Zupełnie nowy, elektryczny Cadillac Escalade IQ: 760 KM i ponad 720 km zasięgu
Najbardziej rozpoznawalny na świecie model Cadillaca doczekał się potężnego wariantu elektrycznego. I to o potężnych możliwościach. Oto zupełnie nowy, elektryczny Cadillac Escalade IQ.
Cadillac Escalade debiutował w 1998 roku. To ogromny SUV, który na przestrzeni lat – z generacji na generację – stawał się coraz bardziej cywilizowany. Choć to jedna z amerykańskich ikon, fanom kina z pewnością kojarzy się z autami wykorzystywanymi przez gangsterów czy amerykańskie agencje rządowe.
Zupełnie nowy, elektryczny Cadillac Escalade IQ łączy w sobie cechy typowe dla mniejszego Lyriqa i aktualnego, spalinowego Escalade'a. Dzięki temu prezentuje się bardziej wyraziście i już nie przytłacza swoim stylem (TUTAJ przeczytasz w czym sedany są lepsze niż SUV-y).
Elektryczny Cadillac Escalade IQ: kolos na kołach
Nadwozie elektrycznej nowości Cadillaca zaskakuje rozmiarami. Pomiędzy zderzakami mierzy 569,7 cm, ma aż 238,9 cm szerokości oraz 193,4 cm wysokości. Rozstaw osi jest nie mniej imponujący – to aż 346,0 cm.
Pod względem stylu elektryczny Cadillac Escalade IQ nawiązuje do mniejszego Lyriqa. Ma więc nowocześniejsze, bardziej wymuskane linie nadwozia i o około 15% niższy opór powietrza niż jego spalinowy odpowiednik.
Udało się to osiągnąć m.in., dzięki zupełnie płaskiemu spodowi nadwozia. Swoje trzy grosze do tego dorzucają również aktywne elementy aerodynamicznie (TUTAJ poznasz podstawy aerodynamiki samochodu), a także zoptymalizowane 24-calowe obręcze kół.
Najbardziej w nadwoziu elektrycznego Cadillaca Escalade'a IQ wyróżnia się pas przedni. Znajdziemy tutaj czarną, „kryształową" osłonę chłodnicy oraz pionowe reflektory. Stanowią one jakby przedłużenie błotników. Oczywiście, w ich wnętrzu zastosowano najnowsze rozwiązania z zakresu oświetlenia (TUTAJ przeczytasz o cyfrowych światłach matrycowych).
Co ciekawe, przedni bagażnik (tzw. frunk) ma pojemność aż 345 l, czyli odpowiada najlepszym europejskim samochodom miejskim. Umieszczono w nim m.in. kable do ładowania oraz gniazdo zasilania.
Tylny bagażnik oferuje aż 670 l za trzecim rzędem siedzeń. Po jego złożeniu powstaje niesamowita przestrzeń 1958 l, natomiast maksymalnie elektryczny Cadillac Escalade IQ przewiezie ładunki o absolutnie imponującej łącznej pojemności 3374 l.
Automatycznie otwierane drzwi
Podobnie jak w przypadku Tesli Model X, drzwi opcjonalnie mogą być otwierane i zamykane w pełni automatycznie. Ba, system jest w stanie automatycznie otworzyć drzwi kierowcy, gdy zbliża się on do samochodu.
Podobnie jak w przypadku Porsche Taycana, port ładowania również otwiera się elektrycznie. Wystarczy go tylko dotknąć. Elektryczny Cadillac Escalade IQ jest zaopatrzony w 800-woltową instalację elektryczną, dzięki której zasięg o 161 km (100 mil) potrafi zwiększyć w czasie zaledwie 10 minut! Domowa ładowarka o mocy 19,2 kW zapewnia z kolei wzrost zasięgu w ciągu 10 minut o 59,5 km.
Wewnątrz elektryczny Cadillac Escalade IQ ma oferować przede wszystkim luksusowe wykończenie (m.in. skórzane obicia i szczotkowane aluminium) i liczne warianty kolorystyczne. Zgodnie z pierwszymi doniesieniami pochodzącymi z amerykańskich portali motoryzacyjnych, jakość osiąga tutaj poziom BMW czy Mercedesa.
Elektryczny Cadillac Escalade IQ: ekrany, ekrany, ekrany
Wzornictwo kabiny zostało z kolei zainspirowane ultraluksusowym modelem Celestiq. Oznacza to choćby kokpit z aż 55-calowymi zakrzywionymi wyświetlaczami. Z tej powierzchni około 35 cali jest przeznaczonych dla kierowcy, w tym centralny system informacyjno-rozrywkowy z wbudowanymi funkcjami Google. Dzięki temu ma on m.in. dostęp do Map Google, Asystenta Google czy Sklepu Google.
Poniżej górnego ekranu umieszczono kolejny. Ma on przekątną 11 cali i służy do zarządzania klimatyzacją. Ale nie tylko – za jego pomocą ustawia się również różne parametry pojazdu. Poniżej niego znalazły się jeszcze elegancki kontroler oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.
Elektrycznego Cadillaca Escalade IQ zaopatrzono również w nową dwuramienną kierownicę, czy laserowo wytrawiane drewno i rozbudowane oświetlenie nastrojowe. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. 19-głośnikowy zestaw audio AKG Studio.
W opcji jest też zestawy 36-głośnikowy, a także 40-głośnikowy w pakiecie Executive Second-Row Seats. Zawiera on ponadto dwa pojedyncze fotele w drugim rzędzie z funkcjami ogrzewania, masażu i wentylacji, a także rozbudowaną konsolę środkową.
Ponadto w jego skład wchodzą dwa 12,6-calowe ekrany, tylne centrum dowodzenia, a także chowane stoliki. Pasażerów ucieszą również dwie bezprzewodowe ładowarki do smartfona czy porty USB-C i HDMI.
Trzeci rząd siedzeń jest elektrycznie chowany i… dość ciasny. Według amerykańskich dziennikarzy pod względem przestrzeni elektryczny Cadillac Escalade IQ przegrywa ze standardowymi, spalinowymi modelami.
Na platformie Ultium
Elektryczny Cadillac Escalade IQ został oparty na platformie Ultium. Auto wyposażono w system adaptacyjnych amortyzatorów i pneumatyczne miechy. Umożliwiają one m.in. podniesienie tego ogromnego SUV-a o 2,5 cm lub obniżenie go o 5 cm. Tryb Low Ride pozwala na jazdę tym samochodem z niskimi prędkościami przy całkowicie obniżonym zawieszeniu.
Standardem jest układ czterech kół skrętnych (TUTAJ przeczytasz o nim więcej). Z jednej strony poprawia on manewrowość elektrycznego Cadillaca Escalade'a IQ przy niskich prędkościach (średnica zawracania: 12,0 m), a z drugiej – wirtualnie skraca rozstaw osi. Dzięki temu auto jest bardziej zwinne w czasie jazdy.
Życiodajne elektrony pochodzą z 24-modułowego pakietu akumulatorów o pojemności 200 kWh. Tak duża bateria waży ponad 1300 kg (przynajmniej w elektrycznym GMC Hummerze), ale zapewnia imponujący teoretyczny zasięg.
Elektryczny Cadillac Escalade IQ jest w stanie pokonać na jednym ładowaniu dystans aż 724 km. To o około 266 km więcej niż Mercedes EQS SUV 580 4Matic oraz o około 261 km od BMW iX M60.
Amerykański SUV na prąd dysponuje napędem na cztery koła (TUTAJ poznasz rodzaje układów 4x4), co oznacza, że w ruch wprawiają go dwa silniki. Standardowo rozwijają one 689 KM i 834 Nm. W trybie Velocity Max wyciskają z siebie z kolei 760 KM i 1063 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Osiągi? Elektryczny Cadillac Escalade IQ od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie poniżej 5 s. Prędkości maksymalnej nie podano, ale auto może holować przyczepę o masie własnej sięgającej 3629 kg. Nie powinien więc mieć problemu z łodzią czy przyczepą kempingową.
Elektryczny Cadillac Escalade IQ: jeździ niemal sam
Cadillac może się obecnie pochwalić jednym z najlepszych na świecie systemów jazdy półautonomicznej. To Super Cruise, który znajdzie się na wyposażeniu każdego elektrycznego Escalade'a IQ. Co istotne, działa on bez użycia rąk kierowcy na 643 738 km dróg w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Wyposażenie auta obejmuje ponadto m.in. asystentów martwego pola, automatycznego hamowania awaryjnego na skrzyżowaniach, czy rozpoznawanie pieszych i rowerzystów.
Kupujący będą mogli skorzystać również ze standardowych zestawu kamer dookoła auta czy też ulepszonego automatycznego systemu wspomagania hamowania. Według przedstawicieli amerykańskiej marki może on „automatycznie kierować, hamować i zmieniać biegi, aby zaparkować pojazd na dedykowanym równoległym lub prostopadłym miejscu parkingowym”.
W salonach za rok
Elektryczny Cadillac Escalade IQ w salonach sprzedaży pojawi się latem przyszłego roku. Jego ceny wystartują z pułapu 130 000 dolarów (ok. 530 000 zł). Dla porównania standardowy Escalade jest wyceniony na 80 795 dolarów (ok. 330 000 zł).
Na razie nie wiadomo, czy elektryczny Cadillac Escalade IQ trafi również do Europy. Za to jakiś czas temu informowaliśmy, że General Motors ponownie szykuje się do ataku na Stary Kontynent. Tym razem za pomocą modeli na prąd (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).