2 września 2024

Chińskie marki lepsze niż światowe? Obok tego badania nie przejdziesz obojętnie

Marki z Państwa Środka rozwijają się w imponującym tempie, co coraz mocniej doceniają chińscy użytkownicy ich aut. Oto zaskakujące wyniki badania satysfakcji klientów w wykonaniu JD Power.

JD Power to znana firma analityczna, która rocznie przeprowadza prawie 200 różnych badań porównawczych. Są one oparte na analizie zachowań konsumentów oraz danych rynkowych. Dotyczą różnych branż – od motoryzacji po media czy nawet... domy dla seniorów.

Choć w polskich realiach znamy głównie wyniki badań JD Power pochodzących ze Stanów Zjednoczonych (np. wstępnej jakości samochodów), firma działa w wielu różnych krajach. Prowadzi bowiem analizy m.in. w Indiach, Japonii, Tajwanie, Tajlandii, Malezji, Australii, Meksyku, Wielkiej Brytanii czy Chinach.

Chińskie JD Power: najnowsze badanie

I właśnie najnowsza analiza JD Power dotyczy Państwa Środka. A konkretnie: satysfakcji wśród chińskich posiadaczy hybryd plug-in. Z naszego punktu widzenia jest ona ciekawa, ponieważ w Polsce mamy coraz większy wysyp chińskich producentów.

Obok najpopularniejszych MG, Omody, czy BAIC-a, w naszym kraju możemy kupić m.in. modele Nio, Hongqaia, BYD-a, Jaecoo czy Voyaha. Ostatnio listę chińskich wytwórców uzupełnił Forthing (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).

Bez dwóch zdań rozwój marek z Państwa Środka coraz mocniej odbija się czkawką renomowanym producentom aut, obecnym na chińskim rynku. Na popularności zyskują przede wszystkim modele na prąd i hybrydy plug-in, które są wkładane do wspólnego worka z napisem NEV (New Energy Vehicles).

Ich sprzedaż w lipcu bieżącego roku po raz pierwszy przekroczyła 50%. Dokładnie było to 50,7%, co stanowi wzrost rok do roku o 37% – informuje Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych (CPCA).

Chińskie marki coraz lepsze

W badaniu chińskiego JD Power udział wzięła całkiem liczna (choć niekoniecznie dla Państwa Środka) grupa 8733 respondentów. Warunkiem uczestnictwa w nim, oprócz posiadania hybrydy plug-in, było również użytkowanie takiego samochodu w okresie od 2 do 12 miesięcy.

Analiza dotyczyła nie tylko satysfakcji z posiadanego pojazdu, ale również doświadczenia w zakresie jego zakupu i obsługi posprzedażowej. Co ważne, w porównaniu do zeszłorocznych wyników, w tegorocznym badaniu chińskiego JD Power ogólna ocena zadowolenia z hybryd plug-in wzrosła z 770 do 772 punktów.

Chińskie start-upy uzyskały najlepszy średni wynik na poziomie 783 punktów. Tradycyjne marki z Państwa Środka zapracowały na 767 punktów (poprawa z 764 pkt), natomiast renomowani producenci spoza Chin – na 776 punktów, co oznacza „obniżenie lotów” o 3 punkty.

Wyniki chińskiego JD Power podzielono na dwie części. W ramach pierwszej oceniono satysfakcję z posiadania samochodów miejscowych marek. Z kolei w ramach drugiej – zagranicznych producentów.

Chińskie JD Power: imponujące wyniki Nio i Li Auto

Nowoczesne chińskie marki przynoszą wyraźnie większą satysfakcję swoim użytkownikom niż tradycyjni producenci z Państwa Środka. Nio i Li Auto zapracowały na najwyższą liczbę punktów, uzyskując, odpowiednio, 798 i 791 na 1000 punktów.

Na trzecim miejscu całego zestawienia znalazł się Mercedes (789 pkt.), który wyprzedził Xpenga (788 pkt.), Teslę (787 pkt.), Zeekra (788 pkt.), GAC Aiona (777 pkt.) oraz Deepala (776 pkt.).

BYD, który niedawno wszedł do Polski, zapracował na 773 punkty, co dało mu ósme miejsce wśród lokalnych producentów (TUTAJ przeczytasz o hybrydzie plug-in BYD-a o zasięgu 2100 km). Tyle samo uzyskał FAW-Volkswagen, a Leapmotor, który lada chwila ma rozpocząć europejską sprzedaż – 769 punktów.

Dostępny w Polsce Voyah otrzymał 761 punktów (TUTAJ przeczytasz megatest Voyaha Free). Z kolei Hongqi zapracował na 743 punkty.

chinskie-JD-Power
chinskie-JD-Power