Rośnie udział aut elektrycznych – motorem napędowym jest rynek wtórny

Po naszych drogach porusza się nieco ponad 70 tys. samochodów osobowych z napędem wyłącznie elektrycznym. To aż o 44 proc. więcej niż przed rokiem. O ile rejestracja nowych pojazdów na prąd spada, to rośnie w przypadku aut z drugiej ręki.
Raport PEVO Index to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja Polish EV Outlook. Zawiera aktualizowane na bieżąco analizy rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO. Sprawdź, jak rozwija się elektromobilność w Polsce.
Elektromobilność w Polsce – najnowsze dane PEVO Index
Według najnowszego raportu PEVO Index, na koniec listopada 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 77 873 szt. Z czego auta osobowe stanowiły większość – aż 70 121 szt. Oznacza to wzrost o 44% w porównaniu do listopada 2023 r. Przez pierwsze 11 miesięcy 2024 r. zarejestrowano w sumie 1181 osobowych BEV. Jest to spadek o 37% rok do roku. W ciągu roku zmniejszył się także udział rejestracji aut elektrycznych w stosunku do pojazdów z konwencjonalnym napędem – z 3,5% do 3%. Porównując sam listopad, wynik wyniósł 2,4%, podczas gdy w ubiegłym roku było to aż 4,5%.
Elektromobilność w Polsce – na rynku nowych rządzi Tesla
Najczęściej nowo rejestrowane pojazdy na prąd w listopadzie 2024 r. miały znaczek: Tesli (229 szt.), Mercedesa (144 szt.) oraz Kii (131 szt.). Tuż za podium znalazły się BMW (93 szt.) i Dacia (80 szt.). Najpopularniejszymi nowymi osobowymi modelami BEV w listopadzie 2024 r. były Tesla Model Y (124 sprzedane szt.), Tesla Model 3 (101 szt.) oraz Dacia Spring (80 szt.). Kolejne miejsca zajęły Kia EV3 (68 szt.) i Audi Q4 e-tron (42 szt.).
PEVO Index – kupujemy używane elektryki
Raport zawiera również dane na temat rynku wtórnego. W segmencie elektryków z drugiej ręki można zauważyć coraz większe zainteresowanie. Pod koniec listopada 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4475, co stanowi wzrost o 20% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wzrósł do 1,1% (z 1% w listopadzie 2023 r.). Takie oferty odpowiadały już za 1,0% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. W ubiegłym roku było to 0,8%.
Najpopularniejsze modele BEV na rynku wtórnym pod względem podaży to:
- Nissan Leaf – 323 ogłoszenia w listopadzie 2024 r. ze średnią ceną 58 007 zł
- BMW i3 – 222 ogłoszenia ze średnią ceną 76 552 zł
- Tesla Model 3 – 214 ogłoszeń ze średnią ceną 128 293 zł
Elektromobilność w Polsce – więcej aut i ładowarek
Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w ubiegłym miesiącu, według PEVO Index, wzrosła do 8331. Stanowi to przyrost o 43% rok do roku. W tym:
- 5797 punktów AC (przyrost o 33%)
- 2534 punktów DC (przyrost o 73%)
Wzdłuż głównych połączeń transportowych w ramach Unii Europejskiej (TEN-T) działa już 837 punktów ładowania. Tu również notuje się znaczny przyrost – o 37% więcej niż w listopadzie 2023 r. Wśród miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych pierwsze miejsce zajmuje Warszawa (660 punktów w listopadzie 2024 r.). Kolejne pozycje to:
- Gdańsk – 319 punktów
- Szczecin – 270 punktów
- Kraków – 240 punktów
- Poznań – 235 punktów
Więcej informacji o pełnej wersji raportu o elektromobilności w Polsce znajdziesz na stronie Polish EV Outlook.