20 lutego 2024

Zmiany w Dacii: bogatsze wyposażenie w Sandero, długo oczekiwany układ napędowy w Joggerze

dacia sandero 2024 tył

Dacia zaprezentowała modele Sandero, Sandero Stepway oraz Jogger w wersji na rok 2024. Nie jest to pełnoprawny lifting, lecz wzbogacenie wyposażenia oraz (w przypadku Joggera) dodanie do polskiej gamy długo wyczekiwanej wersji silnikowej.

Dacia Sandero trzeciej generacji została zaprezentowana jesienią 2020 roku, a Jogger ujrzał światło dzienne rok później. Z kolei w połowie 2022 roku oba modele przeszły kosmetyczną modernizację, której głównym wyróżnikiem było zastosowanie nowego loga marki. Dlaczego więc Rumuni znów zdecydowali się na kolejne zmiany w tych modelach?

Cóż, odpowiedź jest prosta: to nie była ich decyzja. Modernizację wymusiła poniekąd Unia Europejska, a konkretnie rozporządzenie GSR2 (Global Safety Regulation 2), które już od lipca br. wymusi na producentach samochodów stosowanie kolejnych systemów bezpieczeństwa.

Wśród nich wymienić należy m.in inteligentny asystent prędkości, układ utrzymujący samochód na pasie ruchu czy tylne czujniki parkowania (lub kamera cofania). Ponadto wszystkie nowe auta będą obowiązkowo wyposażone w tzw. czarną skrzynkę.

TUTAJ dowiesz się kto będzie miał dostęp do danych z samochodowej czarnej skrzynki.

Dacia: nowe wyposażenie

Aby wyjść naprzeciw nowym regulacjom, Dacia do wszystkich wersji wyposażeniowych modeli Sandero, Sandero Stepway oraz Jogger doda następujące funkcjonalności:

  • rejestrator danych na temat zdarzenia
  • przygotowanie do montaży blokady alkoholowej
  • system rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania o nadmiernej prędkości
  • system kontroli pasa ruchu
  • system utrzymania pasa ruchu
  • system kontroli zmęczenie kierowcy
  • wspomaganie parkowania tyłem
  • czujnik światła i czujnik deszczu
  • aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
  • sygnalizacja nagłego hamowania

Co z kierowcami, którzy nie chcą z nich korzystać? Mają dwa wyjścia. Pierwszym jest szybka wizyta w salonie rumuńskiego producenta. Zamówienia na „wzbogacone” modele wystartują bowiem dopiero w kwietniu bieżącego roku, więc wciąż można wyjechać z salonu nową Dacią bez zmian wymuszonych dyrektywą GSR2.

Drugim, mniej pochopnym, będzie skorzystanie z obecnego w rumuńskich samochodach przycisku „My Safety”. Umożliwi on wyłączenie niektórych systemów ADAS podczas jazdy, lecz operację trzeba będzie powtarzać przy każdym uruchomieniu silnika.

To nie koniec zmian podyktowanych bezpieczeństwem. W całej gamie modelowej obecny będzie kod ratunkowy w postaci naklejki na przedniej i tylnej szybie. Po zeskanowaniu (np. za pomocą aparatu w telefonie komórkowym) umożliwi on sprawdzenie pliku danych ratunkowych za pomocą specjalnej, bezpłatnej aplikacji. Dzięki temu strażacy uzyskają błyskawiczny dostęp do wszystkich informacji potrzebnych do bezpiecznej i skutecznej akcji.

Odświeżony styl i poprawiona funkcjonalność

Niejako przy okazji Dacia wprowadziła też do każdego z trzech modeli nowe wzory felg aluminiowych i nowe kolory nadwozia. W kabinie znalazło się też miejsce dla gniazda USB-C z przodu, a w wersji z pakietem Komfort Plus – również z tyłu.

Ponadto w Joggerze (od wersji Essential wzwyż) standardem stała się klimatyzacja manualna. Jednak przy tym modelu warto zatrzymać się na dłużej, ponieważ w kwietniu na polski rynek trafi wreszcie jego długo oczekiwana odmiana hybrydowa.

Hybrid 140, bo tak się nazywa zelektryfikowany Jogger, napędzana jest przez benzynową, wolnossącą jednostkę o pojemności 1.6 l i mocy 94 KM, która do pomocy ma dwa silniki elektryczne. Pierwszy o mocy 49 KM, a drugi – pełniący rolę alternatora i rozrusznika – generuje dodatkowe 20 KM. Moc systemowa całego układu to 140 KM.

Hybrydowa odmiana Joggera będzie też wyposażona w dwie ważne nowości. Pierwszą jest 7-calowy monitor pokładowy. Zaś drugą funkcja E-Save. Jak działa?

Otóż umożliwia ona osiągnięcie ok. 70% poziomu naładowania akumulatora trakcyjnego. Gdy kierowca zelektryfikowanego Joggera spodziewa się napotkać sytuację wymagającą więcej energii (np. do pokonania podjazdu), wystarczy, że kilka kilometrów wcześniej akrywuje E-Save, by zapewnić wystarczający zapas prądu w baterii trakcyjnej.

Niestety ceny hybrydowego Joggera (jak i „wzbogaconych” Sandero i Sandero Stepway) nie są jeszcze znane.

dacia jogger 2024 przód
dacia sandero 2024 przód
dacia sandero stepway 2024 przód
dacia sandero stepway 2024 tył
dacia sandero 2024 tył