26 lutego 2024

Chińskiej dominacji jednak nie ma. Renault Scenic Europejskim Samochodem Roku 2024

Samochód Roku 2024

W tegorocznej edycji plebiscytu na Europejski Samochód Roku 2024 po raz pierwszy mieliśmy finalistę (finalistów) z Chin. Ostatecznie jury najbardziej do gustu przypadło francuskie Renault Scenic.

Do konkursu na Europejski Samochód Roku 2024 stanęło 28 modeli, z których od 5 do 7 pochodziło z Państwa Środka. Skąd taka rozbieżność? Wszystko zależy od… punktu widzenia. Ale zarówno Smarta #1 i Volvo EX30 można uznać za pojazdy „made in China” – w końcu należą do chińskiego Geely.

Jakby tego było mało, najwięcej reprezentantów początkowo miał BYD, będący obecnie największym wytwórcą samochodów elektrycznych na świecie. Były to aż 4 modele: Atto 3, Dolphin, Han oraz Seal.

O jednego mniej zebrała Honda (CR-V, e:NY1, ZR-V), natomiast po dwa nominowane auta miały: BMW (seria 5, XM), Hyundai (Ioniq 6, Kona), Mercedes (klasa E, EQE SUV), Renault (Scenic, Espace) oraz Toyota (C-HR, Prius).

Europejski Samochód Roku 2024: Renault zgarnia wszystko

Pod koniec listopada 2023 roku poznaliśmy finałową siódemkę, w której znalazł(y) się tylko jeden (lub dwa) model(e) z Chin. To BYD Seal i Volvo EX30. Zabrakło w niej takich aut, jak Fiat 600e, Mercedes klasy E, czy też Volkswagen ID.7.

Ostatecznie Europejskim Samochodem Roku 2024 zostało Renault Scenic, które w najnowszym wcieleniu stało się autem wyłącznie elektrycznym (TUTAJ przeczytasz o nim więcej). Francuski SUV klasy kompakt – już nie minivan – łącznie zdobył 329 głosów.

Z grona 58 dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 krajów – Polskę reprezentują Maciej Ziemek i Roman Popkiewicz, znani przede wszystkim z nieistniejącego już miesięcznika „auto motor i sport” – 22 uznało go za najlepsze auto spośród finalistów. To drugi tytuł Europejskiego Samochodu Roku wywalczony przez Scenica. Wcześniej model ten triumfował... 27 lat temu.

Na niższym stopniu podium znalazło się BMW serii 5, które uzyskało 308 głosów i dla 19 jurorów było najlepsze. Pierwszą trójkę uzupełnił zupełnie nowy Peugeot 3008, zdobywając 197 głosów (3 dziennikarzy uznało go za najlepsze auto).

Kolejne miejsca zajęły: Kia EV9 (190 głosów), Volvo EX30 (168), BYD Seal (131) oraz Toyota C-HR. Co ciekawe, w tej edycji 4 spośród 7 finalistów to samochody wyłącznie na prąd. Z kolei BMW 5 i Peugeot 3008 występują zarówno z napędami spalinowymi, jak i elektrycznymi. Jedyny model, którego nie można nabyć w wersji akumulatorowej, to C-HR, dostępny z układem hybrydowym.

Europejski Samochód Roku 2024: taki jest Scenic

Najnowsze Renault Scenic, które przez lata było synonimem kompaktowego, rodzinnego minivana, w najnowszym wcieleniu stało się elektrycznym crossoverem. Podobnie jak w przypadku aktualnego Megane'a, oparto je na platformie CMF-EV.

Pod względem stylistycznym nowy francuski crossover czerpie zarówno z tego ostatniego, jak i z koncepcyjnego Scenica Vision, pokazanego pod koniec 2022 roku. Auto od zderzaka do zderzaka mierzy 4,47 m. Ma 1,86 m szerokości oraz 1,57 m wysokości.

2,78-metrowy rozstaw osi jest o 10 cm dłuższy niż w przypadku elektrycznego Megane'a E-Tech. Oznacza to przede wszystkim dodatkową przestrzeń dla pasażerów drugiego rzędu oraz ich bagaży.

Dzięki akumulatorowi trakcyjnemu, zamontowanemu w przestrzeni pomiędzy osiami, nowe Renault Scenic E-Tech ma zupełnie płaską podłogę. Poza tym Francuzi chwalą się wyjątkowo dużą ilością miejsca dla pasażerów. Bagażnik mieści od 545 do 1670 l, czyli tyle, co oferują przeciętne kompaktowe crossovery.

Nowe Renault Scenic wyróżnia się bardzo nowoczesnym kokpitem, znanym choćby z elektrycznego Megane'a. Jego największą zaletę stanowi znakomity system multimedialny OpenR, oparty na platformie Android Automotive 12.

Dwie wersje układów napędowych

Podstawowy wariant Renault Scenica rozwija 170 KM (280 Nm maksymalnego momentu obrotowego), a życiodajne elektrony czerpie z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 60 kWh. Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8,6 s i osiąga prędkość maksymalną 150 km/h. Zasięg? 420 km. Maksymalna moc ładowania – dość skromne 130 kW.

Bardziej wymagający użytkownicy Renault Scenica E-Tech będą mogli sięgnąć po wariant Long Range o mocy 220 KM (300 Nm), połączony z baterią litowo-jonową o pojemności 87 kWh. Zapewnia on zasięg do 625 km (zgodnie z cyklem WLTP) i ładowanie z mocą do 150 kW.

Osiągi? Od 0 do 100 km/h w 7,9 s i prędkość maksymalna 170 km/h. Moment obrotowy z silnika w 2024 Renault Scenic E-Tech trafia wyłącznie do przednich kół. O napędzie 4x4, jakim wyróżnia się choćby technicznie spokrewniony Nissan Ariya, Francuzi na razie nie wspominają ani słowa.

Ceny nowego Renault Scenica startują z pułapu 202 900 zł za wariant 170-konny. Odmiana Long Range (220 KM) kosztuje z kolei od 219 900 zł. Oba auta mogą być objęte dotacją w wysokości 27 000 zł w ramach programu „Mój elektryk”.