13 lutego 2025

Tutaj nie tankuj swojego samochodu! Oto czarna lista stacji benzynowych 2025

tankowanie

Jakość paliw na polskich stacjach wciąż budzi obawy. a właśnie opublikował wyniki badań przeprowadzonych pomiędzy 15 stycznia a 21 grudnia 2024 roku. Spośród ponad 1900 próbek, w 27 wykryto paliwo niespełniające norm. Oto czarna lista polskich stacji benzynowych.

Powszechnie wiadomo, że jakość paliwa ma istotne znaczenie dla kondycji silnika. Owszem, zatankowane raz czy dwa razy benzyna, olej napędowy lub LPG o niewłaściwych parametrach raczej mu nie zaszkodzą. Ale przy systematycznym tankowaniu mogą prowadzić już do poważnych usterek.

W wysokoprężnych jednostkach napędowych może np. dochodzić do nagromadzenia nagaru. Z kolei w benzynowych – do spalania stukowego czy uszkodzenia katalizatora. Aby temu zapobiec, należy unikać stacji benzynowych, oferujących paliwo niespełniające norm.

TUTAJ przeczytasz co wybrać: auto benzynowe czy wysokoprężne.

Czarna lista stacji benzynowych 2025: 1933 próbki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcją Handlową przez niemal cały 2024 roku pobrał 1933 próbki paliwa pochodzące ze stacji benzynowych na terenie naszego kraju. Spośród nich 1608 zawierało benzynę 95/98 i olej napędowy, natomiast 326 – gaz LPG.

Nieprawidłowości wykryto w 27 z nich, z czego większość – 24 próbki – dotyczyło oleju napędowego. Benzyna niespełniająca norm znalazła się w 1 próbce, natomiast gaz LPG – w 2.

Oznacza to, że spośród wszystkich skontrolowanych paliw, w 2024 roku 1,4% wykazywało odchylenie od normy. W 2023 roku odsetek ten wynosił 1,7%. Problem nadal jednak istnieje i dotyka przede wszystkim właścicieli samochodów z silnikami wysokoprężnymi.

Jakie nieprawidłowości wykryli inspektorzy? W przypadku oleju napędowego dotyczyły one zaniżonej temperatury zapłonu lub niewłaściwej stabilności oksydacyjnej. Problemy dotyczące benzyny to niewłaściwa prężność par, a gazu LPG – zbyt duża zawartość siarki.

TUTAJ przeczytasz o przeglądzie instalacji LPG.

Czarna lista stacji benzynowych 2025: tu nie tankuj

Kontrolerzy UKOiK nieprawidłowości wykryli w 11 województwach, z czego 4 „brylują” na czarnej liście stacji benzynowych 2025. To Wielkopolskie (5 próbek oleju napędowego), Łódzkie (3 próbki ON i 1 gazu LPG), Kujawsko-pomorskie (2 próbki ON i 1 benzyny 95) oraz Warmińsko-mazurskie (2 próbki ON i 1 LPG).

Oto czarna lista stacji benzynowych 2025, na których pomiędzy 15 stycznia a 31 grudnia 2024 roku wykryto paliwa niespełniające norm:

  • BP, Bytom (śląskie), ul. Wrocławska 118: problem ze stabilnością oksydacyjną oleju napędowego
  • Orlen, Nowe Miasto Lubawskie (warmińsko-mazurskie), ul. Grunwaldzka 33: wykryto nieprawidłową prężność par LPG
  • Carrefour Polska, Szczecin (zachodniopomorskie), ul. Mieszka I 73: temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej norm
  • TRANS-PKS, Wołyń (łódzkie), ul. Wołyń 1: problem z parametrem stabilności oksydacyjnej oleju napędowego
  • Tom-Gaz, Cicibórz Duży 66B (lubelskie): zbyt niska temperatura zapłonu oleju napędowego
  • Watis, Turek (wielkopolskie), ul. Konińska 1: temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej normy
  • Pieprzyk Family, Pleszew (wielkopolskie), ul. Wyspiańskiego 4A: nieprawidłowa stabilność oksydacyjna oleju napędowego
  • Alfred Malinowski, Świątki 38 (warmińsko-mazurskie): wykryto zbyt wysoką zawartość wody w oleju napędowym
  • Star Oil (Moya), Zelów (łódzkie), ul. Zachodnia 6: zawyżona ilość siarki w LPG
  • Hawa, Kiszkowo (wielkopolskie), ul. Ogrodowa 11E: nieprawidłowa zawartość estrów metylowych w oleju napędowym
  • Agora, Kąpino (pomorskie), ul. Wiejska 1: obniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego
  • Primi Bis, Dobre Miasto (warmińsko-mazurskie), ul. Fabryczna 13A: nieprawidłowa temperatura zapłonu oleju napędowego
  • Krak-Oiltrans, Pewel Mała (śląskie), ul. Żywiecka 19: temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej norm
  • Spółdzielnia Kółek Rolniczych, Bukowsko 284 (podkarpackie): wykryto zaniżoną temperaturę zapłonu oleju napędowego
  • NICOLE, Mogilno (kujawsko-pomorskie), ul. Kościuszki 38: niewłaściwa prężność par benzyny 95
  • Tanktir, Wąchock (świętokrzyskie), ul. Starachowicka 108: problemy ze stabilnością oksydacyjną oleju napędowego
  • Krak-Trans (Moya), Gniewkowo (kujawsko-pomorskie), ul. Toruńska 29A: temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej wymaganych norm
  • Mariol, Ułęż (lubelskie), ul. 207: wykryto zaniżoną temperaturę zapłonu oleju napędowego
  • Nobilitat (Intermarché), Kołobrzeg (zachodniopomorskie), ul. Jasna 25A: temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej wymagań
  • Amic, Warszawa (mazowieckie), ul. Piotra Skargi 3A: problem ze stabilnością oksydacyjną oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne)
  • PHU Morawiec, Doruchów (wielkopolskie), ul. Powstańców Wielkopolskich 1: nieprawidłowa stabilność oksydacyjna paliwa
  • Corekt, Warszyce (łódzkie), ul. 1A: obniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego
  • Stacja Paliw Jan Sowa, Żory (podkarpackie), ul. Kościuszki 35: zawyżona zawartość zanieczyszczeń w oleju napędowym
  • Olkop Bis, Radziki Duże 67B (kujawsko-pomorskie): problemy z parametrami stabilności oksydacyjnej oleju napędowego

Istotne parametry paliw

W przypadku benzyny i oleju napędowego najbardziej istotne są trzy parametry. Dla benzyny 95 i 98 to:

  • prężność par – niewłaściwa utrudnia uruchamianie silnika w niskich temperaturach, a w wysokich może powodować powstawanie korków parowych
  • liczba oktanowa – zbyt niska może powodować spalanie stukowe, objawiające się głośną i nierównomierną pracą silnika, a także zwiększone zużycie paliwa
  • indeks lotności – niewłaściwy utrudnia rozruch silnika

Najważniejsze parametry oleju napędowego to:

  • stabilność oksydacyjna – niska może powodować mętnienie paliwa, powstawanie osadów w zbiorniku i systemie zasilania, co prowadzi do zatykania filtrów paliwa i zanieczyszczenia zaworów wtryskowych
  • temperatura zapłonu – zbyt niska stwarza ryzyko wybuchu oparów oleju podczas tankowania
  • zawartość wody – nadmierna może prowadzić do korozji układu paliwowego

Tak LPG może zaszkodzić silnikowi. UOKiK zwraca uwagę na dwie sytuacje:

  • nieprawidłowa zawartość siarki i działanie korodujące miedzi mogą powodować korozję elementów jednostki napędowej
  • pozostałości po odparowaniu, czyli skłonność LPG do okładania się osadów w silniku