klientów, będące alternatywą dla tradycyjnych badań satysfakcji z użytkowania danego produktu. Wskaźnik NPS, opracowany przez firmę Bain & Company w 2003 roku, służy do pomiaru satysfakcji, „entuzjazmu" i lojalności klientów.

Ocena w tym badaniu pochodzi od osób, które w ankiecie odpowiedziały na pytanie „jak prawdopodobne jest, że polecisz produkt, usługę lub firmę znajomemu, rodzinie lub współpracownikowi?”. Użytkownicy oceniają swoje wrażenia w skali od 0 (nie polecą) do 10 (bardzo prawdopodobne, że polecą).

Następnie uzyskane wyniki zamienia się na wartość procentową. Im bliższa 100%, tym lepiej. Co ciekawe, dana firma/marka może uzyskać nawet ujemną liczbę, co oznacza, że więcej osób nie poleca jej produktów lub usług niż poleca.

TUTAJ przeczytasz megatest MG ZS-a.

Te marki polecają Chińczycy: rządzą miejscowi

W najnowszym badaniu C-NPS (China Net Promotore Score), przeprowadzonym w drugiej połowie 2024 roku w Państwie Środka, tamtejsi użytkownicy zostali zapytani o prawdopodobieństwo tego, że polecą markę pojazdu NEV (elektryki i hybrydy plug-in), której samochód posiadają.

Wśród nich znaleźli się nie tylko rodzimi producenci, ale również Audi, BMW, Tesla czy Volkswagen. Co ciekawe, najbardziej polecane marki pochodzą przede wszystkim Chin, choć z jednym wyjątkiem.

Na pierwszym miejscu znalazło się Aito, czyli nowy producent, wspierany przez technologicznego giganta Huaweia oraz grupę Seres. Uzyskał on wynik 82%. Kolejne miejsca przypadły Nio (80,1%), Li Auto (76,3%) oraz Tesli (75,6%). Świetny wynik zanotowało również Xiaomi (75,5%).

Wśród chińskich marek oferowanych w naszym kraju najwyższe miejsce zajął BYD. Uplasował się bowiem na 15. pozycji z wynikiem 66,8%. Tuż za nim znalazło się Hongqi (66,2%).

Pierwszą z europejskich marek był Volkswagen – wylądował on na 23. miejscu z 61,1%. 26. pozycja należy do Leapmotora (59,1%), który lada chwila wejdzie do Polski, 33. do BMW (52,6%), 35. do Mercedesa (50,0%), a 37. – do Audi (40,6%).

TUTAJ dowiesz się, jak jeżdżą Leapmotor T03 i C10.

Producenci warci uwagi

Wśród marek wartych wymienienia mamy również:

  • Chery (31. miejsce, 57,1%), mające wejść w tym roku do Polski; właściciel m.in. Omody i Jaeceoo
  • Changana (34. miejsce, 50,6%), będącego producentem m.in. nowej Mazdy EZ-6
  • Roewe (39. miejsce, 27,8%) – siostrzana marka MG; przykładowo nowy HS to model bliźniaczy z Roewe RX5
Tesla Model S
pożar u volkswagena
IM L6
Mazda EZ-6