31 marca 2025

Najpopularniejszy elektryk w Polsce kontra nowość z Chin. Zaskakujący wynik starcia | ZESTAWIENIE

Dacia Spring

Dacia Spring jest obecnie najpopularniejszym samochodem elektrycznym w naszym kraju. Ostatnio przybył jej jednak groźny rywal z Państwa Środka w postaci Leapmotora T03. Chiński nowicjusz imponuje na papierze, ale czy jest lepszym autem niż rumuński konkurent?

  • Dacia Spring to najlepiej sprzedające się auto elektryczne w Polsce.
  • Teraz wyrósł jej groźny rywal w postaci chińskiego Leapmotora T03.
  • Oba te modele zestawili ze sobą Brytyjczycy z renomowanego magazynu Autocar. Kto wygrał?

Przy maksymalnej kwocie bonusu z programu NaszEauto, wynoszącej 40 000 zł (standardowo to 18 750 lub 30 000 zł), Dacia Spring to zdecydowanie najtańszy nowy samochód na naszym rynku. Kosztuje bowiem 36 900 zł (wyjściowo: 76 900 zł). Tyle że za te pieniądze oferowana jest bardzo uboga odmiana z zaledwie 45-konnym silnikiem.

Sensowniejsza wydaje się więc wersja 65 Expression w cenie 86 000 zł, zaopatrzona m.in. w klimatyzację manualną, komputer pokładowy z 7-calowym ekranem oraz tylne czujniki parkowania.

Taka Dacia Spring ma 65-konny silnik, akumulator trakcyjny o pojemności 26,8 kWh i… jest pozbawiona funkcji szybkiego ładowania. Ale można ją zamówić za dopłatą 2750 zł (seryjna w odmianie Cargo).

95-konny Leapmotor to zaś wydatek 84 900 zł. Dysponuje on większą baterią niż Spring (37,7 kWh) i zasięgiem 395 km w mieście oraz 265 km w cyklu mieszanym. Dla porównania rumuńskie auto bez konieczności ładowania pokonuje dystans 228 km.

Na tle Dacii Leapmotor T03 imponuje również swoim pełnym wyposażeniem seryjnym. Zawiera ono m.in. ekran panoramiczny, cyfrowe zegary (8”), system multimedialny (10,1”), klimatyzację manualną, wszystkie szyby sterowane elektrycznie czy adaptacyjny tempomat oraz czujnik martwego pola.

Na papierze mamy bezsprzeczne zwycięstwo Leapmotora. A w rzeczywistości? To sprawdzili Brytyjczycy z magazynu Autocar.

TUTAJ poznasz szczegóły programu NaszEauto.

Dacia Spring czy Leapmotor T03: rumuńskie auto kosztuje więcej

Leapmotor T03 wszędzie w Europie występuje w jednej „wszystkomającej” odmianie. „Podczas premiery w Wielkiej Brytanii zespół prasowy Leapmotora nie wstydził się porównywać go z Dacią Spring i nawet udostępnił to auto, aby pokazać, o ile lepiej wyposażony jest T03 za tę samą cenę” – piszą Brytyjczycy.

W porównaniu magazynu Autocar z Leapmotorem T03 w szranki staje Dacia Spring w odmianie Extreme i z funkcją szybkiego ładowania. Takie auto kosztuje 90 600 zł (+2750 zł za szybkie ładowanie), czyli o 8450 zł więcej niż jego chiński rywal.

Wewnątrz Leapmotor T03 nie ma w sobie za grosza „młodzieńczego ducha”. To auto na poważnie, ale z niezbyt dużą przestrzenią. „Chociaż ekran dotykowy Leapmotora działa całkiem nieźle, nie jest idealny. Nie ma funkcji Apple CarPlay ani Android Auto, więc jesteś zależny od radia i Bluetooth w przypadku multimediów oraz wbudowanego systemu nawigacji” – informują Brytyjczycy.

„Sterowanie klimatyzacją również odbywa się poprzez centralny ekran i chociaż jest stale wyświetlane na pasku na dole, przyciski okazują się dość małe. Żaden z tych samochodów nie ma automatycznej klimatyzacji, więc kończy się na tym, że dużo bawisz się ogrzewaniem i prędkością wentylatora” – czytamy dalej.

Obsługa Dacii jest o wiele łatwiejsza m.in., dzięki fizycznemu panelowi klimatyzacji. Poza tym jej system multimedialny zapewnia bezprzewodową łączność ze smartfonami. Brytyjczycy w obu autach narzekają na brak ogrzewania foteli – nawet za dopłatą – przez co konieczność zwiększenia temperatury wnętrza w zimne dni może drenować baterię.

„Mimo wszystko T03 jest dużo bardziej wygodne niż Spring. Jego drzwi wydają się o wiele mniej blaszane, siedzenia mają więcej wypełnienia, a pozycja za kierownicą jest znacznie lepsza” – czytamy w podsumowaniu pierwszej części zestawienia.

I jeszcze jedno. Na pojemność bagażnika wygrywa Dacia. Jej kufer ma 308 l. W Leapmotorze to 210 l.

TUTAJ poznasz spalinowych rywali Leapmotora T03.

Dacia Spring czy Leapmotor T03: lepiej omijać autostradę

„Żaden z tych samochodów nie jest szybki, ale w obu przypadkach mamy wystarczającą moc, aby nadążyć za ruchem na drogach A i B. Jasne, często jedziesz z gazem w podłodze, jednak podczas gdy jest to męczące w Kii Picanto ryczącej na cały regulator, w pojeździe elektrycznym nie ma większego znaczenia, czy używasz połowy, czy całej mocy” – pisze autor porównania.

Na autostradzie zarówno Dacia, jak i Leapmotor nie czują się dobrze. Jazda z prędkościami 96-112 km/h (60-70 mil/h) wymaga już nieco planowania. Mocniej niż w zwykłych autach odczuwa się tutaj wiatr boczny, czy wyprzedzanie przez duże SUV-y.

Brytyjczycy narzekają także na adaptacyjny tempomat Leapmotora T03. W dziwny sposób próbuje on przyspieszać i hamować, przez co jazda z nim okazuje się mało komfortowa. Co istotne, można ustawić pasywny wariant tego urządzenia, ale aby to uczynić, skrzynię biegów należy najpierw ustawić w pozycji P. Na autostradzie nie jest to więc zbyt praktyczne.

Zarówno Dacia Spring, jak i Leapmotor T03 nie zapewniają wiele radości z jazdy. Również dlatego, że ich zasięg i prędkość ładowania są porównywalne z samochodami starszymi o 6-8 lat. Ale oba te modele na pełnej baterii pokonają ponad 100 mil zimą (160 km), czyli „zajadą znacznie dalej niż większość ludzi przejeżdża na co dzień”.

Choć Dacia Spring na papierze jest gorsza pod względem zasięgu i ma mniejszą baterię, okazuje się bardziej wydajna. „Tego samego zimnego dnia średnio osiągnęliśmy 4,2 mile (6,7 km) na 1 kWh energii w Springu i zaledwie 3,4 mile (5,4 km) na 1 kWh prądu w T03. Leapmotor ma większy zasięg, ale nieznacznie” – informują Brytyjczycy.

TUTAJ poznasz Leapmotora B10.

Dacia Spring czy Leapmotor T03: najlepsze do miasta

Te dwa niewielkie auta najlepiej czują się na ulicach miast. Mają raptem około 1,6 m szerokości i promień skrętu mniejszy niż 10 m. Dzięki temu „możesz przeciskać się nimi przez wąskie ulice bez żadnych obaw. Dacią można manewrować nieco łatwiej, ponieważ widać krawędzie maski (…)” – czytamy w zestawieniu Brytyjczyków.

„Każda jazda Leapmotorem zaczyna się od wyłączenia około 7 różnych systemów bezpieczeństwa, aby uniknąć rozpraszania uwagi przez asystenta utrzymania pasa ruchu szarpiącego za kierownicę lub monitorowania uwagi kierowcy, który strofuje cię nawet za ziewanie. Nie da się ich również wyłączyć podczas jazdy” – wynika z testu magazynu Autocar.

„W Dacii wszystko działa lepiej od samego początku, a wyłączenie systemów odbywa się za pomocą jednego przycisku” – dodają Brytyjczycy.

Ale na otwartej drodze Leapmotor T03 jest po prostu lepszy. Bardziej stabilny, pewniejszy i z lepszą przyczepnością. „Dacia wydaje się lekkomyślna z powodu luźnej kontroli nadwozia, plastikowych opon Linglong EcoMaster i prymitywnego zawieszenia” – piszą Brytyjczycy.

„Tylna oś Springa wydaje się nie mieć prawie żadnego tłumienia i po prostu uderza w drogę na ostrych wybojach i śpiących policjantach. Oba samochody mają bardzo lekko pracujące, oderwane od drogi układy kierownicze, chociaż Dacia nieco szybciej reaguje na komendy. A to sprawia, że jazda tym autem jest przyjemniejsza, jeśli jesteś przygotowany na obfite przechyły nadwozia i brak przyczepności” – czytamy dalej.

TUTAJ przeczytasz megatest Dacii Duster III.

PODSUMOWANIE

Ogólnie na drodze Leapmotor T03 zapewnia większy margines bezpieczeństwa, ale oba te modele sprawiają wrażenie samochodów z minionych lat. Zarówno pod względem prowadzenia, jak i oferowanego komfortu.

„Wytypowanie zwycięzcy jest trudne, ponieważ Spring stopniowo osłabia przewagę T03 na papierze. Dacia bez ogródek sprawia wrażenie małego, taniego samochodu. Robi to dobrze i z pewną dozą przyjemności z jazdy” – czytamy w podsumowaniu.

„Leapmotor próbuje być poważniejszym, większym samochodem i do pewnego stopnia mu się to udaje. Sprawia jednak wrażenie bardziej urządzenia niż pojazdu, frustrując niektórymi niedopracowanymi luksusowymi funkcjami” – informują Brytyjczycy.

Pierwsze miejsce: Dacia Spring

Radosny i zabawny samochód. Nie zapewnia za wiele, ale to, co w nim jest, działa dobrze. Jedyny wyjątek stanowią opony.

Drugie miejsce: Leapmotor T03

Oferuję więcej wyposażenia, ale nie wszystko działa tutaj jak należy. Bardziej kompetentny samochód, lecz kosztem uroku.

2024 Dacia Spring - przód
2024 Dacia Spring - przód
2024 Dacia Spring - bok
2024 Dacia Spring - tył
2024 Dacia Spring - kokpit
2024 Dacia Spring - kokpit
2024 Dacia Spring - ekran
2024 Dacia Spring - drzwi
2024 Dacia Spring - frunk
Leapmotor T03 - przód
Leapmotor T03 - przód
Leapmotor T03 - przód
Leapmotor T03 - tył
Leapmotor T03 - tył