Chińscy użytkownicy polecają te marki samochodów. Europa daleko z tyłu
W najnowszym badaniu China Net Promoter Score (C-NPS) zapytano chińskich użytkowników o prawdopodobieństwo, że polecą znajomym lub rodzinie markę, której samochód posiadają. Producenci z Europy zajęli bardzo odległe miejsca.
Net Promoter Score (NPS) to narzędzie oceny lojalności klientów, będące alternatywą dla tradycyjnych badań satysfakcji z użytkowania danego produktu. Wskaźnik NPS, opracowany przez firmę Bain & Company w 2003 roku, służy do pomiaru satysfakcji, „entuzjazmu" i lojalności klientów.
Ocena w tym badaniu pochodzi od osób, które w ankiecie odpowiedziały na pytanie „jak prawdopodobne jest, że polecisz produkt, usługę lub firmę znajomemu, rodzinie lub współpracownikowi?”. Użytkownicy oceniają swoje wrażenia w skali od 0 (nie polecą) do 10 (bardzo prawdopodobne, że polecą).
Następnie uzyskane wyniki zamienia się na wartość procentową. Im bliższa 100%, tym lepiej. Co ciekawe, dana firma/marka może uzyskać nawet ujemną liczbę, co oznacza, że więcej osób nie poleca jej produktów lub usług niż poleca.
TUTAJ przeczytasz megatest MG ZS-a.
Te marki polecają Chińczycy: rządzą miejscowi
W najnowszym badaniu C-NPS (China Net Promotore Score), przeprowadzonym w drugiej połowie 2024 roku w Państwie Środka, tamtejsi użytkownicy zostali zapytani o prawdopodobieństwo tego, że polecą markę pojazdu NEV (elektryki i hybrydy plug-in), której samochód posiadają.
Wśród nich znaleźli się nie tylko rodzimi producenci, ale również Audi, BMW, Tesla czy Volkswagen. Co ciekawe, najbardziej polecane marki pochodzą przede wszystkim Chin, choć z jednym wyjątkiem.
Na pierwszym miejscu znalazło się Aito, czyli nowy producent, wspierany przez technologicznego giganta Huaweia oraz grupę Seres. Uzyskał on wynik 82%. Kolejne miejsca przypadły Nio (80,1%), Li Auto (76,3%) oraz Tesli (75,6%). Świetny wynik zanotowało również Xiaomi (75,5%).
Wśród chińskich marek oferowanych w naszym kraju najwyższe miejsce zajął BYD. Uplasował się bowiem na 15. pozycji z wynikiem 66,8%. Tuż za nim znalazło się Hongqi (66,2%).
Pierwszą z europejskich marek był Volkswagen – wylądował on na 23. miejscu z 61,1%. 26. pozycja należy do Leapmotora (59,1%), który lada chwila wejdzie do Polski, 33. do BMW (52,6%), 35. do Mercedesa (50,0%), a 37. – do Audi (40,6%).
TUTAJ dowiesz się, jak jeżdżą Leapmotor T03 i C10.
Producenci warci uwagi
Wśród marek wartych wymienienia mamy również:
- Xpenga (10. miejsce, 71,4%), czyli producenta, w którego zainwestował Volkswagen
- IM Motors (12. miejsce, 71,1%), a więc nową markę należąca do SAIC-a, właściciela MG
- Chery (31. miejsce, 57,1%), mające wejść w tym roku do Polski; właściciel m.in. Omody i Jaeceoo
- Changana (34. miejsce, 50,6%), będącego producentem m.in. nowej Mazdy EZ-6
- Roewe (39. miejsce, 27,8%) – siostrzana marka MG; przykładowo nowy HS to model bliźniaczy z Roewe RX5