Co to jest GSR? Jak to wpłynie na ceny pojazdów

Od lipca, za sprawą GSR, każdy nowy samochód będzie miał niemal pełne wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa. Unia chce w ten sposób ograniczyć liczbę wypadków drogowych.
Od 7 lipca 2024 wszystkie nowe samochody sprzedawane w UE muszą być zgodne z GSR. To nazwa rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów (General Safety Regulation – GSR), określającego wymogi dotyczące wyposażenia samochodów homologowanych i sprzedawanych w UE. Według założeń do 2038 r. ma to zmniejszyć liczbę poważnie rannych aż o 140 tys. osób i 25 tys. zabitych.
GSR – lista wyposażenia obowiązkowego
Unijne przepisy wprowadzają szereg obowiązkowych systemów wspomagania kierowców. Nowe rozwiązania mają przyczynić się do lepszej ochrony pasażerów, pieszych i rowerzystów. A oto lista systemów:
Inteligentny asystent kontroli prędkości
System wspomagający kierowcę w utrzymaniu odpowiedniej prędkości dla warunków drogowych poprzez przekazywanie specjalnych informacji zwrotnych. Dane dotyczące limitów prędkości mają pochodzić z kamery odczytującej znaki lub nawigacji. Oczywiście będą dopuszczone oba źródła informacji. Uwaga! Według przepisów system ma ostrzegać o przekroczeniu szybkości, ale nie musi automatycznie zwalniać.
Wykrywanie obiektów przy cofaniu
Wykrywanie przeszkód za pomocą kamery lub czujników to rozwiązanie, które jest stosowane od lat. Według założeń system ma informować kierowcę o osobach i przedmiotach znajdujących się z tyłu pojazdu w celu zapobiegania zderzeniom podczas cofania.
Ostrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy
Układ oceniający czujność kierowcy poprzez analizę układów pojazdu i w razie potrzeby ostrzegający kierowcę, gdy jego uwaga jest rozproszona lub zaczyna zasypiać w samochodzie.
Rejestratory danych na temat zdarzeń
Zgodnie z przepisami kierowca nie może wyłączyć rejestratora zdarzeń (EDR). Jest automatycznie aktywowany, gdy uruchamiane są poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa. Według rozporządzenia nie nagrywa dźwięku ani obrazu. Dane, które zbiera, dotyczą wyłącznie 5 sekund przed kolizją i 300 milisekund po niej (są one nadpisywane, podobnie jak np. w kamerze pokładowej).
Awaryjny sygnał stopu
To funkcja informująca innych kierowców znajdujące się za pojazdem, że na skutek warunków drogowych następuje nagłe hamowanie.
Utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu
Układ wspomagający kierowcę w utrzymaniu bezpiecznej pozycji pojazdu na drodze w trakcie zmiany pasa ruchu i zapobiegający zderzeniom.
Automatyczne hamowanie
Układ automatycznie wykrywający możliwość zderzenia i uruchamiający układ hamulcowy w celu zmniejszenia prędkości pojazdu, uniknięcia zderzenia lub ograniczenia jego skutków.
Przygotowanie do montażu alkomatów
Przepisy mają ułatwić montaż alkomatów blokujących zapłon poprzez znormalizowany interfejs.
GSR – czy to oznacza wzrost cen
Warto pamiętać, że rozporządzenie nie jest niczym nowym. Prace trwały od kilku lat, ze względu na potrzebę poprawy bezpieczeństwa pojazdów i ruchu drogowego. To właśnie badania wykazały, że w 95 proc. wypadków rolę odgrywa błąd ludzki. Następnie w listopadzie 2019 r. Parlament Europejski i państwa członkowskie przyjęły nowe przepisy.
Wdrożenie nowych wymogów było zadaniem, na które producenci mieli sporo czasu. Pierwotnie (w lipcu 2022 r.) wymogi obejmowały nowo homologowane pojazdy. To, że w wakacje 2024 r. przepisy obejmą wszystkie pojazdu, nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Jeśli chodzi o poważny wzrosty cen, te raczej są już za nami. Co jednak nie zmienia faktu, że część producentów odświeża swoją gamę przed wprowadzeniem regulacji, co może spowodować nieznaczne podwyżki.