Czujnik położenia wału korbowego – czym jest i jakie są objawy jego usterki?

Czujnik położenia wału korbowego z reguły nie jest drogi. Uszkodzony potrafi doprowadzić do całkowitego unieruchomienia samochodu czy problemów z uruchomieniem silnika. To tylko niektóre objawy uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego.
Co to jest czujnik położenia wału korbowego?
Zacznijmy od tego, czym jest wał korbowy. To jeden z najważniejszych podzespołów mechanicznych samochodu. Przymocowano do niego elementy takie jak tłoki i korbowody. Całość wchodzi w skład mechanizmu tłokowo-korbowodowego. Dawkowanie paliwa wraz z prawidłowym zsynchronizowaniem zapłonu jest możliwe właśnie dzięki odpowiedniemu położeniu wału.
Czujnik położenia wału korbowego jest więc jednym z najistotniejszych ze wszystkich czujników auta. Odpowiada on za szereg pomiarów związanych z pracą wału korbowego. Dzięki niemu dane takie jak prędkość wału wraz z aktualnym położeniem i czas wtrysku paliwa są przekazywane dalej.
Wspomniane informacje otrzymuje sterownik, który na tej podstawie synchronizuje parametry pracy silnika. Najważniejsze z nich to kąt wyprzedzenia zapłonu i moment wtrysku paliwa. Nieprawidłowe ustawienia mogą spowodować szereg problemów, a w niektórych przypadkach doprowadzić nawet do uszkodzenia jednostki napędowej.
Wyróżniamy kilka rodzajów czujników: optyczne, magnetorezystancyjne, hallotronowe i indukcyjne. Mają one jednak identyczną rolę do spełnienia w samochodzie.
Czujnik położenia wału – objawy
Jest jednym z tych elementów, których uszkodzenia zauważalne są właściwie od razu. Na dodatek jest to jeden z bardziej wrażliwych podzespołów pod tym względem. Objawy mogą postępować naprzemiennie, gwałtownie lub raz na jakiś czas. Oto niektóre z nich:
- spadek mocy i praca silnika w trybie awaryjnym
- zapalenie się kontrolki check engine
- trudności z uruchomieniem samochodu
- nagłe gaśnięcie auta po ruszeniu
- nierówna praca jednostki napędowej
- podwyższone zużycie paliwa
- wyczuwalne zwiększenie wibracji silnika
Gdzie jest czujnik położenia wału korbowego?
Czujnik położenia wału korbowego montowany jest przy kole pasowym lub zamachowym. Bywa również umieszczany przy skrzyni biegów, na jej obudowie.
Jak sprawdzić czujnik położenia wału korbowego?
Z uwagi na to, że uszkodzony czujnik powoduje szereg objawów podobnych do awarii innych elementów osprzętu silnika, obowiązkowo zalecamy podłączenie auta pod komputer diagnostyczny. Pozwoli to upewnić się, że mamy do czynienia akurat z tą konkretną usterką. Odpowiedni kod błędu to jasny komunikat, że wspomniany element nie działa prawidłowo.
Jeśli możemy liczyć na pomoc zaprzyjaźnionego mechanika i mamy trochę wolnego czasu, to można pokusić się o demontaż czujnika. Zdarza się bowiem, że jego dokładne wyczyszczenie sprawi, że znów będzie działał prawidłowo.
Co powoduje uszkodzenie czujnika położenia wału?
Do najczęstszych przyczyn uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego zaliczamy:
- wspomniane wcześniej zabrudzenie (głowica sensora)
- uszkodzenie instalacji czujnika
- zaśniedziała lub skorodowana wtyczka
- uszkodzenia mechaniczne wewnętrznych elementów czujnika (np. tarcz pomiarowych)
Czy można jeździć z uszkodzonym czujnikiem położenia wału?
Zdecydowanie odradzamy takie rozwiązanie. Jazda z uszkodzonym czujnikiem położenia wału nie należy ani do przyjemnych, ani do bezpiecznych. Najczęściej jest też niemożliwa w dłuższej perspektywie.
Uszkodzony czujnik może spowodować kolejne awarie. Często poważne i kosztowne do usunięcia.
Wymiana czujnika położenia wału – na czym polega?
Wymiana czujnika położenia wału korbowego, czas jej trwania i ewentualne trudności zależą od konkretnego modelu auta. W większości przypadków nie powinna trwać dłużej niż dwie godziny.
Przy okazji warto też sprawdzić stan poszczególnych elementów instalacji (kable, wtyczki). Można też przeczyścić je specjalnym preparatem. Środki typu ,,contact spray” to najpopularniejsze z nich.
Czy można uruchomić silnik bez czujnika położenia wału?
Usterka czujnika położenia wału korbowego może skutkować problemem z uruchomieniem auta. Nie mówiąc już o sytuacji, w której jest on zdemontowany. Bez informacji przekazanych przez czujnik, komputer nie jest w stanie ustawić prawidłowych parametrów pracy silnika.
Ile kosztuje wymiana czujnika położenia wału korbowego?
Koszt wymiany tego elementu może wynieść od około 100 do nawet kilkuset złotych. Im bardziej skomplikowany dostęp do tego elementu, tym naprawa będzie droższa.
Jak uruchomić samochód, gdy uszkodzony jest czujnik wału?
Jeśli uszkodzenie czujnika jest poważne, samochodu nie będzie dało się w żaden sposób uruchomić. W innych przypadkach możemy spróbować, ale jest to zdecydowanie wyjście awaryjne, którego nie polecamy. W tym celu wykonujemy następujące czynności:
- znajdujemy miejsce w którym umieszczony jest czujnik i uzyskujemy do niego swobodny dostęp
- ostrożnie wypinamy czujnik z wtyczki i wstrzykujemy do niego płyn rozruchowy
Uwaga! Ta metoda niesie za sobą duże ryzyko i może skutkować nawet uszkodzeniem silnika! Co więcej, jest to rozwiązanie krótkotrwałe, nie dające gwarancji skuteczności. Finalnie czujnik i tak trzeba będzie naprawić u mechanika, albo po prostu wymienić. Wymiana czujnika jest zalecanym i znacznie bardziej bezpiecznym rozwiązaniem.