Czujnik temperatury płynu chłodzącego – co to jest i jakie daje objawy?
Wydawać się może, że czujnik temperatury płynu chłodzącego informuje tylko o tym, czy silnik jest zimny, czy ciepły. Nic bardziej mylnego. Dzięki niemu możliwa jest optymalna praca całego silnika.
We współczesnych samochodach zasilanych nie poprzez gaźnik, a układ wtryskowy, to czujnik temperatury płynu chłodzącego jest kluczowym elementem, dzięki któremu możliwe jest odpowiednie dopasowanie dawki paliwa i momentu zapłonu. Kiedyś jego rolę pełnił termostat.
To dzięki czujnikowi temperatury do komputera trafia informacja, jaka dawkę paliwa podać i w którym momencie ma dojść do zapłonu. Jeśli ten czujnik nie działa, silnik będzie pracował jakby „po omacku”.
Czujnik temperatury płynu chłodzącego – czym jest?
Czujnik temperatury płynu chłodzącego w samochodzie to urządzenie elektroniczne lub termiczne. Jest zamontowany w układzie chłodzenia. Jego główne zadanie to monitorowanie temperatury płynu chłodzącego lub cieczy chłodzącej, używanej do utrzymania optymalnej temperatury pracy silnika.
Właśnie na podstawie tych danych, komputer dobiera odpowiednią dawkę paliwa, która zasila silnik.
Główne funkcje czujnika temperatury w samochodzie to:
- Monitorowanie temperatury: Czujnik mierzy temperaturę płynu chłodzącego w różnych punktach układu chłodzenia, blisko silnika lub w zbiorniku z płynem chłodzącym.
- Regulacja pracy wentylatora: Na podstawie odczytu temperatury, czujnik może kontrolować pracę wentylatora chłodnicy lub innych elementów układu chłodzenia, aby utrzymać odpowiednią temperaturę silnika. Jeśli temperatura wzrośnie powyżej ustalonego poziomu, może sygnalizować potrzebę włączenia wentylatora, aby schłodzić silnik.
- Ochrona przed przegrzaniem: Czujnik temperatury płynu chłodzącego jest kluczowy dla zapobiegania przegrzaniu silnika. Jeśli temperatura osiągnie krytyczny poziom, może inicjować ostrzeżenie lub odciąć moc z silnika, aby zapobiec uszkodzeniu.
- Informacje diagnostyczne: Dane z czujnika temperatury mogą być wykorzystywane przez systemy diagnostyczne samochodu do identyfikowania problemów z układem chłodzenia lub silnikiem. Na podstawie tych danych mechanik lub właściciel samochodu może podejmować działania naprawcze.
- Wysyła sygnały, na podstawie których dobierana jest odpowiednia mieszanka paliwowa.
Czujnik temperatury płynu chłodzącego – jak działa?
Czujnik temperatury służy układowi przygotowywania mieszanki do rejestracji temperatury roboczej silnika. W zależności od informacji uzyskiwanych z czujnika, sterownik dostosowuje czas wtrysku i kąt zapłonu do aktualnych warunków pracy. Czujnik jest czujnikiem temperatury o ujemnym współczynniku temperaturowym. Oznacza to spadek rezystancji wewnętrznej wraz ze wzrostem temperatury.
Rezystancja czujnika temperatury zmienia się w zależności od temperatury płynu chłodzącego. Wraz ze wzrostem temperatury rezystancja maleje i wskutek tego spada napięcie na czujniku.
Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego – objawy
Uszkodzony czujnik temperatury w samochodzie może prowadzić do najróżniejszych problemów związanych z działaniem silnika i układem chłodzenia. W najgorszym wypadku silnik może się nawet zatrzeć. Dlaczego? Bo płyn chłodzący się zagotuje, a silnik nie będzie miał wystarczającego chłodzenia. Doprowadzi to do zatarcia ruchomych części w silniku.
Oto niektóre z możliwych objawów uszkodzonego czujnika temperatury płynu chłodzącego:
- Wysoka temperatura silnika. Jeśli czujnik temperatury jest uszkodzony i nie dostarcza prawidłowych odczytów, może to spowodować, że silnik będzie się przegrzewać. Silnik może osiągać zbyt wysoką temperaturę, co może prowadzić do uszkodzenia uszczelki głowicy, układu chłodzenia lub innych części silnika.
- Niska temperatura na wskaźniku. Innym możliwym objawem jest wyświetlanie na wskaźniku temperatury niskiej temperatury, nawet gdy silnik jest ciepły. To może wprowadzać kierowcę w błąd i prowadzić do nieodpowiedniej reakcji na rzeczywiste warunki silnika.
- Nieregularne włączanie się wentylatora chłodnicy.
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Ostrzeżenia lub kody błędów. W niektórych przypadkach, gdy czujnik temperatury jest uszkodzony, system diagnostyczny samochodu może generować kody błędów lub ostrzeżenia na desce rozdzielczej.
- Zwiększona prędkość obrotowa biegu jałowego.
- Utrudnione uruchamianie silnika.
Jak sprawdzić czujnik temperatury płynu chłodzącego?
Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy czujnik działa poprawnie, jest odczyt pamięci błędów samochodu. Warto także skontrolować prawidłowe połączenia czujnika, a także zmierzyć rezystancję wewnętrzną czujnika. Rezystancja jest zależna od temperatury, przy zimnym silniku wysoka, a przy ciepłym niska.
Innym sposobem może także być zmierzenie woltomierzem napięcia zasilającego na odłączonym czujniku.
Gdzie jest czujnik temperatury płynu chłodzącego?
Czujnik temperatury silnika przeważnie montowany jest w bloku silnika. Aby działał poprawnie, musi mieć bezpośredni kontakt z płynem chłodniczym – z reguły jest zatem częściowo w nim zanurzony.
Czujnik temperatury 1.9 TDI – gdzie jest?
Nie zawsze jednak czujnik zlokalizowany jest od razu w bloku silnika. W 1.9 TDI, jednym z popularniejszych silników (VW Passat, Golf, Jetta), znajduje się on na króćcu, który jest przykręcony do silnika, tuż pod pompą podciśnienia.
Z tego powodu dostęp do niego jest utrudniony. Można się próbować dostać między filtr powietrza a zawór EGR albo od strony katalizatora.
Ile kosztuje wymiana czujnika?
Koszty wymiany nie są wysokie. Sam czujnik do popularnych modeli to wydatek kilkudziesięciu złotych. Razem z wymianą kwota naprawy nie powinna przekroczyć 150-200 zł. Wszystko zależy od dostępu do czujnika.
Wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego – jak to zrobić?
Wymiana czujnika w zasadzie nie jest trudna. Ogranicza się do odpięcia kostki i wykręceniu samego czujnika. Nie wymaga żadnych specjalistycznych narzędzi, ani podnośnika czy kanału. Nie zawsze jednak istnieje łatwy dostęp do czujnika temperatury płynu chłodzącego. I właśnie to może być największym utrudnieniem przy jego samodzielnej wymianie.
Przed przystąpieniem do wymiany warto zatem dokładnie sprawdzić, czy będziemy mieli dostęp do czujnika.
FAQ – najczęściej zadawane pytania:
Czy można jeździć z uszkodzonym czujnikiem temperatury płynu chłodzącego?
Jazda z uszkodzonym czujnikiem temperatury nie jest niemożliwa. Jednak powoduje nierównomierną pracę silnika, a także wpływa na jego przegrzewanie lub niedogrzanie. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do awarii silnika i jego zatarcia.
Za co odpowiada czujnik temperatury płynu chłodzącego?
Czujnik temperatury odpowiada za regulację termiczną silnika, włączając układ chłodzenia. Czujnik jednak wysyła także sygnały dotyczące ilości paliwa, które ma trafić do komory spalania.
Ile kosztuje wymiana czujnika temperatury?
Wymiana czujnika temperatury nie jest droga. Koszt powinien się zamknąć w kwocie 150-200 zł.