Chiński JD Power ocenił początkową jakość aut. Jak wypadają producenci obecni w Polsce?
Jak wygląda początkowa jakość samochodów z Państwa Środka? Na to pytanie odpowiada najnowsze zestawienie chińskiego JD Power. Co istotne, obejmuje ono również producentów sprzedających samochody w naszym kraju.
Badanie dotyczące początkowej jakości pojazdów bierze pod uwagę to, jak spisują się one przez pierwsze 2-6 miesięcy użytkowania. Ich jakość jest określana na podstawie liczby problemów na 100 pojazdów.
JD Power pod uwagę bierze dwie grupy problemów. Pierwsza są związane konstrukcją danego samochodu, natomiast drugie to wady i usterki. Szczegółowe pytania w ankiecie obejmują 218 punktów w 9 kategoriach (TUTAJ poznasz wyniki amerykańskiego badania JD Power).
Są to: wygląd zewnętrzny, wnętrze, wrażenia z jazdy, funkcje/kontrole/wyświetlacze, system informacyjno-rozrywkowy, klimatyzacja, siedzenia, układ napędowy i systemy wsparcia kierowcy.
Badanie na temat wstępnej jakości samochodów z Chin, przeprowadzone przez JD Power w 2024 roku obejmowało odpowiedzi uzyskane od 31 942 właścicieli aut spalinowych. Dane dotyczą 221 modeli 48 różnych marek, które zostały zakupione przez ankietowanych od czerwca 2023 roku do marca 2024 roku.
Jakość aut z Chin ulega poprawie
Jak informuje chińskie JD Power, krajowe marki stopniową zmniejszają lukę jakościową w stosunku do marek międzynarodowych. Średni wynik, uzyskany w 2024 roku przez wszystkich producentów wynosi 212 PP100, co oznacza wzrost o 8 punktów w porównaniu z rokiem 2023.
Chińczycy w swoim badaniu wyszczególniają trzy kategorie samochodów. Są to modele krajowe z wynikiem 216 PP100, międzynarodowe, w tym powstałe w ramach spółek joint venture (209 PP100) oraz premium (213 PP100).
Co istotne, marki z Państwa Środka już trzeci rok z rzędu uzyskują najlepszy wynik pod względem systemów wsparcia kierowcy. „Ponadto liczba problemów na 100 pojazdów (PP100) dla marek premium wzrosła przez dwa kolejne lata, osiągając łączny wzrost o 21 PP100, w porównaniu do łącznego spadku o 10 PP100 dla marek krajowych. Niższy wynik odzwierciedla wyższą jakość pojazdu” – informuje chińskie JD Power.
Jak donosi Elvis Yang, dyrektor generalny ds. produktów samochodowych w JD Power China, auta spalinowe w ciągu ostatnich 3 lat nie odnotowują wzrostu liczby problemów. Z kolei modele elektryczne i hybrydy plug-in z roku na rok notują spadek jakości.
„To podkreśla, w jaki sposób dojrzałość i stabilność całego systemu łańcucha dostaw pozostają przewagą tradycyjnych producentów aut spalinowych” – mówi Yang.
Jakość aut z Chin: „polskie” marki
Wśród wszystkich marek na pierwszym miejscu znalazło się Porsche z wynikiem 192 PP100. Za nim uplasowali się masowi producenci, będący w spółkach joint venture z miejscowymi firmami. Czyli, odpowiednio, GAC Honda (195), Dongfeng Honda (198), GAC Toyota (201) oraz FAW Toyota (201).
Wśród producentów chińskich na pierwszym miejscu znalazło się Chery z wynikiem 203 PP100. Przypomnijmy, że to właściciel obecnych u nas marek Omoda i Jaecoo. Kolejne miejsca przypadły Geely (204), GAC-owi Trumpchi (206), Changanowi (207) i Jetourowi (208).
Wśród firm, których produkty możemy kupić w Polsce, MG uzyskało 211 PP100, a Dongfeng Fengxing (BAIC i Forthing) – 214 PP100.
Cztery chińskie modele zapracowały na najlepszy wynik w swoim segmencie. Są to:
- auta kompaktowe: MG5
- kompaktowe SUV-y: Changan CS35 Plus
- budżetowe SUV-y klasy średniej: Chery Tiggo 7 Plus
- popularne SUV-y klasy średniej: GAC Trumpchi Emkoo
Na to zwracają uwagę ankietowani
W porównaniu z badaniem z 2023 roku odsetek problemów z siedzeniami wzrósł o 1,4%. Z kolei z klimatyzacją – o 0,8% (w ciągu 2 ostatnich lat).
Ponadto ankietowani wskazują również na spore problemy z kamerami wspomagającymi parkowanie. Wymieniają tutaj m.in. słabą jakość, zbyt mały obraz czy tendencję obiektywów kamer do brudzenia się.
Co ciekawe, kobiety zgłaszają więcej skarg niż mężczyźni w zakresie doświadczeń za kierownicą, układu napędowego oraz działania systemów informacyjno-rozrywkowych.