Chiny na 5 gwiazdek – Jaecoo 7 i Hongqi E-HS9 rozbite przez Euro NCAP. Nie obyło się bez wpadek

Poznaliśmy najnowsze wyniki niezależnych testów zderzeniowych Euro NCAP. Organizacja sprawdziła m.in. kilka chińskich modeli, w kilku przypadkach obnażając problemy z jakością. Na szczęście nie były one dyskwalifikujące. Czego dotyczyły?
Za nami kolejna seria testów zderzeniowych Euro NCAP. Co najważniejsze, obyło się bez kompromitacji. Wszystkie przebadane modele zanotowały najwyższą notę 5 gwiazdek. To o tyle istotne, że wśród aut rozbitych przez Euro NCAP było kilka chińskich pojazdów. A te, jak wiadomo, są dziś na świeczniku.
Jednak w najnowszym badaniu udowodniły one ogólną wysoką formę przemysłu motoryzacyjnego z Państwa Środka. Choć z drobnymi wyjątkami. Niewielkie rysy na wizerunku chińskiej motoryzacji zostawiły Hongqi E-HS9 oraz Jaecoo 7.
Chińska jakość zakwestionowana przez Euro NCAP
Zacznijmy od Hongqi E-HS9. W czasie przeprowadzonej po testach inspekcji eksperci Euro NCAP stwierdzili niewielkie rozdarcie w poduszce powietrznej kierowcy. Co prawda, nie przeszkodziło ono uzyskać E-HS9 maksymalnej noty 5 gwiazdek, jednak, cytując klasyka, niesmak pozostał. Niemniej przedstawiciele chińskiej marki zbadali przyczynę rozdarcia i – jak zapewniają – poprawili kontrolę jakości zarówno w fabryce, jak i u dostawcy poduszek powietrznych.
Również Jaecoo 7 PHEV uzyskało 5-gwiazdkową ocenę, choć straciło punkty po teście zderzenia czołowego w wyniku problemów z tylną częścią bocznej kurtyny powietrznej. Ta została uwięziona w wykończeniu słupka C, przez nie doszło do jej prawidłowego uruchomiona. Winny był jeden z klipsów utrzymujących poduszkę powietrzną, który nie został prawidłowo zainstalowany podczas produkcji. Przedstawiciele Jaecoo twierdzą, że poprawili już jakość linii produkcyjnej.
Powyższe wpadki sprawiły jednak, że dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, studzi nieco entuzjastyczne nastroje wokół motoryzacji z Państwa Środka. „Kwestie wykryte podczas testów sugerują potencjalne problemy produkcyjne, których nie należy lekceważyć, jeśli chińscy wytwórcy chcą zachować standardy bezpieczeństwa dominujące w Europie” – stwierdził w oświadczeniu przekazanym mediom po ostatniej turze testów.
Polestar i BYD rekordzistami Euro NCAP
To tyle o wpadkach. Na szczęście, były też pozytywne akcenty. W tym miejscu nie sposób nie odnotować osiągnięcia Polestara 3. Uzyskał on wynik 93% w zakresie ochrony dzieci przebywających w pojeździe. To najwyższa nota spośród wszystkich samochodów osobowych testowanych przez Euro NCAP w ciągu ostatnich 9 lat. Czapki z głów.
Na tym polu należy też wyróżnić chińskiego SUV-a. BYD Sealion 7 dorównał tu Polestarowi uzyskując analogiczny wynik 93% w ochronie dzieci. Jednak w pozostałych kategoriach model tego producenta okazał się nieco słabszy.
A jak poszło wszystkim przebadanym samochodem? Sprawdźmy wyniki.
Audi A6 e-tron: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 92%
- Ochrona dzieci: 91%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 75%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%
BYD Sealion 7: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 87%
- Ochrona dzieci: 93%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 76%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 79%
Cupra Terramar: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 89%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 82%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 76%
Geely EX5: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 86%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 83%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 83%
Hongqi E-HS9: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 82%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 73%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 82%
Jaecoo 7 PHEV: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 81%
- Ochrona dzieci: 80%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 80%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%
Mini Cooper E: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 89%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 79%
Polestar 3: 5 gwiazdek
- Ochrona dorosłych: 90%
- Ochrona dzieci: 93%
- Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
- Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 83%