25 grudnia 2024

Czy warto kupić używany amortyzator? Poradnik dla kupujących

amortyzator używany jaki wybrać

Używany amortyzator może być alternatywą dla nowej, drogiej części. Jednak trzeba wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby zakup był bezpieczny. Podpowiadamy, czy warto montować w aucie używany amortyzator.

Dlaczego warto rozważyć zakup używanego amortyzatora?

Za używanymi częściami przemawiają niska cena i oryginalność elementu. Amortyzator uznanego producenta, nawet używany, może być znacznie trwalszy niż tani zamiennik, wytworzony ze słabej jakości materiałów.

Jednak to czy warto kupić używane amortyzatory, zależy przede wszystkim od tego, czy znamy pochodzenie części. Jeśli kupujemy od firmy, która zajmuje się renowacją używanych elementów i do tego daje gwarancję na część, to można rozważyć jej nabycie.

Jakie są potencjalne zagrożenia przy zakupie używanego amortyzatora?

Amortyzatory to jedne z najczęściej psujących się elementów zawieszenia. Jazda z uszkodzonymi podzespołami nie tylko pogarsza komfort podróżowania, ale też jest niebezpieczna, ponieważ zwiększa długość drogi hamowania i może spowodować uszkodzenia całego zawieszenia.

Największym ryzykiem przy zakupie używanych amortyzatorów jest ich potencjalny słaby stan techniczny. Aby naprawdę go ocenić, trzeba by przeprowadzić specjalne testy. Niestety zwykle nie mamy takiej możliwości, więc trudno przewidzieć czy są sprawne i ile posłużą.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze używanego amortyzatora?

Najważniejsze przy zakupie używanych amortyzatorów jest ich stan techniczny i dopasowanie do naszego samochodu (można ją zweryfikować poprzez numer VIN).

O ile to możliwe, przed zakupem używanych amortyzatorów, należy dokładnie je obejrzeć i upewnić się, że nie mają żadnych widocznych uszkodzeń, pęknięć ani wycieków oleju. Jeśli sprzedawca podaje informację o przebiegu samochodu, z którego pochodzą amortyzatory, warto ją sprawdzić. Im jest on mniejszy, tym większa szansa, że amortyzatory są w dobrym stanie.

Amortyzatory powinny pochodzić z samochodu tej samej marki, modelu oraz rocznika. W innym wypadku może się okazać, że nie będą kompatybilne z innymi elementami zawieszenia i układu kierowniczego.

Przeczytaj także artykuł: Amortyzator używany - jaki wybrać?

Jakie są najczęstsze problemy z używanymi amortyzatorami?

Używane amortyzatory na pewno szybciej ulegną zużyciu. Jedną z najczęstszych usterek jest utrata szczelności amortyzatora i wyciek oleju. Może to być wynik wyeksploatowania uszczelek.

Innymi elementami przyczyniającymi się do kłopotów z amortyzatorami są: zużycie tulei i zawiasów gumowo-metalowych, uszkodzenie mechanizmu zaworowego, poluzowanie elementów złącznych albo przeciążenie pojazdu.

Gdzie najlepiej kupić używany amortyzator?

Używane części, takie jak amortyzatory można kupić w kilku miejscach, są to: serwisy ogłoszeniowe i aukcyjne, giełdy samochodowe, szroty oraz firmy specjalizujące się w demontażu aut i odsprzedające pozyskane w ten sposób elementy.

Najlepszym wyborem jest zakup elementów albo ze szrotu, albo od firmy zajmującej się naprawą używanych elementów i ich odsprzedażą. Na złom trafiają samochody wiekowe, powypadkowe, takie, których koszt naprawy przewyższa wartość albo są nieopłacalne w utrzymaniu. Tam dokonuje się ich złomowania: sprawne części są demontowane z samochodu i można je samodzielnie obejrzeć i kupić. Dzięki temu mamy okazję dokonać oględzin i w miarę możliwości ocenić stan techniczny.

Z kolei firmy sprzedające amortyzatory używane, zanim je odsprzedadzą, zwykle testują je i sprawdzają ich skuteczność. Na tej podstawie udzielają gwarancji na część. Jest to korzystne, ponieważ nabywca może bez problemu reklamować towar, gdyby okazał się wadliwy.

Używany amortyzator – wady i zalety

Najważniejsze zalety używanych amortyzatorów to:

  • atrakcyjne ceny
  • duży wybór – zwykle używane elementy są dostępne w dużych ilościach i w wielu wariantach
  • szybka dostawa – w przeciwieństwie do nowych amortyzatorów, są dostępne od ręki
  • oryginalne części do starych klasycznych samochodów, co jest ważne, jeśli właściciel chce zachować autentyczność auta
  • ekologia – kupując części samochodowe z autoryzowanej stacji demontażu i recyklingu pojazdów, przyczyniamy się do ochrony środowiska

Wady zakupu używanych amortyzatorów są następujące:

  • zmienna jakość – w trakcie demontażu samochodów używane części są usuwane z różnych pojazdów i o różnym przebiegu, zatem i część może być wyeksploatowana na tyle, że w krótkim czasie trzeba będzie ją ponownie wymieniać
  • rzadko oferowana gwarancja na części
  • może się zdarzyć, że kupimy amortyzatory pochodzące z auta powypadkowego, co oznacza, że mogą na nich być mikropęknięcia obniżające ich wytrzymałość i skuteczność

Ile kosztuje używany amortyzator?

Używane amortyzatory można kupić już w cenie 100 zł za komplet dwóch sztuk. Oczywiście koszt zależy od rodzaju części oraz marki i modelu samochodu. Za nowe amortyzatory zapłacimy od 100 zł za sztukę do nawet 2 tys. zł. w przypadku niektórych aut.

Z kolei wymiana amortyzatorów to koszt ok. 50-250 zł za jeden element. Cena zależy od lokalizacji i renomy warsztatu, marki auta i skomplikowania prac.

W niektórych przypadkach można poddać amortyzatory regeneracji. Niestety jest do dość droga usługa. Przykładowo naprawa amortyzatora pneumatycznego może kosztować nawet ok. 1000 zł.

Po wymianie amortyzatorów trzeba ustawić geometrię kół. Koszt jej wykonania wraz z ustawieniem zbieżności i kątów sworznia zwrotnicy na przedniej i tylnej osi wynosi ok. 200-350 zł.

Amortyzator używany czy nowy? Który wybrać?

Używany amortyzator jest wprawdzie tańszy niż nowy, ale jego zakup to często wielka niewiadoma. Z kolei nowa oryginalna część, choć jest droga, to mamy gwarancję producenta, że jest w pełni sprawna i bezpieczna. Co w przypadku używanych nie jest już takie oczywiste. Często podzespół wygląda dobrze, jednak może mieć niewidoczne mikropęknięcia, które osłabiają jego wytrzymałość.

Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy trudno jest znaleźć pasujący amortyzator do auta szczególnie wiekowego. Wtedy zakup używanego elementu to jedyne wyjście. Jednak w takim przypadku warto kupować u sprzedawców, którzy mają dobrą renomę.

Sprawdź również: Jak sprawdzić amortyzatory w samochodzie?

FAQ

Po czym rozpoznać zużyte amortyzatory?

Najczęstszymi objawami uszkodzenia amortyzatorów są: „nurkowanie” pojazdu podczas hamowania, nadmierne podskakiwanie na nierównościach, kołysanie się karoserii, szczególnie zauważalne w czasie pokonywania zakrętów, nierównomierne zużycie opon oraz odgłosy pukania lub stukania.

Ile wytrzymują oryginalne amortyzatory?

Przyjmuje się, że żywotność amortyzatorów przednich, jak i tylnych wynosi 60-100 tys. km przebiegu lub też 5-6 lat.

Od czego psuje się amortyzator?

Amortyzatory i części eksploatacyjne z czasem ulegają zużyciu. Ponadto mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu np. wskutek najechania na dużą dziurę lub krawężnik, może dojść do wygięcia tłoczyska amortyzatora.