25 września 2024

Dacia Duster II czy Dacia Duster III – poradnik kupującego

Dacia Duster to samochód, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Na rynku jest już trzecia generacja tego rumuńskiego bestsellera, ale w salonach nadal trwa wyprzedaż jego wcześniejszego wcielenia. Które auto wybrać? Na to pytanie odpowie nasz poradnik kupującego.

Dacia Duster II była ostatnim modelem tego rumuńskiego wytwórcy, oferowanym z silnikiem wysokoprężnym. To 1,5-litrowe Blue dCi o mocy 115 KM, dostępne w wariantach przednio- lub czteronapędowych. Obecnie ten drugi jest już wyprzedany (TUTAJ poznasz m.in. typowe usterki Dustera II).

SPRAWDŹ OFERTY W OTOMOTO Lease

Wraz z premierą Dustera III, Dacia przeszła już wyłącznie na benzynowe (lub zasilane LPG) jednostki napędowe. Gamę tego modelu – po raz pierwszy w jego historii – uzupełnił układ hybrydowy. Z kolei podstawowy wariant jest dwupaliwowy. Czyli na benzynę lub LPG.

Bez dwóch zdań nowa Dacia Duster wnosi powiew świeżości do świata tej rumuńskiej marki. To jej pierwsze auto, które cechuje się nowoczesną, przykuwającą oko sylwetką.

Kolejne Dacie, w tym spodziewany niedługo Bigster (TUTAJ przeczytasz o nim więcej) mają zresztą podążać w wyznaczonym przez niego kierunku.

Dacia Duster II kontra Dacia Duster III: nadwozie

Wymiarami nowa Dacia Duster, bazująca na nowoczesnej platformie CMF-B w wersji LS (niskokosztowej), okazuje się praktycznie kalką poprzedniego wcielenia. Mierzy 434,3 cm długości, 181,3 cm szerokości oraz 165,6-166,1 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi z kolei 265,7 cm.

Dla porównania Dacia Duster II jest o 0,2 cm krótsza, o 0,9 cm węższa, ale jednocześnie wyraźnie wyższa. Jej nadwozie ma bowiem 168,2-169,3 cm wysokości i… nieco większy rozstaw osi – 267,3-267,6 cm.

Co istotne, zarówno poprzednie wcielenie rumuńskiego bestsellera, jak i nowe, w każdej wersji korzysta z reflektorów diodowych i porusza się na kołach o średnicy przynajmniej 16 cali. W obu autach znajdziemy też modułowe relingi dachowe (w droższych wersjach) czy dolne osłony nadwozia.

Bagażnik Dacii Duster III ma pojemność zależną od wariantu. 430-1609 l mierzy w wersji hybrydowej, 453-1632 l w odmianie z LPG, 456-1635 l z napędem 4x4 oraz 517-1696 – z silnikiem TCe 130 i napędem na przednią oś.

Jak to wygląda w poprzedniku? Także tutaj można użyć zwrotu „to skomplikowane”. Największy ze schowków mierzy bowiem od 376-411 do 1409-1444 l (TCe 150, Blue dCi 4x4), od 428-741 do 1463-1485 l (Blue dCi) lub od 445-1478 l (TCe 90 i ECO-G 100). W odmianach, gdzie podajemy zakresy pojemności, mniejszy dotyczy wariantów z kołem zapasowym lub z butlą na LPG.

Prześwit w przypadku Dacii Duster III wynosi od 20,9 do 21,7 cm. Z kolei w poprzedniku – od 21,4 do 21,7 cm. W obu wcieleniach jest więc praktycznie identyczny i co najważniejsze – bardzo solidny.

Kokpit, jakość, przestrzeń

W obu samochodach dominuje budżetowy charakter. Oznacza to wykończenie ich kabin samymi twardymi i niezbyt atrakcyjnymi tworzywami (TUTAJ przeczytasz megatest nowego Dustera).

W nowszym wydaniu tego rumuńskiego crossovera debiutują cyfrowe zegary, które do tej pory nie były w nim oferowane. Seryjne są one od drugiej wersji wyposażenia (Expression). Również system informacyjno-rozrywkowy jest dostępny od wersji Expression.

Ekran centralny ma przekątną 10 cali i wyróżnia się estetyczną grafiką, szybkim działaniem oraz bezprzewodowymi łącznością Android Auto i Apple CarPlay (wyłącznie droższej odmianie Live).

Użytkownikom Dacii Duster II musi wystarczyć system multimedialny z 8-calowym, nisko umieszczonym wyświetlaczem, oferowanym obecnie w każdej odmianie tego auta. Wyróżnia się on nawet bardziej przejrzystym menu, ale ma mniej funkcji i nie reaguje równie szybko na dotyk, co w nowszym Dusterze.

Co istotne, obie generacje rumuńskiego SUV-a oferują możliwość regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach. Starszy punktuje tym, że ustawianie odcinka lędźwiowego w siedzeniu kierowcy występuje seryjnie już od drugiej wersji wyposażenia. W nowszym modelu – jedynie w odmianie Extreme. Za dopłatą 1200 zł można je nabyć z kolei w wariantach Journey oraz Expression.

Dacia Duster III oferuje udogodnienie, którego próżno szukać w poprzedniku. To uchwyty YouClip. W jej wnętrzu znajdziemy 6 punktów do ich mocowania. Pozwalają one na zamontowanie m.in. dodatkowych lampki, wieszaka czy wnęki na napój.

Pod względem przestrzeni w kabinie oba modele powinny być do siebie zbliżone, co wynika z praktycznie identycznych wymiarów ich nadwozi. Pomimo tego wewnątrz Dustera III znajdziemy odrobinę więcej miejsca na głowy i na wysokości barków. I to w obu rzędach.

Dacia Duster II kontra Dacia Duster III: wersje silnikowe

Dacia Duster III oferuje wybór czterech układów napędowych. Są to:

  • ECO-G 100 (benzynowy + LPG, 999 cm3, R3, 12V, 100 KM, 170 Nm, 6MT) – 0-100 km/h w 13,2/14,0 s (LPG/benzyna), prędkość maksymalna 163/168 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,9/6,5 l/100 km
  • TCe 130 (benzynowy, 1199 cm3, R3, 12V, 130 KM, 230 Nm, 6MT) – 0-100 km/h w 9,9 s, prędkość maksymalna 174 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
  • TCe 130 4x4 (benzynowy, 1199 cm3, R3, 12V, 130 KM, 230 Nm, 6MT, 4x4) – 0-100 km/h w 11,0 s, prędkość maksymalna 174 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
  • Hybrid ( benzynowy + elektr., 140 KM, AT) – 0-100 km/h w 10,1 s, prędkość maksymalna 160 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km

Zbiornik paliwa ma pojemność 50 l w przypadku odmiany ECO-G, a LPG – 51 l. W reszcie odmian Dustera III – 48,5 l.

Dacia Duster II oferuje wybór sześciu układów napędowych:

  • TCe 90 (benzynowy, 999 cm3, R3, 12V, 90 KM, 160 Nm, 6MT) – 0-100 km/h w 13,1 s, prędkość maksymalna 166 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,1-6,2 l/100 km
  • ECO-G 100 ( benzynowy + LPG, 999 cm3, R3, 12V, 100 KM, 170 Nm, 6MT) – 0-100 km/h w 13,8/15,1 s (LPG/benzyna), prędkość maksymalna 168/166 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,8/6,4 l/100 km
  • TCe 130 (benzynowy, 1332 cm3, R4, 16V, 130 KM, 240 Nm, 6MT) – 0-100 km/h w 10,6 s, prędkość maksymalna 180 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km
  • TCe 150 EDC (benzynowy, 1332 cm3, R4, 16V, 150 KM, 250 Nm, AT) – 0-100 km/h w 9,7 s, prędkość maksymalna 180 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km
  • TCe 150 (benzynowy, 1332 cm3, R4, 16V, 150 KM, 250 Nm, 6MT, 4x4) – 0-100 km/h w 10,4 s, prędkość maksymalna 180 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km
  • Blue dCi 115 (turbodiesel, 1461 cm3, R4, 8V, 115 KM, 260 Nm, 6MT) – 0-100 km/h w 10,2 s, prędkość maksymalna 180 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
  • Blue dCi 115 4x4 (turbodiesel, 1461 cm3, R4, 8V, 115 KM, 260 Nm, 6MT, 4x4) – 0-100 km/h w 10,3 s, prędkość maksymalna 175 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Zbiornik paliwa ma pojemność 50 l w przypadku wszystkich wersji Dustera II. Z kolei zbiornik LPG – 49,8 l.

Bezpieczeństwo

Dacia Duster II w 2017 roku została poddana testowi Euro NCAP. Zapracowała na notę 3 gwiazdek z 5. Najwyżej, bo na 71% oceniono ochronę dorosłych, natomiast w przypadku asystentów bezpieczeństwo było to raptem 37%.

Dacia Duster II zapewnia następujące systemy wsparcia kierowcy:

  • system monitorowania martwego pola (seryjny od drugiej wersji wyposażenia)
  • poduszki czołowe, boczne oraz kurtynowe (standard)

Nowe wcielenie Dacii Duster również otrzymało 3 gwiazdki w teście Euro NCAP. W jego przypadku ochrona dorosłych wynosi 70%. Za to wyraźnie poprawiono ochronę dzieci (84%; w poprzedniku było to 66%) i systemy wsparcia (57%).

Na pokładzie Dacii Duster III znajdziemy zdecydowanie więcej systemów wsparcia kierowcy. Są to:

  • system kontroli pasa ruchu (w każdej wersji)
  • system utrzymywania pasa ruchu (w każdej wersji)
  • system kontroli zmęczenia kierowcy (w każdej wersji)
  • system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości (w każdej wersji)
  • system monitorowania martwego pola (pakiet w dwóch najdroższych wersjach)
  • funkcja połączenia alarmowego e-Call

Standardem w Dacii Duster III są ponadto poduszki czołowe, boczne oraz kurtynowe. Niestety, nadal nawet za dopłatą nie występuje adaptacyjny tempomat, który przydaje się szczególnie w trakcie długich podróży drogami szybkiego ruchu.

Dacia Duster II kontra Dacia Duster III: ceny i wyposażeniem

Dacia Duster III w podstawowej wersji kosztuje od 79 900 zł. To identyczna cena, jaką należy zapłacić za model wcześniejszej generacji. Seryjnie mamy tu jednak odmianę dwupaliwową, która w przypadku poprzednika została już wyprzedana.

Dacia Duster III oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia. Są to Essential, Expression, Extreme oraz Journey.

Wyposażenie seryjne nowej Dacii Duster III Essential obejmuje m.in.:

  • klimatyzację manualną
  • relingi dachowe
  • ogranicznik/regulator prędkości
  • radio, USB-C, Bluetooth, 4 głośniki
  • tylne czujniki parkowania
  • elektryczne szyby z przodu
  • kierownicę pokrytą ekologiczną skórą
  • lusterka zewnętrznie elektrycznie regulowane i podgrzewane
  • 16-calowe obręcze stalowe

Dacia Duster II oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia. Są to Expression, Journey, Journe+ oraz Extreme.

W przypadku Dacii Duster II Expression (tak nazywa się podstawowa wersja) otrzymujemy m.in.

  • system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym
  • 16-calowe felgi aluminiowe
  • klimatyzację manualną
  • światła przeciwmgłowe
  • tylne czujniki parkowania
  • ogranicznik/regulator prędkości
  • przednie i tylne szyby regulowane elektrycznie
  • lusterka zewnętrznie elektrycznie regulowane i podgrzewane
  • kierownicę pokrytą ekologiczną skórą

Dacia Duster II kontra Dacia Duster III: podsumowanie

Dacia Duster III to przede wszystkim nowocześniejszy wygląd, atrakcyjniejsza kabina i zdecydowanie więcej systemów wsparcia kierowcy. Poprzednik w podstawowym wariancie oferuje lepsze wyposażenie z zakresu komfortu i zapewnia bogatszą gamę silnikową.

Ale nie jest tak dopracowany, jak nowsze auto, które miejscami porzuciło swój budżetowy charakter.