Czym jest szpera? Za co odpowiedzialne jest to rozwiązanie i jak działa?
Wywodzi się ze sportów samochodowych, a obecnie coraz częściej znajduje zastosowanie w zwyczajnych autach drogowych. Jej zadaniem jest poprawa prowadzenia. Czym jest szpera, za co odpowiada i jak działa?
Szpera, czyli inaczej mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, poprawia trakcję samochodu praktycznie w każdych warunkach. Ale nie tylko, umożliwia również lepsze prowadzenie w zakrętach i pokonywanie ich z wyższymi prędkościami.
Obecnie jej najpopularniejszy rodzaj stanowi elektroniczna szpera (eLSD), która tak naprawdę jest funkcją układu ABS.
Czym jest i za co odpowiada szpera?
Zwyczajny, otwarty mechanizm różnicowy w taki sposób rozdziela moment obrotowy, aby jego identyczna wartość trafiała do obu kół. Z kolei szpera „żongluje” niutonometrami w zależności od ich skrętu czy przyczepności nawierzchni.
Weźmy sytuację z życia. Jedna połowa auta stoi na przyczepnym asfalcie, a druga – na szutrze. Przy ruszaniu z miejsca do obu kół trafi tyle samo momentu obrotowego. Dlatego łatwo wtedy o poślizg tego koła, które znajduje się na luźnej nawierzchni.
Jeśli jednak w aucie zastosuje się szperę, rozdzieli ona niutonometry w taki sposób, aby ich większa wartość trafiła do tego koła, którym trudniej obrócić. Czyli o większej przyczepności, jednocześnie ograniczając poślizg drugiego koła.
Jak działa szpera?
Podobnie jak otwarty mechanizm różnicowy, szpera umożliwia obracanie się kół z różnymi prędkościami, ale w razie potrzeby skutecznie przenosi moment obrotowy na to o większej przyczepności. Jego wielkość jest ograniczona, dlatego szperę nazywa się mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Najczęściej tego typu rozwiązanie stosuje się w samochodach sportowych lub w pojazdach terenowych.
O ile podczas ruszania na nawierzchni o równej przyczepności po obu stronach, zastosowanie go nie ma istotnego znaczenia, o tyle w zakrętach – już tak. Wynika to z faktu, że koła obracają się tutaj z różną prędkością. Na dodatek zewnętrzne jest bardziej dociążone, a wewnętrzne – odciążone.
Z tego względu koło po wewnętrznej stronie ma mniejszą zdolność do przenoszenie momentu obrotowego. Powoduje to praktyczną utratę możliwości przyspieszenia w skręcie. Jest to możliwe dopiero po wyprostowaniu kół.
I właśnie tutaj pojawia się zbawienne działanie szpery. Powoduje ona bowiem częściowe zblokowanie dyferencjału, a więc i częściowe wyrównanie prędkości obrotowej pomiędzy oboma kołami. W rezultacie auto sprawniej pokonuje zakręty i jest w stanie przyspieszyć jeszcze przed wyprostowaniem kierownicy.
Na dodatek w samochodzie przednionapędowym – bo o takim cały czas jest mowa – jej zastosowanie niweluje tendencję przodu do płużenia. W przypadku modelu tylnonapędowego, po dodaniu gazu samochód przejawia z kolei więcej chęci do zamiatania tyłem.
Rodzaje mechanizmów różnicowych
Wyróżniamy następujące rodzaje mechanizmów różnicowych:
- otwarty, czyli stożkowy mechanizm różnicowy, w którym na każde z kół trafia taka sama wartość momentu obrotowego
- szpera płytkowa – jedno z popularniejszych rozwiązań, zwłaszcza w samochodach sportowych. Jest zbudowana podobnie do otwartego mechanizmu różnicowego, z tym że wewnątrz niej są umieszczone sprzęgła w postaci płytek ciernych, które są dociskane przez kosze satelitów
- mechanizm różnicowy typu Torsen – wynalazek amerykańskiego inżyniera Verna Gleasmena, potrafiący w czysto mechaniczny sposób przenieść większość momentu obrotowego na koło o większej przyczepności. Wykorzystuje on właściwości przekładni ślimakowych, które zazębiają się w momencie, gdy pojawia się różnica prędkości obrotowych obu wałów wyjściowych. Gdy więc jedno z kół zacznie się obracać szybciej, mechanizm zostaje zblokowany, a moment obrotowy przeniesiony na koło o niższej prędkości. Torsena stosuje się jako centralny mechanizm różnicowy w autach ze stałym napędem obu kół
- sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe) – pozwala na wyrównywanie prędkości obrotowych pomiędzy dwiema półosiami w mechanizmie różnicowym z napędem na jedną oś lub wyrównywanie prędkości obrotowych między osiami w napędzie na cztery koła.
- elektroniczna szpera (eLSD) – najczęściej stosowany rodzaj szpery w nowoczesnych samochodach. Stanowi on tak naprawdę dodatkową funkcję układu ABS. Jak działa? W momencie utraty przyczepności któregoś z kół przyhamowuje je tak, aby uzyskać jak najlepszą przyczepność
Szpera a klasyczny mechanizm różnicowy
Szpera ma tą przewagę nad klasycznym mechanizmem różnicowym, że zapewnia lepszą trakcję praktycznie w każdych warunkach. Dzięki swojemu działaniu nie tylko poprawia ją przy ruszaniu na nawierzchni o różnej przyczepności, ale i w zakrętach.
Dążąc do wyrównania prędkości obracania się kół w skręcie, sprawia, że samochód sprawniej pokonuje zakręty oraz szybciej z nich odjeżdża.
Kiedy szpera to dobry pomysł?
Klasyczną szperę producenci najczęściej stosują w przypadku samochodów sportowych. Jest ona szczególnie pożądana w przednionapędowych autach o bardzo dużej mocy. Jej zastosowanie nie tylko zwiększa sprawność samochodu w zakrętach, ale i pomaga w niwelowaniu wpływu sił z napędu na układ kierowniczy.
Oczywiście, stanowi ona jedno z kilku rozwiązań, które mają na to pozytywny wpływ.
Zalety i wady zastosowania szpery
Zalety stosowania szpery:
- redukcja podsterowności w samochodach przednionapędowych
- poprawa trakcji – zarówno na prostej drodze, jak i w zakrętach
- możliwość wprowadzenia samochodu w nadsterowność w autach z napędem na tylną oś oraz utrzymania długiego poślizgu
- zwiększenie „sprawności” samochodu na drogach o gorszej przyczepności
- pomoc w zniwelowaniu sił działających na kierownicę w mocnych autach przednionapędowych
Wady zastosowania szpery:
- przyczynia się do przyspieszonego zużywania opon
- wymaga zmiany nawyków za kierownicą
FAQ
Do czego służy szpera?
Zastosowanie szpery służy przede wszystkim poprawie trakcji oraz sprawności samochodu w pokonywaniu zakrętów.
Jak działa szpera?
Szpera tak żongluje momentem obrotowym, aby zapewnić jego większą dawkę kołu, które ma lepszą przyczepność. W przypadku otwartego mechanizmu różnicowego do obu kół trafia ta sama ilość niutonometrów.
Jak sprawdzić czy w samochodzie jest szpera?
Umieść auto na podnośniku tak, aby dwa napędzane koła były w powietrzu. Jeśli zakręcisz jednym z nich w przypadku auta ze szperą drugie obróci się w tę samą stronę. Jeśli w przeciwną – oznacza to brak szpery.