Do SKP nie tylko na badanie okresowe

Najczęściej do diagnosty zgłaszamy się po pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym. Jednak powodów może być znacznie więcej. Sprawdź, kiedy trzeba wybrać się do SKP.
Pierwszy przegląd wykonujemy po 3 latach od rejestracji fabrycznie nowego auta, kolejny po 2 latach, a później pojawiamy się w SKP co roku. Wyjątkiem jest pojazd z LPG, który przechodzi badanie co roku. Wizyta w SKP nie zawsze musi być jednak związana z końcem ważności przeglądu.
Wizyta w SKP po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego
Uprawnienie do zatrzymywania dokumentu pojazdu mają policjanci, funkcjonariusze Straży Granicznej lub Służby Celno-Skarbowej. Dotyczy to przypadków, gdy:
- pojazd stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa, zwłaszcza po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy konstrukcji nośnej
- pojazd narusza wymagania ochrony środowiska
- auto nie ma ważnego przeglądu technicznego lub badanie zostało przeprowadzone przez nieupoważnioną jednostkę
- dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym lub w centralnej ewidencji pojazdów nie odpowiadają rzeczywistości
Diagnosta przeprowadzający badanie techniczne ma również prawo zatrzymać dokument pojazdu. Jeśli stwierdzi poważne usterki, nie tylko nie wpisze pieczątki do dowodu, ale również go zabierze i odeśle do wydziału komunikacji.
Odzyskanie dowodu jest bezpłatne, ale wiąże się z opłatą za badanie w SKP. Koszt przeglądu wynosi 20 zł za każdą stwierdzoną usterkę, ale nie może przekroczyć 98 zł, czyli ceny pełnego badania technicznego. Natomiast tzw. badanie pokolizyjne to wydatek 94 zł.
Wizyta w SKP po wpis do dowodu
Po montażu haka jest potrzebna wizyta w stacji kontroli pojazdów, gdzie należy przejść dodatkowe badanie techniczne. Kosztuje ono 35 zł. Diagnosta skontroluje solidność montażu haka holowniczego, sprawność wiązki elektrycznej oraz obecność tabliczki znamionowej na haku. Następnie z tym zaświadczeniem należy udać się do Wydziału Komunikacji. Urzędnik dokona wpisu „Hak”, który pozwala legalnie z niego korzystać.
Po zamontowaniu blokady alkoholowej (sposobu na skrócenie zakazu prowadzenia pojazdów) należy wykonać dodatkowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów (SKP). Jego koszt to 50 zł. Należy pamiętać, że w samochodzie należy mieć zawsze ze sobą zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym oraz dokument potwierdzający kalibrację blokady alkoholowej.
Co ciekawe, po montażu instalacji gazowej nie trzeba zgłaszać się do SKP. W ciągu 30 dni należy udać się do wydziału komunikacji z fakturą, wyciągiem świadectwa homologacji oraz dowodem rejestracyjnym w celu dokonania wpisu w dowodzie rejestracyjnym.
Do diagnosty po sprowadzeniu pojazdu
Po sprawdzeniu pojazdu z innego kraju, musi on przejść tzw. przegląd zerowy. Jest to pierwsze badanie techniczne w Polsce. Ważny przegląd samochodu sprowadzonego z zagranicy jest obowiązkiem, bez którego nie można go zarejestrować. Nie ma różnicy cen w przeglądach dla aut już zarejestrowanych lub tych sprowadzonych - standardowo jest to 98 zł, a dla aut z instalacją LPG - 162 zł.
W zagranicznych dokumentach często brakuje danych technicznych, co uniemożliwia rejestrację samochodu. Jednak może to również dotyczyć przypadków zarejestrowania „krajowych” aut. Ich ustalenie, takich jak rodzaj pojazdu, przeznaczenie, masa własna, dopuszczalna ładowność, liczba miejsc, pojemność silnika, dopuszczalna masa całkowita, dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy i największy dopuszczalny nacisk osi, to koszt 60 zł.
Warto również pamiętać, że diagnosta może wykonać tabliczkę znamionową lub nabić numer VIN, np. jeśli dane pojazdu są nieczytelne. Jednak wcześniej wymaga to załatwienia formalności w wydziale komunikacji.
Wizyta w SKP pojazdem zabytkowym
Samochody zabytkowe przed pierwszą rejestracją przechodzą badania co do zgodności z warunkami technicznymi. Jest to ostatni etap przed ich rejestracją. Badania te są zdecydowanie dokładniejsze i bardziej czasochłonne, co wiąże się z wyższymi opłatami. W przypadku auta osobowego jest to koszt 305 zł.
CZYTAJ TEŻ: Najczęstsze przyczyny negatywnego wyniku badania w SKP
Dobrowolna wizyta
Do stacji kontroli pojazdów (SKP) warto również udać się po wymianie reflektorów, a nawet samych żarówek. Taka wizyta jest tym bardziej wskazana, jeśli inni kierowcy informują nas, że ich oślepiamy. Mimo że teoretycznie można to zrobić samodzielnie, lepiej skorzystać z fachowej porady. Diagnosta ustawi lampy, aby prawidłowo oświetlały drogę. Usługa jest często darmowa.