Drugi w historii, najlepszy wrzesień na rynku nowych samochodów dostawczych

Miniony miesiąc był szóstym w tym roku ze wzrostem liczby rejestracji nowych samochodów dostawczych. We wrześniu przybyło ich na polskich drogach o 9,8% więcej niż w sierpniu i o 9,5% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku.
Na OTOMOTO widać już nadchodzącą jesień… Wyraźnie spadło zainteresowanie kamperami i wyświetlenia ich ogłoszeń. Wrzesień 2023 pod względem liczby rejestracji nowych dostawczaków był gorszy zaledwie o 36 sztuk od rekordowego w historii września 2021. Liderem sprzedaży niezmiennie pozostaje Renault ze swoim najpopularniejszym modelem Master. Ten trend widoczny jest także w statystykach OTOMOTO, gdzie Renault odnotowało najwięcej wyświetleń ofert we wrześniu (13,2%, wzrost o 0,9 p.p w porównaniu z sierpniem). Na drugiej pozycji uplasowały się ogłoszenia pojazdów Mercedes-Benz (12,1% wyświetleń), a na trzecim miejscu pod względem zainteresowania znalazły się oferty Iveco (11,5% wyświetleń).
Analizując dostępność nowych samochodów dostawczych, najwięcej ogłoszeń we wrześniu miał Mercedes-Benz, a na kolejnych miejscach znalazły się Renault i Ford. Najwięcej ogłoszeń sprzedaży na OTOMOTO to pojazdy za ponad 200 000 złotych (40,8% ofert) i one cieszyły się największym zainteresowaniem użytkowników (54,7% wyświetleń). Na drugim miejscu dostępności i popularności znalazły się samochody dostawcze z przedziału cenowego 150 000-200 000 złotych (30,3% wystawionych ogłoszeń i 21,4% wyświetleń).
Sezonowe trendy widać w rodzajach zabudowy samochodów dostawczych. Tradycyjnie największe zainteresowanie dotyczyło we wrześniu furgonów (40,1% wyświetleń ogłoszeń). Na drugim miejscu znalazły się kampery, ale ze znacznym spadkiem zainteresowania w porównaniu z sierpniem (25,1% wyświetleń, -6,4 p.p. miesiąc do miesiąca). Kolejne miejsca pod względem popularności zajęły autolawety (6,8% wyświetleń), plandeki (5,7%) i vany (4,8% wyświetleń).
We wrześniu zwiększyła się dostępność samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (7,5% wystawionych ogłoszeń, wzrost o 0,9 p.p. miesiąc do miesiąca). A zainteresowanie nimi jest wyższe niż autami z silnikiem benzynowym (4,5% wyświetleń vs 3% wyświetleń). W tym segmencie niepodzielnie jednak królują pojazdy z silnikami Diesla. Stanowiły one 88,1% wystawionych ogłoszeń i odnotowały 92,3% wyświetleń.
Zarówno wśród wystawionych ofert, jak i wyświetlanych ogłoszeń wygrywają pojazdy z manualną skrzynią biegów. Automaty stanowiły tylko 27,6% oferowanych do sprzedaży pojazdów i wygenerowały 40,9% wyświetleń ogłoszeń. Należy jednak odnotować, że zainteresowanie nimi sukcesywnie rośnie na rynku.