Murowany hit z Rumunii wjeżdża do Polski. Cena sensacją! Chińczycy mają problem
Dacia Bigster wkracza na polski rynek. Nowy SUV rumuńskiego producenta z pogranicza klas kompaktowej i średniej już w podstawowej odmianie ma 140-konny silnik, cyfrowe zegary, system multimedialny czy kamerę cofania i 17-calowe obręcze z lekkich stopów. Pomimo tego kosztuje poniżej 100 tys. zł. A to oznacza, że jest tańszy niż najgroźniejsi chińscy rywale.
Choć Dacia Bigster garściami czerpie z Dustera, jest samochodem większym, bardziej dojrzałym i atrakcyjniej narysowanym. Powstała na wydłużonym wariancie platformy modułowej CMF-B, z której korzystają m.in. inne modele tego rumuńskiego wytwórcy.
Dacia Bigster mierzy 457 cm długości, (+23 cm względem Dustera), 181 cm szerokości (tyle, co Duster) oraz 171 cm wysokości (+5 cm). Dodatkowe centymetry przekładają się głównie na większą przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń oraz w bagażniku o różnej pojemności w zależności od zastosowanego napęd. Czyli od 549-667 l (hybryda-TCe 140) do 1851-1937 l (hybryda-TCe 140).
TUTAJ przeczytasz megatest Dacii Duster.
Dacia Bigster: cena od 99 900 zł
Nowe auto z Rumunia może być wprawiane w ruch przez 1 z 4 układów napędowych do wyboru. Bilet wstępu do jego świata stanowi 3-cylindrowa jednostka 1.2 TCe z układem miękkiej hybrydy. Wytwarza ona 140 KM przy 5500 obr./min i 230 Nm przy 2100 obr./min.
Od 0 do 100 km/h rozpędza to, ważące 1350 kg auto, w czasie 9,8 s i zapewnia prędkość maksymalną 180 km/h (taka sama dla wszystkich wersji tego modelu). Dacia Bigster TCe 140 średnio na 100 km zużywa 5,5 l paliwa, co przy 50-litrowym zbiorniku przekłada się na 909 km zasięgu.
Podstawowy wariant rumuńskiego SUV-a kosztuje od 99 900 zł (Essential), natomiast odmiana z instalacją LPG i dodatkowym 50-litrowym zbiornikiem paliwa została wyceniona od 101 200 zł. Do jej napędu służy również silnik 1.2 R3 z układem miękkiej hybrydy, bezpośrednim wtryskiem benzyny ale i z wielopunktowym wtryskiem dla LPG.
Osiągi są tu minimalnie gorsze – 0-100 km/h w 10,0 s – za to Bigster ECO-G 140 oferuje imponujący zasięg. Czyli 909 km na benzynie (5,5 l/100 km) oraz dodatkowe 704 km na gazie (7,1 l/100 km). Łącznie daje to możliwość pokonania ponad 1600 km bez tankowania paliwa! Chętni na tę wersję będą jednak musieli chwilę poczekać, ponieważ dostępna będzie ona w późniejszym terminie.
TUTAJ poznasz plany Dacii na 2025 rok.
Z napędem 4x4 lub jako hybryda
Podobnie jak Duster, Dacia Bigster występuje z układem 4x4. Odmiana TCe 130 4x4 kosztuje od 110 400 zł. Do jej napędu służy 130-konny (przy 4500 obr./min) wariant 3-cylindrowej jednostki 1.2, również zaopatrzony w system mild hybrid.
Oferuje on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,2 s i średnio na 100 km „wypija” 6,1 l paliwa. Wersja Hybrid 155, korzystająca z nowego silnika 1.8, opracowanego przez spółkę Horse Powertrain, na pokonanie 100 km potrzebuje z kolei 4,7 l paliwa.
Jej układ napędowy wytwarza 156 KM, z czego 112 KM pochodzi z 4-cylindrowego „benzyniaka” z układem miękkiej hybrydy (+20 KM), a kolejne 49 KM – z silnika elektrycznego. Akumulator trakcyjny ma tu pojemność 1,4 kWh, a całość „spina” ze sobą przekładnia wielotrybowa (reszta odmian ma 6-biegową skrzynię ręczną).
Dacia Bigster Hybrid 155 od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,7 s i… wcale nie jest najcięższa spośród odmian tego auta. Waży 1419 kg, czyli o 9 kg mniej niż wersja 4x4. Cena? Od 124 900 zł, ale w lepiej wyposażonej wersji Expression (hybryda nie występuje w odmianie Essential).
Dacia Bigster: wersje wyposażenia
Dacia Bigster dostępna jest w czterech wariantach wyposażenia. Są to Essential, Expression oraz Extreme i Journey. Co istotne, ceny dwóch ostatnich różnią się między sobą tylko symbolicznie.
Oto najważniejsze elementy wyposażenia wersji Essential (od 99 900 zł):
- 17-calowe obręcze z lekkich stopów
- czarna tapicerka materiałowa
- fotel kierowcy z regulacją wysokości
- przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
- zestaw naprawczy do kół
- diodowe światła mijania i do jazdy dziennej
- elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne
- cyfrowy zestaw wskaźników z ekranem 7,1”
- system multimedialny z ekranem 10”
- bezprzewodowe Android Auto/Apple CarPlay
- ogranicznik/regulator prędkości
- tylne czujniki parkowania i kamera cofania
- klimatyzacja manualna
- przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie
Odmiana Expression (od 107 400 zł) do powyższego wyposażenia dorzuca ponadto m.in.:
- tapicerkę materiałową Denim
- fotel kierowy z regulacją lędźwiową
- dwa gniazda USB-C w drugim rzędzie
- asystenta kontroli zjazdu
- składane lusterka boczne
- światła przeciwmgłowe w technologii LED
- automatyczny hamulec
- dwustrefową klimatyzację automatyczną z nawiewami na tył
- składane oparcie kanapy w proporcji 40:20:40 i podwójną podłogę bagażnika
Dacia Bigster Extreme (od 116 100 zł) na tle Expression zapewnia ponadto:
- wyższej jakości tapicerkę materiałową, częściowo wykonaną z tkaniny MicroCloud
- automatyczne włączanie świateł drogowych
- cyfrowe zegary z ekranem 10,1”
- adaptacyjny tempomat (dla wersji Hybrid 155)
- ładowarkę indukcyjną
- dostęp bezkluczykowy
- system multimedialny z nawigacją
- podgrzewaną kierownicę
W wersji Journey (od 115 700 zł) względem Expression otrzymujemy:
- 18-calowe obręcze aluminiowe
- wyższej jakości tapicerkę materiałową, częściowo wykonaną z tkaniny MicroCloud
- fotel kierowcy z elektryczną regulacją wysokości i kąta pochylenia oparcia
- automatyczne włączanie świateł drogowych
- adaptacyjny tempomat (dla wersji Hybrid 155)
- podgrzewaną kierownicę
- dostęp bezkluczykowy
- ładowarkę indukcyjną
- elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika
- cyfrowe zegary z ekranem 10,1”
- system multimedialny z nawigacją
Gwarancja i rywale z Chin
Dacia Bigster jest objęta 3-letnią gwarancją mechaniczną z limitem przebiegu wynoszącym 100 000 km. Za pomocą opcjonalnych pakietów można wzbogacić jej wyposażenie m.in. o czujniki parkowania z przodu i z boku, system Multiview Camera, kontrolę martwego pola oraz podgrzewane fotele i przednią szybę.
Do potencjalnych rywali Dacii Bigster z Chin należy zaliczyć:
- BAIC-a Beijinga 5 (1.5 turbo, 177 KM, AT; 462,0/188,6/168,0 cm) – 127 900 zł
- Forthinga T-Five Evo (1.5 turbo, 177 KM, AT; 456,6/186,0/169,0 cm) – 135 900 zł (cennik na rok modelowy 2025)
- Jaceoo 7 (1.6 turbo, 147 KM, AT; 450,0/186,5/168,0 cm) – 139 900 zł
- MG HS-a (1.5 turbo, 170 KM, MT; 465,5/189,0/166,4 cm) – 109 900 zł
Co ciekawe, polskie przedstawicielstwo Dacii jest jednym z 9 w Europie, objętych inicjatywą Bigster Experience. „Klienci mają wyjątkową okazję, aby zobaczyć nowego Bigstera w ekskluzywnej scenerii i zanurzyć się w świecie Dacii przed pojawieniem się nowego pojazdu w salonach dealerskich zaplanowanym na wiosnę 2025 roku” – informuje rumuński producent.
Kalendarz Bigster Experiencie 2025 w Polsce znajdziecie TUTAJ.