Dacia Duster III czy nowe MG ZS Hybrid+? Brytyjczycy już sprawdzili, które auto jest lepsze

Szanowany brytyjski magazyn What Car? porównał ze sobą dwa tanie SUV-y – zupełnie nowego MG ZS-a z Dacią Duster. Które auto okazało się lepsze?
Dacia Duster III i MG ZS to królowie segmentu tanich, kompaktowych aut uterenowionych. Rumuński modeli w trzeciej generacji zadebiutował pod koniec 2023 roku i na tle poprzednika prezentuje się dużo atrakcyjniej. Powstał na platformie CMF-B i po raz pierwszy oferuje hybrydowy układ napędowy.
Nowe MG ZS względem ustępującego modelu stało się większe (przybyło mu 11 cm długości) i bardziej dojrzałe. Na razie dysponuje wyłącznie bardzo mocnym hybrydowym układem napędowym, wytwarzającym 197 KM.
W podstawowej odmianie to chińskie auto kosztuje 98 900 zł. Poza tym w cennikach występują warianty Excite (107 800 zł) oraz Exclusive (116 700 zł). 140-konna Dacia Duster III Hybrid to z kolei wydatek przynajmniej 111 400 zł (Epression). Kolejne dwie wersje tego auta – Extreme i Journey – kosztują po 117 400 zł.
Dacia Duster III czy MG ZS: duża różnica w mocy
Do porównania stanęły najdroższe odmiany obu modeli. Jak podkreślają Brytyjczycy, MG i Dacia to marki, które oferują samochody w bardzo korzystnych cenach. Owszem, nowa propozycja z Chin jest droższa niż poprzednik (obecnie wyceniony od 79 800 zł), ale jego cena spadnie, kiedy w przyszłym roku pojawią się zwykłe warianty benzynowe.
TUTAJ przeczytasz megatest MG ZS I generacji.
Na hybrydowy układ napędowy tego auta składają się 1,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka spalinowa, silnik elektryczny o mocy 136 KM oraz 3-biegowa przekładnia automatyczna. Akumulator trakcyjny ma pojemność 1,83 kWh.
Łączna moc to 197 KM oraz 465 Nm maksymalnego momentu obrotowego, przekładające się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,7 s i prędkość maksymalną 168 km/h. Hybrydowe MG ZS średnio na 100 km zużywa 5,1 l paliwa (według WLTP).
Układ napędowy Dustera tworzą 90-konna, wolnossąca jednostka 1.6, zelektryfikowana, automatyczna skrzynia wielotrybowa oraz dwa silniki elektryczne. Pierwszy, trakcyjny, wytwarza 49 KM.
Z kolei drugi to tak naprawdę alternator z funkcją rozrusznika, który podczas mocnego dodania gazu zapewnia zastrzyk dodatkowych 20 KM. Odpowiada on więc za wspomaganie jednostki spalinowej. Całość uzupełnia bateria trakcyjna o pojemności 1,2 kWh.
Dacia Duster III Hybrid od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,1 s i może się rozpędzić do 160 km/h. Średnio na 100 km to rumuńskie auto „wypija” przeciętnie 4,9 l paliwa.
Dacia Duster III czy MG ZS: wykończenie i ergonomia
Tyle teorii. Jakie są oba samochody? Zacznijmy od kabiny ZS-a. Pomimo jego budżetowego charakteru, w desce rozdzielczej znalazło się kilka całkiem ładnie wyglądających materiałów. Jednym z nich jest choćby pas skóry, biegnący przez jej szerokość. Według Brytyjczyków jest ona sztuczna, ale nie wydaje się zbyt tania w dotyku.
Poza za tym górną część kokpitu wykonano z miękkiego plastiku, a w drzwiach znalazła się „skórzana” tapicerka. Ogólnie kokpit MG ZS-a według testujących jest ładnie wykończony i solidnie zmontowany.
Pod centralnym ekranem umieszczono kilka przycisków, w tym m.in. ogrzewania tylnej szyby i głośności, ale nie temperatury. Aby ją zmienić trzeba wejść w odpowiednio menu. Jeśli korzystamy z łączności Apple CarPlay czy Android Auto, nie ma możliwości regulacji klimatu wewnątrz bez opuszczenia tych funkcji. To może być frustrujące.
Brytyjczycy narzekają również na cyfrowe zegary i umiejscowienie w nich informacji o prędkości. Znalazła się ona u góry. W rezultacie może być zasłaniania przez kierownicę, która jest ustawiana jedynie w zakresie góra-dół. Pozycja do jazdy w MG ZS-a jest daleka od idealnej.
Twarde podłokietniki w Dacii
Deska rozdzielcza Dacii Duster III została zamontowana wyraźnie wyżej niż w MG. Linia szyb bocznych również przebiega wyżej. Brytyjczycy podkreślają, że z fotela kierowcy widać koniec maski, a słupki A są dość masywne. Mimo tego widoczność nie jest zła.
Co ważne, w Dacii kierownica może być regulowana w dwóch płaszczyznach, dlatego nie ma tutaj znanego z MG problemu z czytelnością cyfrowych zegarów. Ale powody do narzekań daje miejsce wokół pedałów, choć dotyczy to raczej modeli na rynek brytyjski. Czyli z kierownicą po prawej stronie.
Fotele MG wydają się nieco wygodniejsze niż te w Dacii, w której podłokietniki drzwi wykonano z twardego jak skała plastiku. „Jeździłem tym samochodem przez więcej niż 1 godzinę dzisiaj rano i nabawiłem się sinika na łokciu” – informuje jeden z prowadzących.
Dacia oferuje fizyczną kontrolę klimatyzacji, przez co zmiana temperatury nie jest równie skomplikowana, co u rywala. System informacyjno-rozrywkowy „może nie jest najbardziej niesamowity na świecie”, ale okazuje się całkiem przyzwoity.
Brytyjczycy chwalą obecność uchwytu na smartfona. Na tle MG, które doborem materiałów stara się wykraczać poza klasową średnią, w Dusterze III nie ma choćby grama miękkich plastików. Ale kokpit nadrabia to przyjemnym designem.
Reasumując pod względem jakość MG przeważa nad rumuńskim autem, ale oferuje gorszą pozycję do jazdy. I to pomimo faktu, że ta w Dacii nie jest idealna. Poza tym jej kokpit okazuje się bardziej ergonomiczny.
Dacia Duster III czy MG ZS: przestrzeń w kabinie
MG ZS zapewnia dużo przestrzeni na kolana dla pasażerów drugiego rzędu. Również na stopy wygospodarowano w nim solidną ilość miejsca. Kolejny plus to obecność środkowych nawiewów.
Jako że Duster jest nieco krótszy od MG, z tyłu okazuje się ciaśniejszy. Poza tym nie ma tu nawiewów, a zajmowanie miejsca na kanapie okazuje się nieco utrudnione.
Bagażniki obu aut wypadają podobnie. W MG ZS-ie mierzy on 443 l, natomiast w Dacii Duster III Hybrid – 430 l. Oba modele pomieszczą po 7 walizek, choć w Dacii po ich zapakowaniu pozostaje jeszcze nieco przestrzeni.
Mała uwaga – według danych Brytyjczyków to bagażnik rumuńskiego auta jest większy… Mogli oni jednak do porównania wziąć pojemność innej wersji, ponieważ Dacia w danych technicznych swojego SUV-a, w zależności od wersji, podaje 4 różne pojemności – od 430 do 517 l.
TUTAJ przeczytasz megatest Dacii Duster III Hybrid.
Dacia Duster III czy MG ZS: wrażenia z jazdy
Podczas jazdy MG ZS jest autem sprawiającym wrażenie szybszego niż Dacia. Oferuje „elastyczną wydajność” i choć raczej nie wygra w sprincie spod świateł z autami usportowionymi, okazuje się wyraźnie szybsze niż inne rodzinne SUV-y.
Napęd hybrydowy działa całkiem dobrze. Pracuje gładko, a silnik spalinowy nie wydaje z siebie nieprzyjemnych dźwięków. Ale na drodze nowy ZS „jeździ dość słabo, co jest prawdziwą wadą tego samochodu”.
Zawieszenie jest sztywne, a prowadzenie okazuje się niezbyt pewne. Sytuacja nie ulega również poprawie na autostradzie. MG ZS nie jest więc szczególnie wygodnym samochodem, a układ kierowniczy okazuje się „pozbawiony życia” i dziwny.
Brytyjczycy narzekają również na działanie klimatyzacji. Przy temperaturze 21 stopni Celsjusza tłoczy ona do kabiny zimne powietrze. W Dacii przy takim ustawieniu jest zdecydowanie cieplej.
Dziwne maniery silnika Dacii
Duster III w czasie jazdy wyróżnia się przede wszystkim innym zestrojeniem zawieszenia niż MG. Jest ono wyraźnie bardziej miękkie, przez co kolejne kilometry pokonuje się tutaj przyjemniej. Jak zauważają Brytyjczycy, na rynku jest wielu rywali lepszych pod tym względem.
Narzekają oni również na wyraźnie wyczuwalne przechyły nadwozia w zakrętach. „Nie jest to zwinny, przyjemny w prowadzeniu samochód. Ale pomimo że kierownica pracuje nieco za lekko, jest to przyjazne auto w każdej sytuacji” – informują prowadzący. Pedał hamulca okazuje się… gąbczasty.
Silnik spalinowy w Dacii czasem działa, „jak generator na olej napędowy”. Gdy się załącza pojawiają się wibracje na kierownicy. Przy jeździe ze stałą prędkością, kiedy pracuje przyjemnie, zdarza się, że 1,6-litrowiec nagle się uruchamia i wkręca na 6000 obr./min, na których pozostaje przez jakiś czas.
Na początku to zaskakujące i niespodziewane, ale trzeba do tego po prostu przywyknąć.
Dacia Duster III czy MG ZS: kto wygrał?
Pomimo wyraźnie wyższej mocy układu napędowego, to właśnie MG ZS jest samochodem oszczędniejszym. Na trasie o długości 240 km średnio zużyło ono 5,6 l paliwa na 100 km, natomiast Dacia Duster III Hybrid – 6,2 l/100 km.
TUTAJ przeczytasz zestawienie: Dacia Bigster kontra rywale z Chin.
Brytyjczycy stwierdzili, że po 3 latach użytkowania Dacia znacznie lepiej utrzyma swoją wartość niż chiński rywal, a koszty jej utrzymania będą wyraźnie niższe. MG zapewnia więcej systemów wsparcia, ale oba auta nie zostały jeszcze przetestowane przez Euro NCAP.
MG w Polsce wyróżnia się za to wyraźnie lepszą gwarancją – 7 lat z limitem 150 000 km wobec 3 lat lub 100 000 km w przypadku Dustera. Poza tym to rumuńskie auto zapewnia znacznie lepszy dostęp do części zamiennych.
Ostatecznie wygrywa więc słabszy i gorzej wykończony Duster.







