12 września 2024

Elektryk na autostradzie: porównanie zasięgów 20 aut. Najgorsze pokonało dystans 141 km

autostrada trzypasmowa
Zdjęcie: gettyimages.com

Niemiecki magazyn motoryzacyjny Autobild sprawdził zasięg 20 samochodów na prąd pod kątem jazdy autostradowej. Poruszały się one z prędkością oscylującą wokół 130 km/h i przy sprzyjającej temperaturze. Najgorszy model pokonał dystans… 141 km.

Zasięg to jedna z największych bolączek samochodów na prąd. I choć współczesne elektryki są znacznie lepsze pod tym względem niż modele sprzed kilku lat, nadal nie przepadają za wysokimi prędkościami.

Ich wydajność wyraźnie wtedy spada, co wynika po prostu z fizyki. Otóż 2-krotne zwiększenie tempa jazdy sprawia, że opór powietrza rośnie 4-krotnie. Do tego dochodzi jeszcze wysoka masa własna aut na prąd, spowodowana stosowaniem ciężkich baterii i… koło się zamyka (TUTAJ poznasz elektryki najlepsze w dalsze podróże).

Cały przekrój rynku

Jakie zasięgi uzyskują samochody elektryczne na niemieckiej autostradzie (przy 130 km/h)? Test w wykonaniu Autobilda odbył się w temperaturach od 16 do 28°C i dotyczył 20 modeli elektrycznych z różnych zakątków rynku – od malutkiej Dacii Spring pierwszej generacji do potężnego Audi Q8 e-trona.

Oznacza to bardzo różną wielkość baterii. W przypadku rumuńskiego samochodu dysponuje ona pojemnością użyteczną zaledwie 25,0 kWh. Z kolei SUV z Ingolstadt, który wziął udział w teście, legitymuje się aż 106,0 kWh.

Kto wygrał? To proste. O wyniku przeważnie decyduje wielkość akumulatora trakcyjnego. W teście Autobilda zwyciężyło Audi Q8 e-tron, pokonując 433 km. Za nim znalazły się Nio ET5 oraz Mercedes EQE 500 4Matic SUV.

Elektryk na autostradzie: pełne wyniki

Oto pełne wyniki testu zasięgów autostradowych (przy 130 km/h) w wykonaniu Autobilda:

  • Audi Q8 55 e-tron quattro (pojemność użytkowa baterii: 106,0 kWh): 433 km (temp. ok. 26°C)
  • Nio ET5 Long Range (pojemność użytkowa baterii: 90,0 kWh): 393 km
  • Mercedes EQE 500 4Matic SUV (pojemność użytkowa baterii: 90,6 kWh): 390 km
  • BYD Seal AWD (pojemność użytkowa baterii: 82,5 kWh): 384 km
  • BMW i5 M60 xDrive (pojemność użytkowa baterii: 81,2 kWh): 368 km
  • Tesla Model 3 Performance (pojemność użytkowa baterii: 75,0 kWh): 367 km
  • Kia EV6 AWD (pojemność użytkowa baterii: 74,0 kWh): 331 km
  • BMW i4 M50 (pojemność użytkowa baterii: 80,7 kWh): 329 km
  • Smart #1 Brabus (pojemność użytkowa baterii: 62,0 kWh): 329 km
  • BYD Dolphin 150 kW (pojemność użytkowa baterii: 60,5 kWh): 322 km
  • Genesis Electrified GV70 (pojemność użytkowa baterii: 74,0 kWh): 303 km (temp. ok. 20°C)
  • MG4 Electric 64 kWh (pojemność użytkowa baterii: 61,7 kWh): 300 km
  • Opel Astra Electric (pojemność użytkowa baterii: 50,8 kWh): 289 km (temp. ok. 20°C)
  • Aiways U6 (pojemność użytkowa baterii: 60,0 kWh): 286 km
  • Mercedes EQB 300 4Matic (pojemność użytkowa baterii: 66,5 kWh): 280 km
  • DS 3 Crossback E-Tense (pojemność użytkowa baterii: 46,3 kWh): 259 km (temp. ok. 20°C)
  • Ora 03 GT (pojemność użytkowa baterii: 59,3 kWh): 250 km (temp. ok. 16°C)
  • Fiat 500 42 kWh (pojemność użytkowa baterii: 37,3 kWh): 218 km
  • Mercedes EQT 200 (pojemność użytkowa baterii: 45,0 kWh): 202 km (temp. ok. 22°C)
  • Dacia Spring Extreme 65 (pojemność użytkowa baterii: 25,0 kWh): 141 km (temp. ok. 22°C)