Sensacja! Audi szykuje zupełnie nowy model w klasie kompakt. Debiut już za rok

Audi na przyszły rok szykuje premierę zupełnie nowego modelu. Ma on być wielkości „A-trójki” i na rynku rywalizować m.in. z Mercedesem CLA trzeciej generacji. Niemcy obiecują znakomitą wydajność i szybkie ładowanie.
- Audi szykuje się do premiery zupełnie nowego modelu klasy kompakt.
- Nowy auto pojawi się już w 2026 roku, czyli o rok wcześniej niż pierwotnie zapowiadano.
- Na rynku ma on funkcjonować razem ze spalinowym Audi A3.
Segment elektrycznych samochodów kompaktowych, które nie są SUV-ami, okazuje się niezbyt pokaźny. Walczą w nim m.in. Opel Astra Electric, Peugeot E-308 czy Volkswagen ID.3. Większość modeli, zwłaszcza marek premium (choć nie tylko), ma jednak zwiększony prześwit.
To m.in. Volvo EX30, Kia EV3 czy BMW iX1 – informuje portal elektromobilni.pl.
TUTAJ przeczytasz megatest Peugeota E-308.
Elektryczny odpowiednik Audi A3 już w 2026 roku
Audi zamierza jednak zaprezentować „zwykły” pojazd kompaktowy. Podobny ruch wykonał niedawno Mercedes, pokazując nową generację CLA. Przy okazji Niemcy przyznali, że klasa A nie będzie miała następcy i w przyszłym roku odejdzie do lamusa.
Jak zapowiedział prezes Audi, Gernot Dollner, w rozmowie z Suddeutsche Zeitung, nowy model z Ingolstadt „będzie pojazdem elektrycznym w klasie, w której znajduje się również A3. I to będzie naprawdę świetny samochód”.
Nowy model ma wyjechać na ulice już w 2026 roku, czyli o rok wcześniej niż głosiły poprzednie zapowiedzi. Dollner nie ujawnił jednak jeszcze żadnych szczegółów dotyczących nowego auta.
Obecnie najbardziej przystępnym cenowo samochodem elektrycznym Audi jest Q4 e-tron. Najmniejsze modele, czyli A1 i Q2, są obecnie dostępne tylko z silnikami spalinowymi i nie będą mieć następców.
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowe Audi A6 e-tron.
Bardzo pracowity rok 2024 u Audi
Audi, które w zeszłym roku sypnęło nowościami, ostatnio cierpi z powodu zbyt niskiej marży. W ramach programu oszczędnościowego, do 2029 r. w Niemczech ten producent modeli premium ma zlikwidować do 7500 miejsc pracy.
„Na nowo definiujemy przewagę poprzez technikę” – mówi Dollner. Przy okazji zapowiada, że już niedługo będzie to można zobaczyć w obszarach, w których „Audi już dziś ma swoje mocne strony”. To m.in. napęd na cztery koła (quattro), lekka konstrukcja i solidna wydajność (zasięg/zużycie energii).
„Będziemy kontynuować to w erze elektrycznej” – wyjaśnia Dollner. Nowy model ma korzystać z nowej architektury oprogramowania. Wyróżni się m.in. w kwestii zaawansowania jazdy autonomicznej. Zasięg i prędkość ładowania także nie powinny rozczarować.
„Nasze samochody należą do najbardziej wydajnych w swoich segmentach. Jesteśmy w czołówce w kwestii zasięgu i już mamy czasy ładowania dla samochodów elektrycznych z technologią 800-woltową, które są znacznie krótsze niż u konkurencji” – mówi Dollner.
Zapytany o rozterki klientów dotyczące przyszłości elektromobilności w kwestii zasięgu czy ładowania, odpowiada, że „to tylko wahania na długiej drodze. Przyszłość na pewno będzie elektryczna”.
TUTAJ poznasz zupełnie nowe Audi A6 C9 Avant.
Elektryczny odpowiednik Audi A3 uzupełni gamę
Nowe, kompaktowe Audi prawdopodobnie nie zastąpi spalinowego A3, a uzupełni gamę marki. To podobny ruch, jak ten, który planuje Volkswagen z Golfem. Odmiana elektryczna ma istnieć na rynku równolegle ze spalinową.
Niemieckie marki ostatnio nie tyle robią krok w tył na drodze do elektryfikacji, lecz stawiają na dwutorowy rozwój, oferując klientom zarówno modele z tradycyjnym napędem, jak i bezemisyjne.
Volkswagen ostatnio zapowiedział debiut napędu czysto hybrydowego, który trafi do wszystkich modeli na platformie MQB Evo.