29 października 2024

Ekologia w natarciu – nowe opłaty drogowe będą zależeć od emisji dwutlenku węgla

Bezpłatne autostrady

Podatek drogowy, wzorowany na rozwiązaniach niemieckich, będzie ustalany nie tylko na podstawie normy emisji spalin EURO, ale także w odniesieniu do poziomu emisji CO2. Może on wejść w życie już w przyszłym roku, jednak nie obejmie wszystkich pojazdów.

Kierowcy, którzy wnoszą opłaty drogowe e-TOLL, nie mają powodów do radości. Niedawno resort infrastruktury rozszerzył sieć płatnych dróg (nowa lista wchodzi w życie od 1 listopada 2024 r.) i zapowiedział zmiany w naliczaniu stawek.

Opłaty drogowe e-TOLL – kto płaci

System elektronicznego myta pobiera opłaty za przejazd wybranymi drogami krajowymi. Jednak tylko od pojazdów i zestawów pojazdów o DMC przekraczającej 3,5 tony oraz od autobusów, bez względu na ich dopuszczalną masę całkowitą. Oznacza to, że opłaty dotyczą również samochodów z przyczepami, których łączna DMC przekracza 3500 kg. Kluczowa jest teoretyczna masa zestawu, a nie jego faktyczna waga w danym momencie. W praktyce oznacza to, że podłączenie lekkiej przyczepy o DMC 750 kg do auta o DMC 2800 kg wiąże się z opłatą. Nawet jeśli jest ona pusta, bez ładunku.

System e-TOLL działa na 3620 km tras zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jednak od listopada rozszerzy się o kolejnych 1600 km tras szybkiego ruchu. W rezultacie wybrani kierowcy zapłacą nawet 73 grosze za każdy przejechany kilometr. Obecnie stawki opłat zależą od klasy EURO, ale to ma się zmienić.

Opłaty drogowe – stawki zależne od EURO i CO2

Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych ma na celu zmniejszenie emisji CO2 i ograniczenie zanieczyszczeń. Tym samym ma zachęcać przewoźników do stosowania pojazdów o niższej emisji. Główne zmiany dotyczą wprowadzenia dodatkowych opłat, które będą zależne od klasy emisji spalin i poziomu zanieczyszczeń:

  • opłata infrastrukturalna – funkcjonująca już opłata, różnicowana w zależności od klasy EURO pojazdu
  • opłata za koszty zewnętrzne związane z emisją CO2 – nowa opłata różnicowana na podstawie klasy emisji CO2 pojazdu
  • opłata za koszty zewnętrzne związane z zanieczyszczeniem powietrza – nowa opłata, naliczana w zależności od klasy emisji EURO, mająca obowiązywać od 2026 r.

Zmiany w opłatach drogowych i systemie e-TOLL

Nowe przepisy powinny zostać przyjęte jeszcze w tym roku, co oznacza, że już w styczniu mogą pojawić się nowe cenniki. Opłaty za korzystanie z dróg krajowych będą, jak dotychczas, pobierane za pośrednictwem elektronicznego systemu e-TOLL. Ten będzie nadzorowany przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Dane dotyczące emisji CO2 będą weryfikowane przez KAS na podstawie dokumentów. Będzie to np. świadectwo zgodności, oraz informacji zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.