7 sierpnia 2024

Chiny w końcu wyprzedziły Japonię. Kto wyeksportował najwięcej aut?

BYD Explorer - eksport aut z Chin

Chiny zostały największym eksportem samochodów na świecie. W pierwszej połowie tego roku wyprzedziły Japonię, która w 2023 roku utrzymała fotel lidera. Jakie pojazdy dominują i który koncern z Państwa Środka wywiózł ich najwięcej?

W 2023 roku najpierw ogłoszono Chiny największym eksporterem na świecie, a później okazało się jednak, że nadal dominuje Japonia. Zgodnie z danymi urzędów celnych obu państw, w zeszłym roku eksport z Kraju Kwitnącej Wiśni wyniósł 5,97 mln pojazdów. Z kolei z Chin – 5,22 mln.

Ale w pierwszej połowie tego roku już nikt nie powinien mieć wątpliwości, kto wysyła najwięcej samochodów poza swoje granice. Państwo Środka w tym okresie zwiększyło bowiem eksport rok do roku aż o 31%. W rezultacie mocno zostawiło Japonię w tyle.

Eksport aut z Chin: wzrost o 31%

Dane pochodzące z Japońskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ujawniają, że w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku łączny eksport pojazdów wyniósł 2,02 mln. Wśród nich 1,83 mln to auta osobowe, z kolei 187 000 – użytkowe. Oznacza to niewielki spadek rok do roku, wynoszący 0,3%.

Nieznacznie mniejszą liczbę pojazdów wyjeżdżających z Japonii nadrobiły z nawiązką Chiny. Jak podaje portal Auto News, od stycznia do czerwca wyeksportowały one ponad 2,79 mln aut, z czego 2,34 mln to modele osobowe, a 450 000 – użytkowe. To aż o 31% więcej niż przed rokiem (TUTAJ dowiesz się jak jeździ nowe MG HS).

Co ciekawe, elektryki, które od lipca są w Europie obciążone karnymi cłami (o tym poniżej), stanowią mniejszą część tej liczby. Chińczycy wyeksportowali 605 000 takich aut. Reszta, czyli 2,19 mln samochodów, ma konwencjonalny napęd spalinowy.

Te koncerny dominują

Wśród największych eksporterów pojazdów z Chin dominują Chery Automobile Co. (właściciel m.in. Omody i Jeacoo), SAIC Motor Corp. (MG, Baojun, Wuling), Changan Automobile Co., Geely Automobile Holdings (m.in. Volvo, Lotus, Smart) oraz BYD.

Pierwszy z nich w pierwszej połowie tego roku wyeksportował poza swoje granice 532 000 samochodów. Kolejne koncerny, odpowiednio: 439 000, 285 000, 242 000 oraz 207 000 pojazdów.

Przypomnijmy, że chińskie samochody cieszą się ogromną popularnością w Meksyku oraz w Rosji. Do kraju rządzonego przez Putina od stycznia do końca maja trafiły 372 542 samochody.

W pierwszej piątce znalazły się również Meksyk, Brazylia, Belgia i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z drugiej strony, Chińczycy zaliczyli spadki w Australii, Hiszpanii, Izraelu, Tajlandii oraz w Ekwadorze.

Eksport aut z Chin: karne cła nie pomogą

Od 5 lipca na terenie Unii Europejskiej obowiązują karne cła na samochody z Chin. Są one różne w zależności od podejścia chińskich producentów do komisarzy z Unii Europejskiej. Standardowo wynoszą one 37,6%, ale w przypadku wytwórców, którzy podjęli współpracę ze śledczymi są niższe.

Obecnie obowiązuje stawka w wysokości 10%. Nowe, tymczasowe cła karne zostały dopisane do już istniejących. Czyli w najgorszym przypadku wyniosą niemal 48%.

Indywidualna stawka dla BYD-a to nie zapowiadane wcześniej 17,4, a 19,9%. Geely i SAIC objęto karnymi cłami wysokości 37,6%. Inni producenci, którzy podjęli współpracę przy dochodzeniu podlegają obciążeniu wynoszącemu 20,8%, a nie 21%, jak wcześniej donoszono.

„W porównaniu ze stawkami opublikowanymi 12 czerwca tymczasowe cła nieznacznie obniżono w oparciu o uwagi dotyczące dokładności obliczeń przedstawione przez zainteresowane strony” – informuje Komisja Europejska.

Ostateczną decyzję dotyczącą ceł na auta elektryczne z Państwa Środka Wspólnota podejmie w październiku. Ich wprowadzenie mogłoby zostać wstrzymane jedynie wtedy, gdy przeciwko zagłosuje co najmniej 15 z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej reprezentujących 65% jej populacji.

Tak się raczej nie stanie, ponieważ Francja, Włochy i Hiszpania, gdzie łącznie mieszka około 40% ludności Wspólnoty, już zapowiedziały, że poprą karne cła. Jeśli tak się rzeczywiście stanie, zostaną one wprowadzone na okres 5 lat (TUTAJ poznasz stanowisko niemieckich wytwórców na temat ceł).