Używana Dacia Duster II – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?
Dacia Duster była przełomowym modelem dla tej rumuńskiej marki, a jej druga generacja stanowiła rozwinięcie sprawdzonej koncepcji poprzednika. Na rynek właśnie chodzi trzecie wcielenie modelu. Czy to dobra okazja, aby zainteresować się ustępującym modelem i poszukać go na rynku wtórnym? Ile kosztuje? Jakie problemy go trapią?
Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Dacia Duster. Prezentujemy drugą generację, produkowaną od 2017 roku. Z zewnątrz samochód przypomina nieco poprzednika, choć z biegiem czasu nabierał nowego charakteru. W 2021 roku Duster otrzymał nowy pas przedni, a w 2002 roku – nowe, obecne logo. Na szczęście już od samego początku produkcji Duster II dysponował dość atrakcyjnym wnętrzem.
Ceny używanych Dusterów II rozpoczynają się od poziomu 36 tys. zł. Auta w stanie bardzo dobrym, które przyciągają wzrok, kosztują od 40-45 tys. zł w górę. Mimo faktu, że do salonów wjeżdża właśnie kolejna, trzecia generacja modelu, wiele wskazuje na to, że druga, wciąż będzie cieszyć się zainteresowaniem, a jej ceny na rynku wtórnym nie zostaną przesadnie obniżone. Dlaczego?
Używana Dacia Duster II – nadwozie
Duster II to samochód bardzo funkcjonalny, który w przeciwieństwie do wielu droższych crossoverów, w razie potrzeby rzeczywiście potrafi poradzić sobie w terenie. Nadal pozostaje zatem „na celowniku” osób, które z racji miejsca zamieszkania czy wykonywanej pracy muszą czasem zjechać z asfaltu. W połączeniu z dość niskimi kosztami eksploatacji i zaskakująco dobrą niezawodnością, to niepozorne auto stanowi interesującą pozycję na rynku wtórnym.
Do wyboru mamy tylko jedną, 5-miejscową wersję nadwozia, ale za to auto występuje w wersjach 2WD i 4WD, co w tym segmencie już od dawna nie jest oczywistością.
Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego jest lepiej niż można się było spodziewać. Rdza pojawia się głównie na elementach wymiennych i połączeniach śrubowych. Sama podłoga i progi są zabezpieczone – może niezbyt finezyjnie, ale za to skutecznie.
Używana Dacia Duster II – bagażnik
Pojemność bagażnika zależy od wersji układu napędowego. Modele 2WD dają do dyspozycji 445 l, a wersje 4x4 - 376 l. Tylną kanapę można składać w częściach lub w całości. Niestety – nie tworzy idealnej płaszczyzny z podłogą bagażnika. Rozczarowuje także niska jakość samej wykładziny, która łatwo się brudzi, trudno czyści i szybko zużywa.
Używana Dacia Duster II – deska rozdzielcza
Jak jest deska rozdzielcza rumuńskiego SUV-a? Cóż, bez rewelacji, ale za to praktyczna i może się podobać. Twarde plastiki zostały starannie zmontowane, projekt ma swój styl, a co do ergonomii i czytelności – nie można mieć większych zastrzeżeń.
Za kierownicą prawie każdy znajdzie sobie wygodną pozycję, pod warunkiem, że wybierze wersje z pełną regulacją wysokości fotela i podparcia lędźwiowego.
Generalnie producent wykonał tu niezłą robotę i chyba właśnie deska rozdzielcza jest największym atutem Dustera II w porównaniu z poprzednikiem.
Używana Dacia Duster II – wyposażenie
Mając na uwadze fakt, że Duster był produkowany na różne rynki, a producent dawał szerokie możliwości konfiguracji indywidualnych, trudno mówić o żelaznych standardach wyposażenia. Generalnie w Polsce oferowano cztery: Access, Essential, Comfort i Prestige.
Baza nie ma nawet klimatyzacji. Brakuje jej także dzielonej tylnej kanapy i relingów dachowych, które pojawiają się w kolejnym poziomie, czyli w Essential. Ale uwaga – klimatyzację znajdziemy dopiero w trzeciej od dołu konfiguracji – Comfort, razem z kierownica obszytą ekologiczną skórą.
Topowa wersja Prestige wyróżnia się 17-calowymi felgami ze stopów lekkich, podłokietnikiem, schowkiem pod fotelem pasażera, system monitorowania martwego pola, tylnymi czujnikami parkowania, systemem multimedialnym z 7 calowym ekranem dotykowym i nawigacją.
Używana Dacia Duster II - zawieszenie
Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu – w zależności od wersji albo belkę (2WD) albo konstrukcję wielowahaczową (4WD). Tylne wahacze mają postać drążków, co przypomina nieco stare konstrukcje japońskie.
Z praktycznego punktu widzenia nie ma na co narzekać – jakość jest wystarczająca, a ewentualne naprawy tanie.
Używana Dacia Duster II – układ napędowy/skrzynia biegów
Podstawowa konfiguracja to napęd na koła przednie i ręczna skrzynia biegów. W zależności od wersji silnikowej mamy pięć lub sześć przełożeń. Ciekawostką jest „krótka jedynka”, która służy raczej do jazdy w terenie niż do ruszania. Wielu użytkowników rusza Dusterem z „dwójki”.
W droższych odmianach spotykamy przekładnię bezstopniową CVT albo (w droższych i młodszych) dwusprzęgłową DCT. Nie są to jakieś wybitne przekładnie, więc jeśli ktoś nie musi koniecznie mieć automatu, nie powinien się na nie nastawiać - mogą okazać się wystarczające, ale mogą także wygenerować nieprzewidziane koszty serwisowe.
Opcjonalny napęd na cztery koła wykorzystuje sterowane elektronicznie sprzęgło międzyosiowe. Kierowca ma do dyspozycji selektor trybów – auto, 2WD, 4WD. To prosty i dość niezawodny system, który jednak zdaje egzamin. W połączeniu z niewielką masą samochodu (ok. 1300 kg) i sporym prześwitem (ponad 20 cm) pozwala na więcej niż może się początkowo wydawać.
Warto podkreślić, że wersja 4x4 nie podnosi zbytnio kosztów serwisowania, więc jeśli ktoś się nad nią zastanawia – zachęcamy go do zakupu.
Używana Dacia Duster II - jaki silnik wybrać?
Benzyna z gazem albo diesel – oto dwie najpopularniejsze konfiguracje Dustera II. W pierwszym przypadku mamy pod maską wolnossący silnik benzynowy 1.6 SCe, który w instalację był wyposażany fabrycznie (popularna opcja) albo montowano ją we własnym zakresie. Współpraca z alternatywnym paliwem przebiega bezproblemowo, ale trzeba pamiętać o konieczności regulacji luzu zaworowego.
W drugim przypadku – chodzi o silnik 1.5 dCi (90-115 KM). O usterkach tego silnika, takich jak wycieki oleju, zacieranie się panewek czy problemy z układem wtryskowym, słyszy się już bardzo rzadko – zostały wyeliminowane na etapie ewolucji tej jednostki. Znacznie częściej użytkownicy chwalą 1.5 dCi za rozsądne koszty eksploatacji – to prawdziwy mistrz niskiego zużycia paliwa.
W przypadku obu silników można liczyć na niewygórowany koszt części zamiennych. Wynika on z olbrzymiej popularności tych jednostek na rynku, ograniczonej zachłanności ASO i szerokiej podaży zamienników.
W ogłoszeniach trafiają się jeszcze dwie jednostki silnikowe – 1.0 TCe – to silnik benzynowy z pośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem (udany następca silnika 0.9 TCe, również występuje z LPG) oraz 1.3 TCe. Ten drugi, większy, zapewnia niezłą dynamikę, ale to już dość nowoczesna konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Przez krótki czas oferowano w gamie Dustera II silnik 1.2 TCe – akurat tej jednostki nie polecamy, ze względu na podwyższone zużycie oleju.
Dane techniczne wybranych silników
Używana Dacia Duster II – jaka jest w eksploatacji?
Duster II to samochód, który nie ma zbyt wielu rynkowych rywali, ponieważ nadaje się nie tylko do miasta, ale także na nieutwardzone drogi. Dodatkowe atuty to atrakcyjne ceny i dostępność aut z polskiej sieci sprzedaży.
W porównaniu z pierwszą generacją tego modelu jest znacznie lepiej – zarówno jakościowo jak i wizualnie. Do ideału jeszcze jednak trochę brakuje. Przydałyby się np. lepszej jakości wykładzina podłogowa i solidniejsze klamki, które sprawiają takie wrażenie, jakby miały się połamać przy otwieraniu. Ale to mimo wszystko detale.
Duster II niczego nie udaje. Bardzo szybko można wyrobić sobie o nim zdanie podczas oględzin i jazdy próbnej. Albo się on komuś spodoba albo nie. Wyniki sprzedaży oraz wysoka wartość rezydualna tych samochodów wskazują, na to, że sympatyków Dustera jest znacznie więcej niż przeciwników.
Używana Dacia Duster II – typowe usterki
To, czego nie ma, na pewno się nie zepsuje. Duster II jest samochodem dość prostym konstrukcyjnie i dzięki temu psuje się rzadziej niż wielu bardziej zaawansowanych konkurentów. Drobne usterki elektryki pokładowej, wycieki oleju, zużyte elementy zawieszenia – to generalnie wszystko z czym muszą mierzyć się użytkownicy tego samochodu.
Większość wydatków idzie na rzeczy eksploatacyjne, takie jak wymiana sprzęgła, rozrządu czy obsługa zawieszenia (wylane amortyzatory, pęknięte sprężyny, luz na sworzniach).
Dość szybko zużywa się także wnętrze, ale to już trochę kwestia sposobu eksploatacji oraz wagi pasażerów (przeciążone fotele lubią pękać).
Używana Dacia Duster II – ceny, oferta rynkowa
Duster II jest jednym z najpopularniejszych modeli Dacii na naszym rynku. Tak jak napisaliśmy wcześniej – na zakup trzeba przygotować ok. 40 tys. zł. Egzemplarze poliftingowe kosztują nawet ponad 60 tys. zł.
Najszybciej sprzedają się diesle i wersje z fabryczną instalacją LPG z przebiegiem niższym niż 200 tys. km. Poziom wyposażenia ma oczywiście wpływ na cenę. Najważniejsza jest obecność klimatyzacji. Co do pozostałych elementów – odgrywają już drugorzędną rolę. Dla nabywcy bardziej liczy się niski przebieg, bezwypadkowość i dobry stan techniczny.
Przeglądając oferty warto mieć świadomość, że zarówno auta krajowe jak też sprowadzane mogły być eksploatowane w firmach i tam nie miały lekkiego życia (drogownictwo, budowlanka itp.). Dlatego jeśli to możliwe, warto zapoznać się bliżej z historią danego egzemplarza.
Zalety
Doskonała relacja ceny do oferowanej jakości, niskie koszty eksploatacji, niezła dzielność w terenie, ekonomiczne silniki Diesla i benzynowe z fabrycznym LPG.
Wady
Tanie materiały wykończeniowe, ubogie wyposażenie podstawowych wersji.