Czy Polacy stawiają na młode samochody używane?
Samochody używane – młode cztery koła na trasie
… i na czasie! Polacy zdecydowanie stawiają na młodość i coraz częściej szukają znacznie młodszych aut. Mimo trudnej sytuacji dla całej branży motoryzacyjnej wzrósł popyt na pojazdy. Bardzo szybko spadła podaż najtańszych samochodów, ponieważ konsumenci równie szybko zareagowali na pandemię. W efekcie wykupili auta z niskiej półki cenowej, nie pozostawiając wyboru innym i zainteresowanie młodszymi rocznikami znacznie wzrosło. Największą popularnością pod kątem wyszukań danego rocznika na portalu OTOMOTO cieszą się samochody 5-, 4- i 3-letnie. Skąd taka zmiana frontu?
– Zaufanie do transportu publicznego znacznie spadło. Wzrok dotychczasowych pasażerów skierował się na samochody osobowe, które jednoznacznie kojarzono ze znacznie bezpieczniejszymi środkami komunikacji. W kolejnych miesiącach po lockdownie na rynku brakowało już małych, bardziej leciwych i niewątpliwie najtańszych samochodów. Wygrali ci, którzy po zluzowaniu ograniczeń mieli takie na placach i ci, którym udało się je kupić – mówi Agnieszka Czajka, dyrektor operacyjna OTOMOTO i ekspert rynku motoryzacyjnego.
W pandemicznym roku Polacy najczęściej wyszukiwali używanych aut osobowych w przedziale 10.000-19.000 zł (24,6 proc.). Aż co piąty użytkownik portalu był zainteresowany pojazdami w cenie do 9.000 zł. Niespełna 17 proc. próbowało znaleźć używany samochód w cenie 20.000-29.000 zł.
Wzrost wskaźnika zainteresowania autami młodszymi do 5 lat łączy się również z wynikami badania klientów biznesowych. Według niego najłatwiej sprzedawały się samochody powyżej 30.000 zł i 50.000 zł.
Czytaj więcej w Raporcie Internetowy Samochód Roku 2020 >>>
Rotacje na rynku – zmiana zachowań klientów
Bezpieczeństwo we własnym aucie stało się priorytetem dla klientów, stąd wysoki poziom popytu w branży. Spadło zainteresowanie car sharingiem, konsumenci zaczęli korzystać z samochodowych testów online i dostaw ‘door to door’ (79%) czy poszukiwań pierwszego auta za pomocą mediów społecznościowych (57%) czy aplikacji mobilnych (67%). Rynek również dostosował się do potrzeb klientów, oferując m.in. darmową dostawę pod dom, bezkontaktową procedurę przekazania auta oraz 100% obsługi zdalnej.
Ruch na OTOMOTO w 2020 r. nie był mniejszy niż w 2019 r. Wzrost liczby poszukujących użytkowników utrzymywał się w granicach 15-18%, co świadczy o wysokim poziomie popytu i – co ciekawe – utrzymuje się do teraz.
Dodatkowo największą popularnością wśród użytkowników serwisu cieszyły się pojazdy z manualną skrzynią biegów (aż 58,8% wyszukań!). Tuż za manualem plasuje się automatyczna skrzynia biegów z wynikiem 35,3%, a stawkę zamyka dwusprzęgłowa (2,7%).