Co jest bardziej opłacalne: elektryczne auta mini i kompaktowe czy spalinowe. Raport ICCT

Nowy raport ICCT (Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu) rzuca światło na koszty związane z ładowaniem pojazdów elektrycznych (EV) w Niemczech. Badanie, przeprowadzone w kontekście dążenia Niemiec do zrównoważonego transportu, dostarcza cennych spostrzeżeń na temat ekonomicznej opłacalności posiadania pojazdów elektrycznych, szczególnie w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami z silnikiem spalinowym (ICE).
Raport koncentruje się przede wszystkim na dwóch segmentach: samochodach kompaktowych (segment C) i modelach mini (segment A). Na „warsztat” wzięto Volkswagena (VW) ID.3 Pro i Dacię Spring Extreme Electric 65, jako przedstawicieli rynku EV oraz ich odpowiedniki ICE – VW Golfa VIII Style 2 i Toyotę Aygo X 1.0.
Z badania wynika, że w segmencie samochodów kompaktowych posiadanie pojazdu elektrycznego jest bardziej opłacalne niż jego odpowiednika ICE. W ciągu czterech lat właściciele pojazdów elektrycznych w tym segmencie mogą zaoszczędzić ponad 5100 euro na całkowitych kosztach – donosi portal elektromobilni.pl.
Raport ICCT: auta na prąd bardziej przystępne
Na wykresie pokazany jest czteroletni całkowity koszt posiadania wybranych modeli pojazdów w segmencie samochodów kompaktowych (C) i mini (A) w Niemczech od 2023 do 2026 roku, przy założeniu 100% ładowania domowego tańszym prądem przemiennym (przy cenach z roku 2023).
Ponadto w raporcie podkreślono wpływ zachęt na przystępność cenową pojazdów elektrycznych. W przypadku zastosowania jednorazowej zachęty, koszty zakupu samochodu elektrycznego z kategorii mini stają się nieco tańsze niż pojazdu ICE. W segmencie samochodów kompaktowych również pojazd elektryczny okazuje się bardziej dostępnym.
W badaniu oszacowano także koszty związane z leasingiem pojazdów elektrycznych. W ciągu czterech lat koszty leasingu w przypadku kompaktowych pojazdów elektrycznych są niższe, częściowo dzięki jednorazowej zachęcie do zakupu. Należy zauważyć, że koszty leasingu mogą stanowić znaczną część całkowitych kosztów pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w segmencie kompaktów.
Raport ICCT: wnioski
Obiecującym dla rynku elektryków wnioskiem z raportu ICCT jest to, że ładowanie pojazdu elektrycznego w Niemczech okazuje się niezmiennie tańsze niż tankowanie pojazdu ICE w tym samym segmencie.
Wykres przedstawia czteroletnie koszty tankowania benzyny w stosunku do scenariusza ładowania prądem aut w segmencie kompaktowym.
Chociaż raport pokazuje korzyści finansowe wynikające z posiadania pojazdów elektrycznych, budzi również obawy dotyczące przystępności cenowej dla osób o niższych dochodach. W ich przypadku koszt posiadania kompaktowego pojazdu elektrycznego może stanowić nieproporcjonalnie wysoki udział w dochodzie netto gospodarstwa domowego, nawet przy zastosowaniu zachęt (TUTAJ przeczytasz o etyce ładowania aut na prąd).
Podsumowując, raport ICCT zawiera kompleksową analizę kosztów ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych w Niemczech. Podkreśla korzyści ekonomiczne wynikające z posiadania pojazdów elektrycznych w segmencie samochodów kompaktowych oraz rolę zachęt w zwiększaniu dostępności pojazdów elektrycznych.
Jednakże podkreśla również wyzwania stojące przed osobami o niższych dochodach i wzywa do podjęcia dalszych środków zapewniających równy dostęp do zrównoważonego transportu.