Dacia Jogger. Nowy kombivan już w przyszłym roku.
Dacia się zmienia. To już nie proste urządzenia do jeżdżenia, mało komfortowe i dość oszczędnie wyposażone, tylko nowocześnie wyglądające samochody. Przykład? Dacia Jogger, która na rynku pojawi się w już w przyszłym roku.
Można powiedzieć, że Dacia to już nie tylko budżetowe samochody a atrakcyjnie wyglądające auta, które mogą konkurować z wieloma innymi popularnymi markami. Udowadnia to nowa Dacia Jogger. Nowoczesny, dynamiczny i ładnie zaprojektowany samochód typu kombi. A przecież wielu już na kombi postawiło krzyżyk.
Z Astona do Dacii
Pytanie, czy cały czas Dacia zostanie budżetową marką? Mam wątpliwości, chociaż jak zapowiada Denis Le Vot prezes marek Dacia-Łada, mimo zmiany logo oraz zmiany w podejściu do projektowania samochodów niezmienni się jedno – „Dacia pozostanie Dacią, zawsze oferując godną zaufania, autentyczną i korzystną cenowo alternatywę”.
No właśnie najpierw zmieniono logo i zaprezentowano Dacie Bigster. Więcej o niej pisaliśmy TUTAJ. Świat wstrzymał oddech. Później gruchnęła wiadomość, że szefem stylistów Dacii został człowiek odpowiedzialny do niedawna za projekty Lagondy Vision Concept, Valkyrii czy DB11 coupé. Tak, Miles Nürnberger szef stylistów Astona Martina po 13. latach zmienia pracę i zajmie się teraz modelami Dacii. Pierwsze zadanie – Dacia Bigster w wersji produkcyjnej.
Kombivan
Teraz Dacia prezentuje produkcyjną wersję swojego najnowszego kombi. Pamiętacie Logana albo Dokkera? Jogger jest czymś więcej. To nadal pojemne i 7-osobowe kombi (3 rzędy siedzeń), jednak w niczym nie przypomina nijakiego i napompowanego nadwozia Dokkera ani zwyczajnego kombivana, czyli Logana MCV.
De facto Jogger to jego następca jednak został zaprojektowany od nowa z wykorzystaniem nowej płyty podwoziowej koncernu Renault. Jak wynika z pierwszych informacji oraz zdjęć samochód oferuje naprawdę sporo miejsca i to mimo kompaktowych rozmiarów. Auto ma nieco ponad 4,5 metra długości (4547 mm) i jest krótszy od wielu kompaktowych kombi, mimo to w środku zmieszczono trzy rzędy foteli.
Prześwit jak w terenówce
Rozstaw osi jest imponujący, to niemal 3 metry (2897 mm). Wrażenie robi także wysokość auta, która sugeruje, że to właśnie kombivan (1632 mm). Do tego duży prześwit wynoszący 20 cm, czyli znacznie więcej niż niejeden SUV czy crossover. Wszystko razem ma sprawić, że Jogger będzie uniwersalnym samochodem rodzinnym.
Choć nadwozie zaskakuje nowoczesnością, to wnętrze już nieco mniej. Deska rozdzielcza została przeniesiona z nowego Logana i Sandero. Ten sam jest także układ napędowy, zawieszenie i technologie. I to może sugerować, że Dacia utrzyma atrakcyjne ceny swoich samochodów dzięki stosowaniu tych samych podzespołów z innymi autami grupy Renault. Przecież niska cena nie bierze się znikąd, a Dacia udowadniała, że potrafi jak żadna inna marka wykorzystywać nieco starszą technologię do budowy atrakcyjnych samochodów.
Hybryda z Clio
Dacia Jogger oprócz wersji siedmioosobowej (160 l bagażnik) dostępna będzie też w wersji pięcioosobowej, z bagażnikiem o pojemności 708/1819 l.
Wśród wersji napędowych tradycyjnie nie zabraknie odmiany TCe 100 z fabryczną instalacją LPG. Oprócz tego pojawi się nowa jednostka TCe 110, 3-cylindrowa o pojemności 1.0 l. oraz wersja hybrydowa.
To nowość zapożyczona z Renault Clio. Na potrzeby układy hybrydowego Dacia wykorzystuje wolnossący silnik benzynowy 1,6 l. oraz dwa silniki elektryczne — jeden napędzający koła, a drugi pełniący funkcję rozrusznika zintegrowanego z alternatorem. W Clio taki zestaw rozwija moc 140 KM.
Niewielki akumulator o pojemność 1,2 kWh nie pozwoli na jazdę na prądzie przez długi czas, jednak wystarczy, by wspierać silnik spalinowy przy ruszaniu i wyprzedzaniu. Niestety wersja hybrydowa Dacii Jogger pojawi się w sprzedaży dopiero w 2023. Pozostałe wersje nieco wcześniej, już w 2022 roku.