Czy tak wygląda nowe BMW X3? Wyciekło pierwsze zdjęcie

Nowe BMW X3 zbliża się wielkimi krokami. Ma stanowić przełom w gamie tej niemieckiej marki, choć wyznaczać go będzie dopiero elektryczne iX3, oparte na nowo opracowanej platformie Neue Klasse.
BMW od lat stosuje sprawdzoną praktykę polegającą na pokazywaniu samochodów, które wzbudzają kontrowersje. Brzydkie? Ładne? Zgrabne? Dziwne? W sumie nie ma to większego znaczenia.
Tu chodzi o polaryzowanie opinii publicznej, zmuszenie do ożywionych dyskusji oraz sprawienie, że o nowym aucie jeszcze przez dłuższy czas od jego premiery pozostaje głośno. Z pewnością tak będzie również z najnowszym X3, którego pierwsze zdjęcie właśnie wyciekło do sieci. Bez dwóch zdań nieco pudełkowata sylwetka czerpie inspiracje z flagowego, wręcz karykaturalnego BMW XM.
Auto wyróżnia się przede wszystkim gładkimi powierzchniami nadwozia, zupełnie nowym kształtem LED-ów do jazdy dziennej czy dużą osłoną chłodnicy o nietypowym wypełnieniu. W dolnej części zderzaka znalazła się srebrna listwa wyglądając, jak… warga, choć z dziwnym wcięciem u góry.
Nowe BMW X3: na platformie CLAR
Zdjęcie, które trafiło do sieci, wydaje się być zrzutem ekranu z filmu promocyjnego nowego BMW X3. Najprawdopodobniej to wariant spalinowy tego modelu, a więc oparty na platformie CLAR. Jego premiera jest planowana jeszcze w tym roku.
W porównaniu z ustępującą generacja, nowe BMW X3 ma szerszy rozstaw kół i klamki wpuszczone w drzwi. Do jego napędu posłuży gama 4- i 6-cylindrowych silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Spodziewać się należy również wariantu PHEV, o czym świadczy klapka za przednim nadkolem auta ze zdjęcia.
W 2025 roku do X3 dołączy elektryczne iX3, oparte na zupełnie nowej platformie Neue Klasse. Ma to być przełomowa architektura, której sercem będą „cztery zupełnie nowe supermózgi” – mówią przedstawiciele BMW.
Pod tym pojęciem kryją się wysokowydajne komputery, mające kontrolować różne aspekty działania samochodu, jak np. nadzorowanie układu napędowego i dynamiki jazdy (TUTAJ przeczytasz o tym, czemu BMW projektuje auta o kontrowersyjnym wyglądzie).
Niemcy zapewniają, że owe supermózgi będą dysponować nawet dziesięciokrotnie większą mocą obliczeniową, niż obecnie stosowane komputery. Dzięki temu mają pozwolić na znaczący rozwój zdolności do jazdy autonomicznej. Modele oparte na platformie Neue Klasse będą mogły osiągnąć ograniczoną autonomię poziomu 3.
Architektura Neue Klasse
Platforma Neue Klasse oznacza też technologię 800V, która umożliwi ultraszybkie uzupełnienie prądu w akumulatorze trakcyjnym. BMW chwali się, że 10 minut ładowania pozwoli na przejechanie nawet 300 km – oczywiście przy wykorzystaniu odpowiednio szybkiej ładowarki.
To nie koniec. Nowa platforma BMW to też postawienie na ulepszone silniki elektryczne oraz nowe ogniwa akumulatorów litowo-jonowych. Mają one wyróżniać się gęstością energetyczną o ponad 20% wyższą niż w przypadku dotychczasowych ogniw pryzmatycznych.
Niemcy obiecują również dopracowaną aerodynamikę. Dzięki temu współczynnik oporu powietrza nowego BMW X3 będzie można zmniejszyć o 20% w porównaniu do tego w aktualnym modelu.
Również wnętrze ma być zupełnie nowe. Przede wszystkim minimalistyczne i ze specjalnym wyświetlaczem, umieszczonym pod przednią szybą na całej długości kokpitu.