25 grudnia 2024

e-Doręczenia – mandat dostaniesz na e-mail

mail poczta elektroniczna komputer
Zdjęcie: GettyImages.

Dotychczas jedynie oszuści przesyłali kierowcom pocztą elektroniczną grzywny za rzekome wykroczenia drogowe. Od początku 2025 r. również prawdziwi urzędnicy zaczną się w ten sposób z nami komunikować. Czy to oznacza, że już wkrótce otrzymasz mandat drogą elektroniczną?

Już od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu będzie można odebrać przez internet. Usługa e-Doręczenia spowoduje, że awizo i kolejki na poczcie powoli odchodzą do lamusa. To będzie szczególna ulga dla osób, które są zameldowane pod innym adresem (i tam mają zarejestrowane auto), niż faktycznie mieszkają. Już niebawem polecony trafi na smartfon lub komputer. Wystarczy, że zarejestrujesz się na edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl. Czy mandat z fotoradaru także dostaniesz na elektroniczną skrzynkę pocztową?

e-Doręczenia – co to jest?

Nowa usługa, czyli e-Doręczenia, to elektroniczny odpowiednik listu poleconego. Zamiast papierowej korespondencji dostaniesz powiadomienie na podany wcześniej adres poczty elektronicznej o oczekującym „liście”. Ten odczytasz na stronie edoreczenia.gov.pl lub poprzez mObywatel.gov.pl w zakładce „Twoje skrzynki”. W ten sam sposób odpowiesz również na korespondencję urzędową. 

Od 1 stycznia w ten sposób będą komunikować się z kierowcami m.in. wydziały komunikacji, urzędy skarbowe czy Inspekcja Transportu Drogowego. Tu jednak przewidziano pewien wyjątek. O ile Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wyśle poprzez e-Doręczenia ponaglenie w sprawie niezapłaconego mandatu, to pismo dotyczące wezwania do wyjaśnienia sprawy (np. wskazania sprawcy) czy sam mandat z fotoradaru przyjdzie tradycyjną pocztą.

Uwaga! CANARD już teraz umożliwia elektroniczną komunikację poprzez e-BOK. Można tam nie tylko odebrać wezwanie, ale również na nie odpowiedzieć, przejrzeć zdjęcia zarejestrowanego wykroczenia czy pobrać mandat.

e-Doręczenia – stopniowe wdrażanie

O ile start usługi to początek 2025 r., to w pełni zastąpi ona „papier" dopiero od stycznia 2029 r. Do tego czasu sądy, komornicy, prokuratura i organy ścigania będą mogły posługiwać się tradycyjnymi listami poleconymi. Wszystkie sprawy związane z wykroczeniami będą więc nadal obsługiwane przez Pocztę Polską.

Co ciekawe, nawet po 2028 r. ta dalej będzie dostarczać urzędową korespondencję. Ci, którzy nie będą chcieli korzystać z e-Doręczeń, dostaną list polecony. Jednak nie będzie on już „tradycyjny" jak dziś. Urząd wyśle dokument elektroniczny, który trafi do Poczty Polskiej, gdzie zostanie automatycznie wydrukowany i wysłany do adresata.

e-Doręczenia – jak zacząć korzystać?

Kierowcy, którzy zamiast listów poleconych chcą dostawać te elektroniczne, muszą się najpierw zarejestrować. Wystarczy wejść na stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl i tam wypełnić wniosek elektroniczny o e-Doręczenia.

Należy podać adres zamieszkania oraz adres naszej poczty elektronicznej. To właśnie na wskazany e-mail będą przychodzić powiadomienia o nowych wiadomościach w skrzynce e-Doręczeń. Te można odczytać lub wysłać korzystając ze podanych powyżej stron internetowych. Do rejestracji wymagany jest profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną.