16 listopada 2023

Droga ekspresowa S3 i S6. GDDKiA podsumowuje stan realizacji

Drogi ekspresowe w Polsce. Got. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Drogi ekspresowe w Polsce. Got. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Dwie ważne drogi ekspresowe, czyli S3 i S6, rozbieramy na części pierwsze. Jak wygląda ich stan realizacji? Na jakim etapie zaawansowania znajdują się obie trasy?

Ostatnie tygodnie 2023 roku, to dla GDDKiA czas podsumowań. Ostatnio pisaliśmy o tym, jaki jest stan realizacji polskich autostrad. Teraz nadszedł czas na drogi ekspresowe. Pod lupę bierzemy dwie trasy. Ekspresówka S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową. Natomiast S6 to ekspresowe połączenie Szczecina z Trójmiastem i łatwiejszy dojazd do nadmorskich miejscowości.

Droga ekspresowa S3

Pierwsze prace przy budowie tej trasy sięgają jeszcze końca lat 70-tych ubiegłego wieku i przebudowy odcinka pomiędzy Szczecinem i Goleniowem. W 2006 roku oddano do ruchu jednojezdniową obwodnicę Międzyrzecza, rok później także jednojezdniową obwodnicę Gorzowa Wielkopolskiego, a w 2010 r. połączono dwujezdniową trasą Szczecin z Gorzowem Wielkopolskim. W 2013 r. Szczecin zyskał połączenie z autostradą A2, a w 2021 r. z autostradą A4 i położonym dalej na południe Bolkowem. W międzyczasie rozbudowano do dwóch jezdni odcinki zrealizowane wcześniej jako jednojezdniowe: obwodnice Gorzowa Wielkopolskiego i Międrzyrzecza oraz od Sulechowa do Nowej Soli.  

W realizacji pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi ekspresowej S3, pomiędzy Świnoujściem a Troszynem (woj. zachodniopomorskie) oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Łączny koszt ich budowy to ponad 2,9 mld zł. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w 2024 roku. Droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.

Ta trasa to synonim nowoczesnego szlaku komunikacyjnego wzdłuż zachodniej granicy Polski. Pozwala skomunikować porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. To ogromne ułatwienie w międzynarodowym transporcie drogowym. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w 2024 r. nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą. 

Droga S3 w województwie zachodniopomorskim

Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33 km drogi ekspresowej S3, ostatniego brakującego fragmentu na Pomorzu Zachodnim. Odcinek Świnoujście – Dargobądz za kwotę 688,8 mln zł wykonuje firma Polaqua, a Dargobądz – Troszyn za kwotę 679,3 mln zł konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP. Budowa jest podzielona na dwa odcinki:

  • Świnoujście – Dargobądz, który będzie miał długość 17 km
  • Dargobądz – Troszyn, który obejmie 16 km trasy  

Droga S3 w województwie dolnośląskim

We wrześniu 2023 r. GDDKiA otrzymała pozwolenie na użytkowanie dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r. 

Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry budowana jest w przekroju trasy dwujezdniowej o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ciągu trasy powstają dwa tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków).   

Droga ekspresowa S6

Będzie ona najważniejszą trasą drogową Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.

Kierowcy mają już do dyspozycji ponad 220 km, od Goleniowa do Koszalina i od Beżepola Wielkiego do Rusocina. W realizacji jest ok. 125 km, z czego na blisko 10 km do istniejącej obwodnicy Słupska dobudowywana jest druga jezdnia, a pozostała część powstaje w pełnym dwujezdniowym przekroju. Łączny koszt realizacji tych odcinków to ponad 3,8 mld zł. Uwzględniając budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej to długość realizowanych dróg ekspresowych na Pomorzu wzrośnie o ok. 32 km, a łączna wartość inwestycji o kolejne 1,5 mld zł. W przygotowaniu mamy ok. 50 km Zachodniej Obwodnicy Szczecina. 

W ekspresowym tempie ze Szczecina do Gdyni dojedziemy w 2026 r., a Szczecin będziemy mogli ominąć od zachodu ok. pięć lat później. Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 km i będzie najdłuższym w Polsce.

Droga S3 w województwie zachodniopomorskim

Pierwszym fragmentem przyszłej S6 była dwujezdniowa obwodnica Nowogardu oddana do ruchu w 2012 r. Siedem lat później udostępniono do ruchu pozostały odcinek S6 od Szczecina do Koszalina wraz z fragmentem obwodnicy Koszalina i Sianowa. Od lipca br. kierowcy mogą ominąć Sianów po jego północnej stronie korzystając z blisko 5,5 km dwujezdniowej trasy pomiędzy węzłami Sianów Zachód i Sianów Wschód. GDDKiA kontynuuje prace przy realizacji dalszego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, do węzła Koszalin Wschód, który będzie gotowy w przyszłym roku.  

  • Koszalin – Sławno – odcinek o długości 23,2 km
  • Sławno – Słupsk – odcinek o długości 22,9 km

Droga S3 w województwie pomorskim

W latach 70-tych ubiegłego wieku powstała obwodnica Trójmiasta, która obecnie w dużej części stanowi fragment drogi ekspresowej S6 łączącej się z autostradą A1. W 2010 roku oddano do ruchu obwodnicę Słupska. Po wydaniu (w październiku br). przez Wojewodę Pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w woj. pomorskim jest już w budowie. Łącznie z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej uzupełnią układ komunikacyjny Pomorza łącząc się z autostradą A1 i drogą ekspresową S7.  

  • Obwodnica Słupska to zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości ok. 9,5 km
  • Słupsk – Bobrowniki to przedłużenie obwodnicy Słupska, odchodzące na północ od obecnego przebiegu DK6. Będzie to ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik.
  • Bobrowniki – Skórowo  - to kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6. Będzie miał długość ok. 13,1 km
  • Skórowo – Leśnice - na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości ok. 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6
  • Leśnice – Bożepole Wielkie to najdłuższy odcinek, ponad 22-kilometrowy, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack
  • Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – jej realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) i Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2). Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.