Elektryczne Toyoty: cieńsze akumulatory zwiększą zasięg
Toyota zapowiada, że w 2026 roku wprowadzi na rynek nową generację akumulatorów do swoich samochodów hybrydowych i elektrycznych. Z kolei do 2030 roku w użyciu mają być już cztery nowe technologie bateryjne, pozwalające m.in. na znaczne zwiększenie zasięgu.
W 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii, które pozwolą pokonać ponad 800 km na jednym ładowaniu. Toyota ma też wprowadzić do użytku tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, oferujące zasięg powyżej 600 km.
Następnie japoński koncern planuje wprowadzić bipolarne baterie litowo-jonowe, oferujące zasięg ponad 1000 km. Z kolei baterie ze stałym elektrolitem i zasięgiem ponad 1200 km pojawią się w autach Toyoty w 2027 roku – donosi portal elektromobilni.pl.
Elektryczne Toyoty: 3,5 mln aut w 2030 r.
Japoński producent planuje w 2030 roku wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych. 1,7 mln aut powstanie w nowej fabryce BEV Factory.
„Będziemy oferować różne technologie baterii, tak jak teraz oferujemy różne napędy. Chcemy dostosować rodzaj akumulatora trakcyjnego do typu samochodu oraz jego zastosowania, a także do potrzeb naszych klientów" – mówi Takero Kato, prezes BEV Factory.
Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Już w 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii do aut elektrycznych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km. Pojawią się też tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w popularnych modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km.
Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Firma pracuje nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km (TUTAJ przeczytasz o pierwszym aucie z baterią półprzewodnikową).
Elektryczne Toyoty: mniejsze baterie, lepsze osiągi
Toyota pracuje również nad kształtami i rozmiarami zespołów ogniw, bo te czynniki również mają ogromny wpływ na zasięg samochodu. Producent twierdzi, że kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego jest zmniejszenie wysokości baterii, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości całego auta i ograniczenie powierzchni czołowej, co poprawi osiągi. Dlatego koncern pracuje nad płaskimi akumulatorami.
Stosowana obecnie w modelu bZ4X bateria wraz z obudową ma 150 mm wysokości. Toyota planuje wkrótce wprowadzić akumulatory o wysokości 120 mm, a w autach sportowych będzie montować takie o wysokości 100 mm.
Zmniejszenie wysokości baterii zwiększy zasięg samochodów elektrycznych, a także poprawi ich właściwości jezdne oraz odczucia zza kierownicy. Ograniczenie wymiarów pozwoli także na jeszcze lepsze rozmieszczenie baterii, wzmocnienie konstrukcji i osiągnięcie niższego położenia środka ciężkości.