2 czerwca 2024

Ci producenci zarabiają najwięcej pieniędzy na sprzedanym aucie. Włosi miażdżą rywali!

Ferrari - zarobki na sprzedanym aucie

Firma CarIndustry Analytics zbadała producentów z branży motoryzacyjnej pod kątem ich rentowności oraz tego, kto i ile zarabia na pojedynczym sprzedanym samochodzie. Bezapelacyjnie dominuje tu pewien wytwórca z Włoch.

W celu przeprowadzenia analizy zebrano dane dla 24 producentów samochodów. Wśród nich znalazły się firmy z Europy, USA, Japonii, Korei Południowej, a także dwaj wytwórcy z Chin. Co istotne, przychody tych firm w poprzednim roku zwiększyły się o 11% względem tego samego okresu 2022 roku, czyli do 2,25 biliona euro.

Powyższy wzrost wynika nie z większej sprzedaży, lecz z wyższych cen samochodów. Największe wzrost przychodów odnotowały Volkswagen, Toyota oraz Stellantis. Było to, odpowiednio, 15, 11 oraz 6%.

Powyższy ranking zmienia się diametralnie, jeśli spojrzymy na rentowność. W 2023 roku zysk operacyjny tych 24 wytwórców wyniósł 187,8 mld euro. Przypomnijmy, że pod tym stwierdzeniem kryją się pieniądze zarobione po odliczeniu wydatków niezbędnych dla prowadzenia działalności. Wynik ten w stosunku do roku 2022 okazuje się aż o 18% wyższy (159,4 mln euro w 2022 r.).

Zarobki na sprzedanym aucie: dominacja Ferrari

Liderem pod względem przychodów ze sprzedaży w 2023 roku było… Ferrari, na którego samochody od początku stycznia do końca grudnia skusiło się raptem 13 663 klientów (o 3,3% więcej niż przed rokiem).

Mimo tego łączne przychody tego wytwórcy wyniosły 5,97 mld euro – to wzrost o 17%. Oznacza to, że włoskiej firmie udało się sprzedać droższe samochody niż rok wcześniej i zarobić więcej pieniędzy w innych obszarach działalności, takich jak Formuła 1, merchandising itp. (TUTAJ poznasz Ferrari Purosangue).

Zysk operacyjny włoskiej marki wyniósł z kolei 1,61 mld euro, co stanowi aż 27% całkowitych przychodów. Innymi słowy Ferrari zatrzymało 27 eurocentów z każdego otrzymanego 1 euro. Rok wcześniej były to 24 eurocenty.

Zarobki na sprzedanym aucie: drugie Porsche

Drugie miejsce przypadło Porsche z 7,28 mld euro zysków i 40,53 mld euro przychodów. Marża operacyjna tego producenta pozostała na stabilnym poziomie 18%. W przypadku niemieckiej firmy na tak dobrą rentowność wpływa przede wszystkim jej oczko w głowie.

Czyli model 911, który w 2023 roku odnotował najwyższy wzrost sprzedaży w gamie. Z kolei SUV-y Porsche, a więc linie modelowe Macan i Cayenne – stanowiły 55% światowego wolumenu.

Niemcy przy sprzedaży pojedynczego samochodu w zeszłym roku zarabiali przeciętnie 22 747 euro. Choć to doskonały wynik, jest on wyraźnie gorszy niż w przypadku Ferrari! Ta włoska firma przy wielokrotnie mniejszej sprzedaży zarabia jeszcze więcej niż Porsche – aż 117 927 euro na każdym aucie!

Kto ile zarabia na sprzedanym samochodzie?

  • Ferrari: 117 927 euro
  • Porsche: 22 747 euro
  • JLR: 8 511 euro
  • BMW: 7 236 euro
  • Mercedes: 6 992 euro
  • Tesla: 4 448 euro
  • Stellantis: 3 624 euro
  • Subaru: 2 860 euro
  • Isuzu: 2 826 euro
  • Toyota: 2 780 euro
  • Kia: 2 628 euro
  • Volvo: 2 526 euro
  • Hyundai: 2 506 euro
  • Volkswagen Group: 2 443 euro (razem z Porsche)
  • Honda: 1 775 euro
  • General Motors: 1 697 euro
  • BYD: 1 607 euro
  • Mitsubishi: 1 601 euro
  • Mazda: 1 199 euro
  • Ford: 1 119 euro
  • Renault: 1 112 euro
  • Nissan: 1 088 euro
  • Suzuki: 898 euro
  • GWM: 284 euro
  • Aston Martin: -19 358 euro

Ogromna poprawa Brytyjczyków

Największą poprawę marży operacyjnej w 2023 roku zanotował brytyjski JLR. Pojawienie się nowych generacji Range Rovera i Range Rovera Sport, wraz z solidnymi wynikami Defendera, pozwoliło temu koncernowi odbić się po stratach w 2022 r. (-1,9%) i w 2023 roku wypracować zysk na poziomie 11% (TUTAJ przeczytasz megatest Range Rovera Sporta).

Toyota, w skład której wchodzą Lexus, Daihatsu i Hino, odnotowała drugi najwyższy wzrost marży operacyjnej, po JLR-rze. Z kolei Aston Martin, który nadal jest na minusie, zmniejszył stratę z każdego sprzedanego egzemplarza samochodu z 24 900 do 19 358 euro.

W przypadku Tesli, która zanotowała nowy rekord, wynoszący ponad 1,8 mln sprzedanych aut, zyski operacyjne spadły z 12,72 mld euro w 2022 roku do 8,05 mld euro w 2023 roku.