4 lutego 2025

Koniec elektryków w USA? Trump realizuje swój plan

Produkcja baterii

Donald Trump wypowiada wojnę samochodom elektrycznym. Nowa administracja USA zamierza zmienić przepisy dotyczące limitów zużycia paliwa przez samochody spalinowe, co może oznaczać koniec promowania pojazdów elektrycznych. Sean Duffy, szef Departamentu Transportu, zapowiada reformę regulacji CAFE, która ma obniżyć ceny samochodów spalinowych i znieść dotacje dla elektryków.

Obecnie obowiązujące przepisy CAFE (Corporate Average Fuel Economy) nakładają na producentów samochodów surowe limity zużycia paliwa. Miało to na celu zwiększenie efektywności energetycznej pojazdów. Tak, by wpłynąć korzystnie na elektryki i spopularyzować je wśród Amerykanów. Donald Trump i jego administracja uznają jednak te regulacje za element „radykalnej agendy Green New Deal”. Twierdzą, że prowadzi do wzrostu cen aut spalinowych. Dlatego NTHSA, Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, otrzymał polecenie zmiany przepisów – donosi portal elektromobilni.pl.

Jednym z pierwszych działań Seana Duffy’ego było skierowanie memorandum do NTHSA, w którym przedstawił cele nowej administracji. Dokument zapowiada eliminację przepisów promujących samochody elektryczne oraz wspieranie krajowych źródeł energii, takich jak ropa naftowa, gaz ziemny i biopaliwa. Nowa strategia zakłada także usunięcie barier regulacyjnych ograniczających dostęp do pojazdów spalinowych. A także likwidację ulg i dotacji dla elektryków, które „sztucznie zakłócają rynek”.

Elektryki – jakie są decyzje Trumpa?

Zmiany te mogą mieć poważne konsekwencje dla amerykańskiego rynku motoryzacyjnego. Do tej pory administracja federalna faworyzowała samochody elektryczne, nakładając obowiązek ich zakupu w ramach flot rządowych. Teraz takie regulacje mogą zostać zniesione, co oznacza koniec obowiązkowego udziału pojazdów elektrycznych w sektorze publicznym.

Decyzje administracji Trumpa mogą również wpłynąć na sytuację w Europie. Unia Europejska stoi przed wyzwaniem związanym z kosztami realizacji przepisów dotyczących emisji spalin. Komisja Europejska rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego w celu opracowania planu ratunkowego dla sektora. W kontekście rosnących kar za emisję CO2 europejscy producenci samochodów, w tym Volkswagen, stoją w obliczu miliardowych strat.

Prognozy nie są optymistyczne

Nie jest wykluczone, że również Europa zdecyduje się na złagodzenie polityki wobec samochodów spalinowych. Unijne przepisy, podobnie jak amerykańskie regulacje CAFE, nakładają surowe ograniczenia na emisję spalin, co skutkuje wysokimi karami dla producentów aut. Volkswagen już teraz prognozuje, że w 2025 roku jego koszty związane z karami za emisję mogą wynieść nawet 1,5 miliarda euro. Dla porównania, jego zysk operacyjny za pierwsze trzy kwartały wyniósł 1,34 miliarda euro.

Obecne zmiany w polityce transportowej USA mogą stać się impulsem do rewizji strategii regulacyjnych także w Europie. Jeśli UE pójdzie śladem Stanów Zjednoczonych i zdecyduje się na złagodzenie polityki wobec samochodów spalinowych, elektryczna rewolucja może zostać znacząco spowolniona. Wówczas rynek motoryzacyjny czeka nowa era.

Analiza ETTO a elektryki

Zespół ekspercki z ETTO zwrócił uwagę, że nowy prezydent USA zapowiedział wzmocnienie amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Chce to zrobić poprzez odejście od polityki Joe Bidena wspierającej rynek samochodów elektrycznych. Jednocześnie, jednym z najbliższych współpracowników Trumpa jest Elon Musk, szef Tesli, co może wpłynąć na dalszy rozwój elektromobilności. W kontekście zapowiedzi, niektóre stany już wcześniej planowały zakończenie sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku, a amerykańskie koncerny zainwestowały miliardy dolarów w elektromobilność, realizując długoterminową strategię.

Przemysł motoryzacyjny jest kluczowym sektorem gospodarki Stanów Zjednoczonych, generując 3% PKB i tworząc około 10 mln miejsc pracy. Popularność samochodów elektrycznych w USA rośnie, a rodzimi producenci, w tym Tesla, General Motors i Ford, dominują na rynku BEV. Analitycy przewidują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA będzie nadal rosła, osiągając 2,5 miliona sztuk w 2025 roku i ponad 7 milionów w 2030 roku.