18 października 2024

Dacia Bigster kontra rywale z Chin. Czy rumuński SUV ma z nimi szanse? | ZESTAWIENIE

Dacia Bigster grill detal

Bez dwóch zdań nowa Dacia Bigster to murowany materiał na hit, i to pomimo że wciąż nie znamy jej oficjalnych cen. Co przemawia za tym rumuńskim autem i jak wypada na tle zbliżonych modeli z Państwa Środka? Sprawdźmy!

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Choć zupełnie nowa Dacia Bigster to jedynie wydłużony wariant Dustera, wcale nie wygląda, jakby miała doczepiony na siłę tył. Zawdzięcza to przede wszystkim zwiększonemu rozstawowi osi. Względem mniejszego, kompaktowego SUV-a tej marki wzrósł on o 4 cm – do 270 cm.

Dacia Bigster mierzy 457 cm długości, (+23 cm względem Dustera), 181 cm szerokości (tyle, co Duster) oraz 171 cm wysokości (+5 cm). Dodatkowe centymetry przekładają się głównie na większą przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń oraz w bagażniku. Ten ostatni ma pojemność aż 667 l (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o Dacii Bigster).

Wyróżnia się ponadto foremnym kształtem oraz solidną funkcjonalnością. Pracują na to m.in. haczyki na siatki z zakupami, mocowania YouClip (m.in. dodatkowe lampki i wieszaki) czy wnęki po bokach. Plus za dzieloną podłogę.

Wiele nowego

Zupełnie nowa Dacia Bigster standardowo porusza się na kołach 17-calowych, natomiast opcjonalnie dostępne są 19-calowe. Ponadto wyróżnia się automatyczną pokrywą bagażnika, dostępnością elektrycznie ustawianego fotela kierowcy czy nawiewów w konsoli środkowej dla pasażerów kanapy. Powyższych rozwiązań próżno szukać w Dusterze.

Podobnie jak większości układów napędowych, jakie znalazły się w Bigsterze. Wraz z nim zadebiutowała przede wszystkim hybryda, oparta na nowym silniku 1.8, wyprodukowanym przez spółkę Horse Powertrain. Powołana w maju tego roku, w 10% należy do Saudi Aramco, a resztę udziałów – po 45% – mają w niej Renault i chińskie Geely.

Hybrydowy Bigster oddaje kierowcy do dyspozycji 155 KM i średnio na 100 km zużywa 4,9 l paliwa. Ale prawdziwym hitem w gamie tego auta będzie 1,2-litrowa, 3-cylindrowa jednostka 1.2 z turbodoładowaniem i układem miękkiej hybrydy o mocy 140 KM.

Zwana ECO-G 140, dysponuje fabryczną instalacją LPG (TUTAJ przeczytasz więcej o Daciach z LPG). Według Rumunów, Bigster z taką jednostką napędową pod maską przy w pełni zatankowanych zbiornikach LPG i na benzynę pokona 1450 km. I nie potrzebuje do tego potężnych oraz drogich baterii, ładowanych z gniazdka.

Gamę uzupełniają jednostki TCe 140 (1,2, R3, mild hybrid) oraz 130-konny wariant tego silnika z układem 4x4, oferującym wybór 1 z 5 trybów jazdy. Standardem we wszystkich wariantach Bigstera, oprócz hybrydy, jest manualna skrzynia biegów.

Ile będzie kosztować Bigster?

Nowa Dacia Bigster w momencie rynkowego debiutu, co nastąpi w przeciągu najbliższych kilku miesięcy, ma kosztować od około 108 tys. zł w podstawowym wariancie TCe 140 z wyposażeniem Essential.

Będzie on zawierać m.in. cyfrowe zegary (ekran o przekątnej 7”), system multimedialny z 10,1-calowym ekranem i łącznością Android Auto/Aple CarPlay, klimatyzację manualną czy kamerę cofania.

Kolejna odmiana dorzuci do tego zapewne atrakcyjniejsze dla oka obręcze czy dodatkowe, lakierowane elementy w nadwoziu. Poza tym Expression ma dysponować 2-strefową klimatyzacją automatyczną, elektrycznie składanymi lusterkami czy kanapą dzieloną w proporcji 40:20:40.

Na szczycie znajdą się wersje Journey i Extreme, z których pierwsza stawia na komfort użytkowania, a druga – na terenowe walory. W Ich przypadku standardem mają być m.in. dostęp bezkluczykowy, nawigacja online, cyfrowe zegary z 10-calowym ekranem, 18-calowe obręcze czy chłodzony schowek w konsoli środkowej (Journey).

Najwięcej w przypadku Dacii Bigster zapłacimy za 155-konną hybrydę, która zapewne – podobnie jak ma to miejsce w Dusterze – będzie oferowana od drugiej wersji wyposażenia. Czyli z pominięciem najtańszej. Cena? Około 130 tys. zł.

Dacia Bigster i rywale: ceny i wyposażenie

Dacia Bigster z ceną startującą z pułapu około 108 tys. zł (TCe 140) na rynku będzie musiała stawić czoła przede wszystkim autom z Chin. Do jej rywali należy zaliczyć niemal wszystkie kompaktowe spalinowe SUV-y/crossovery z Państwa Środka. Czyli:

  • MG HS-a (1.5 turbo, 170 KM, MT; 465,5/189,0/166,4 cm) - od 109 000 zł
  • Omodę 5 (1.5 turbo, 147 KM, AT; 437,3/182,4/158,8 cm) – od 115 500 zł
  • BAIC-a Beijinga 5 (1.5 turbo, 177 KM, AT; 462,0/188,6/168,0 cm) – 127 900 zł
  • Forthinga T-Five Evo (1.5 turbo, 177 KM, AT; 456,6/186,0/169,0 cm) – od 129 900 zł

Bez dwóch zdań chińscy wytwórcy przebijają Dacię bardzo bogatym wyposażeniem seryjnym. Obejmuje ono nie tylko dwa ekrany w kokpicie, ale również komplet systemów wsparcia kierowcy, w tym adaptacyjny tempomat, a także podgrzewane fotele, dostęp bezkluczykowy czy tapicerkę ze skóry ekologicznej (nieoferowana w podstawowej wersji MG).

W przypadku BAIC-a i Forthinga, należącego do tego samego koncernu, w ofercie ich modeli jest tylko jedna, „wszystkomająca” odmiana. Co więcej, Beijing 5 zapewnia możliwość zakupu instalacji LPG w cenie 4629 zł (z montażem) w przypadku butli o pojemności 52,5 l oraz 5207 zł (67,2 l).

Dacia Bigster i rywale: wykończenie i przestrzeń

Pod tym względem Bigster również będzie na przegranej pozycji. Choć z zewnątrz wygląda dojrzale, w jego kabinie dominują same twarde plastiki. Na dodatek, delikatnie mówiąc, o przeciętnej urodzie.

Chińskie modele nie oszczędzają na wykończeniu. Zarówno w BAIC-u, Forthingu, jak również w MG i Omodzie znajdziemy wiele miękkich materiałów, na dodatek solidnie spasowanych. Wbrew obiegowej opinii nie ma tutaj oszczędności, ani poczucia taniości.

Przestrzeń w kabinie, szczególnie w MG HS-ie, jest ponadprzeciętnie duża. Dobrze pod tym względem wypadają również Beijing 5 i T5 Evo, natomiast najmniejsza Omoda – wyraźnie przegrywa.

Przy fotelu cofniętym na 1 m od pedału hamulca, na nogi pozostaje w niej tyle miejsca, co w… Suzuki Swiftcie. Jakby tego było mało, nisko przebiegająca linia dachu ogranicza ilość miejsca na głowy.

Dacia Bigster i rywale: bagażniki

Tutaj Bigster zdecydowanie ucieka chińskim rywalom. Pojemność bagażników wygląda następująco:

  • Dacia Bigster: 667 l
  • BAIC Beijing 5: 350 l
  • Forthing T-Five Evo: 480-1480 l
  • MG HS: 507-1484 l
  • Omoda 5: 360-1200 l

Dacia Bigster i rywale: silniki

Dacia Bigster daje wybór czterech wersji silnikowych o mocach od 130 do 155 KM, w tym oferuje hybrydowy układ napędowy.

W przypadku rywali z Chin mamy do czynienia wyłącznie z pojedynczymi wersjami silnikowymi, choć z wyjątkami. MG HS zapewnia skrzynię ręczną lub 7-biegowy, dwusprzęgłowy automat (dopłata 9000 zł), a także mocarną odmianę hybrydową z możliwością ładowania baterii z gniazdka. Dysponuje ona mocą 339 KM w cenie od 156 500 zł.

BAIC, Forthing i Omoda zawsze oferują 7-stopniową przekładnią z dwoma sprzęgłami. W przypadku Omody występuje jeszcze wariant czysto elektryczny.

Dacia Bigster i rywale: osiągi i zużycie paliwa

Praktycznie wszystkie silniki Bigstera, oprócz tego w napędzie hybrydowym, dysponują tylko 3 cylindrami. Chińskie modele zawsze mają jednostki 4-cylindrowe, znane głównie z wyższej kultury pracy. Tak przedstawiają się osiągi i zużycie paliwa Dacii TCe 140 i rywali:

  • Dacia Bigster TCe 140: 0-100 km/h w ok. 10,0 s; średnie zużycie paliwa – 5,6 l/100 km
  • BAIC Beijing 5: 0-100 km/h w 7,8 s; średnie zużycie paliwa – 9,2 l/100 km
  • Forthing T-Five Evo: 0-100 km/h w 9,0-9,5 s; średnie zużycie paliwa – 6,6 l/100 km
  • MG HS MT: 0-100 km/h w 9,4 s; średnie zużycie paliwa – 7,4 l/100 km
  • Omoda 5: 0-100 km/h w 10,1 s; średnie zużycie paliwa – 7,4 l/100 km

Gwarancja

Pod względem gwarancji mechanicznej Dacia i rywale wypadają następująco:

  • Dacia Bigster: 3 lata lub 100 tys. km
  • BAIC Beijing 5: 5 lat lub 100 tys. km
  • Forthing T-Five Evo: 5 lat lub 150 tys. km
  • MG HS: 7 lat lub 150 tys. km
  • Omoda 5: 7 lat lub 150 tys. km

W tym miejscu warto mieć na uwadze fakt, że wiele firm w przypadku długich gwarancji, jak np. MG, stosuje liczne wyłączenia.

PODSUMOWANIE

Dacia Bigster z pewnością nie będzie miała łatwego życia w starciu z autami z Państwa Środka. Przemawiają za nią przede wszystkim bogata gama silnikowa oraz rozwinięta sieć serwisowa i sprzedaży.

Ale chińscy rywale oferują decydowanie bogatsze wyposażenie, a także lepsze wykończenie i warunki gwarancji.

Dacia Bigster przód
Dacia Bigster przód
Dacia Bigster bok tył
Dacia Bigster tył
Dacia Bigster wnętrze
Dacia Bigster kanapa
Dacia Bigster bagażnik
2025 MG HS
2025 MG HS
2025 MG HS
2025 MG HS
2025 MG HS
2025 MG HS
2025 MG HS
BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5
Forthing T-Five - przód
Forthing T-Five - przód
Forthing T-Five - przód
Forthing T-Five - tył
Forthing T-Five - tył
Forthing T-Five - kokpit
Forthing T-Five - bagażnik
Omoda 5 - przód
Omoda 5 - przód
Omoda 5 - przód
Omoda 5 - trył
Omoda 5
Omoda 5