15 września 2023

ET felgi – co to jest i jaki ma wpływ na jazdę? Jak je sprawdzić?

ET felgi

ET felgi – jeśli planujesz zmianę felg w swoim samochodzie, oprócz średnicy i rozstawu śrub, ważny jest jeszcze jeden parametr. To ET felgi, czyli osadzenie. Czym jest ET i dlaczego jest tak istotne?

ET felgi to odsadzenia lub odsadzenia ET, zaś sam skrót pochodzi z niemieckiego „Einpress Tiefe”, czyli głębokość wcisku. Bardzo często można się jednak spotkać z nazwą anglojęzyczną, czyli offsetem felgi. Niezależnie jednak, jakim językiem i nazwą będziemy się posługiwali, zawsze chodzi o to samo.

Co to jest ET felgi?

ET felgi to – w dużym skrócie – parametr mówiący o głębokości jej osadzenia na piaście. To odległość powierzchni montażu felgi, czyli miejsca, w którym styka się ona z osią pojazdu, od jej geometrycznego środka, czyli osi symetrii.

Brzmi skomplikowanie? Jeśli tak, to łatwiej będzie to sobie wyobrazić. Parametr ET oznacza jak głęboko w nadkolu będzie osadzona felga, a co za tym idzie – całe koło. Trzeba tutaj jednak pamiętać, że decyduje o tym także sama szerokość felgi. A to oznacza, że brzeg obręczy o szerokości 9 cali będzie bardziej przysunięty do zewnętrznej krawędzi błotnika niż w przypadku felgi 6-calowej, nawet jeżeli ich ET będzie identyczne.

Jaka jest różnica między ET45 a ET50?

Wydawałoby się, że niewielka różnica 5 mm w ET felgi to niedużo. Przekłada się to jednak na odległości, o jaką felga jest przesunięta w stosunku do piasty. W tym przypadku felga z większym ET, czyli ET50 będzie głębiej schowana w nadkole niż ta, z mniejszym ET.

Wpływ odsadzenia felgi na komfort jazdy i żywotność elementów zawieszenia

Wpływ ET felgi na jazdę i zachowanie samochodu jest dość istotny i obejmuje kilka aspektów:

  • stabilność i prowadzenie: Odpowiednio dobrany ET może wpłynąć na stabilność i prowadzenie samochodu. Niższy ET (felga bliżej piasty) może obniżyć środek ciężkości pojazdu, co może poprawić jego stabilność w zakrętach. Wyższy ET (felga dalej od piasty) może zwiększyć prawdopodobieństwo przechylenia się samochodu w zakrętach
  • ogumienie: Wybór felgi o odpowiednim ET może również wpłynąć na wybór odpowiedniego rozmiaru opon. Odpowiednio dopasowane felgi pomagają zapewnić równomierne zużycie opon i optymalne właściwości jezdne
  • Przyczepność: ET felgi może wpłynąć na rozstaw kół, co z kolei przekłada się na przyczepność i trakcję. Nieodpowiedni ET może prowadzić do nadmiernego zużycia opon i zmniejszenia przyczepności
  • Wygląd: ET ma również wpływ na wygląd samochodu. Odpowiednio dobrane felgi mogą poprawić estetykę samochodu, ale niewłaściwy ET może sprawić, że felgi wystają lub są schowane za nadkolem, co może wyglądać nieestetycznie
  • Hamowanie: Nieodpowiednio dobrane ET może wpłynąć na pracę układu hamulcowego. Felgi z niskim ET mogą być bliżej elementów hamulcowych, co może prowadzić do konieczności używania innych niż fabryczne tarcz hamulcowych lub stosowania dystansów

Zmiana ET felgi – jak to zrobić?

Jeśli zmieniasz felgi na inne ET, należy dobrać je właściwie. Zgodnie z przepisami koło nie może wystawać poza rant błotnika. A w przypadku tuningu chodzi właśnie o to, by felgi mocno wystawić za obrys auta.

Warto jednak pamiętać, że producenci samochodów dopuszczają modyfikację fabrycznego rozstawu zaledwie o 2 proc. w dowolną stronę. Przekłada się to na zmianę ET felgi o 15 mm, tak, aby rozstaw kół nie zmienił się więcej niż 30 mm.

Zatem jeśli planujemy zamontować szersze felgi, ich ET także musi wzrosnąć. Unikniemy wtedy sytuacji, w której felgi będą zbyt szerokie i zaczną wystawać poza nadkola.

Jak zmierzyć ET?

Aby sprawdzić ET felgi, najłatwiej odczytać oznaczenie na feldze lub sprawdzić jej dokumentację. Można także samemu to zmierzyć, wystarczy linijka.

Postaw felgę na płaskiej powierzchni. Zmierz odległość od punktu kontaktu powierzchni felgi z podłożem (dolna krawędź felgi) do środka płaszczyzny montażowej (mocowania felgi do piasty). Wynik to ET. Przykład? Jeśli odległość wynosi 40 mm, to ET felgi wynosi 40.

Co to są tuleje dystansowe do felg?

Tuleje dystansowe odsuwają koła od osi pojazdu w stronę nadkola lub poza ich krawędź. Zwiększają rozstaw kół, zmieniając wygląd auta, ale tak naprawdę z mechanicznego punktu widzenia, chodzi o wygospodarowanie miejsca np. na większe zaciski lub tarcze hamulcowe.

Użycie dystansów do felg może być konieczne po zmianie ET felgi. Dzięki nim można zastosować felgi o większym ET, które dzięki dystansom nie będą osadzone w nadkolu na tyle głęboko, aby dotykać elementów zawieszenia.

Jakie mogą być skutki źle dobranego ET i szerokości felgi?

Źle dobrana felga z nieodpowiednim ET może zbyt mocno wystawać poza obrys błotnika (ET o wartości ujemnej) lub chować się w nadkolu (ET o wartości dodatniej). O ile różnice nie są duże, nie wpływa to na komfort jazdy. Jeśli jednak dobierzemy nieodpowiednio felgę, może ona ocierać o błotnik lub elementy zawieszenia, a nawet nadkole. Przekłada się to także na komfort jazdy.

Podsumowując, ET felgi to ważny parametr, który ma wpływ na wiele aspektów jazdy i zachowania samochodu. Dlatego ważne jest, aby wybierać felgi z odpowiednim ET, zwykle zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, aby zachować bezpieczeństwo i optymalne właściwości jezdne pojazdu. Nieodpowiedni ET może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze i potencjalnie zwiększyć zużycie opon oraz elementów układu jezdnego.