10 grudnia 2023

Hyundai gorszy od Xpenga, Mercedes nie tak dobry, jak BYD. Nowe wyniki testów EuroNCAP

EuroNCAP
EuroNCAP

Organizacja EuroNCAP opublikowała wyniki testów zderzeniowych 11 nowych samochodów. Wśród przebadanych aut aż cztery pochodzą z Chin, a jedeno z Wietnamu. Na liście znalazły się także Volkswagen ID.7, BMW serii 5, Mercedes-EQ EQE SUV, Kia EV9 i Hyundai Kona. Jak się okazuje, gwiazdki to nie wszystko.

Organizacja EuroNCAP sprawdziła bezpieczeństwo 11 nowych modeli. Pełna lista przebadanych aut to: Volkswagen ID.7, BMW serii 5, Mercedes-EQ EQE SUV, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, VinFast VF8, smart #3, BYD SEAL-U, Honda ZR-V i Hyundai Kona.

Większość z nich to samochody elektryczne, wiele z nich to SUV-y. Po raz pierwszy EuroNCAP zwrócił więc uwagę, że elektryczny napęd oraz rozmiary samochodów oznaczają większą masę. A to niekoniecznie idzie w parze z bezpieczeństwem.

Spośród 11 ocenianych nowych samochodów tylko trzy ważą mniej niż dwie tony, a tylko jeden, smart #3, jest klasyfikowany, jako mały samochód rodzinny. Po raz pierwszy na liście badanych aut znalazł się samochód z Wietnamu. Jak poradził sobie z konkurencją?

Na pięć gwiazdek

Nie jest tajemnicą, że większość aut otrzymała maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Ale nie wszystkie. Są też takie, które zdobyły 4 gwiazdki i to wcale nie samochody „made in China”. Różnice są też w małych punktach, czyli ocenie poszczególnych kategorii. Jak prezentują się wyniki?

Volkswagen ID.7

Volkswagen ID.7 to średniej wielkości czterodrzwiowy samochód rodzinny z napędem elektrycznym, rozmiarami zbliżony do Passata. Jak wynika z testu, stylowy wygląd idzie w parze z bezpieczeństwem. W kategorii ochrony dorosłych auto zdobyło ocenę 95 proc. i jest to jeden z najlepszych wyników w tym roku.

BMW serii 5

Auto konkuruje z Audi A6, Genesisem G80, Jaguarem XF, Lexusem GS i Volvem S90. Pod względem bezpieczeństwa plasuje się tuż za Volkswagenem, choć nie gwarantuje tak dobrej jak ID.7 ochrony miednicy i kości udowej w teście zderzenia czołowego. Mimo drobnych niedoskonałości BMW także zdobyło w teście 5 gwiazdek.

Mercedes-EQ EQE

Mercedes-EQ EQE to duży, elektryczny SUV wyposażony w systemy wspomagające bezpieczeństwo. Inżynierowie zauważyli jednak braki w środkowym systemie poduszek powietrznych, które wykazały potencjalne obrażenia głowy u pasażerów. Mimo to, samochód otrzymał pięć gwiazdek.

BYD Tang i BYD SEAL-U

Pierwszym chińskim samochodem w najnowszym zestawieniu EuroNCAP jest BYD Tang, który dołącza do trzech innych samochodów marki. Wszystkie otrzymały najwyższą notę pięciu gwiazdek. BYD od wielu lat jest jednym z największych na świecie producentów akumulatorów i producentem samochodów elektrycznych w Chinach od prawie dekady. Najwyższe noty nie powinny dziwić, firma ma spore doświadczenie w budowaniu samochodów.

Równie dobrze wypadał mniejszy SUV BYD SEAL-U, otrzymując aż 90 proc. w teście ochrony dorosłych pasażerów oraz komplet punktów za ochronę motocyklistów AEB. Szczegółowe oceny są w niektórych kategoriach wyższe niż w przypadku aut europejskich.

Kia EV9

Koreańska Kia EV9 jest pretendentem do tytułu Samochodu Roku 2024 i jest pierwszym autem elektrycznym marki o trzech rzędach siedzień. W rezultacie samochód jest bardzo duży i ciężki. Wyposażony jest w sporo systemów bezpieczeństwa, a cała konstrukcja została oceniona na piąć gwiazdek.

Xpeng G9

Xpeng G9 to drugi chiński Xpeng przetestowany przez EuroNCAP. Otrzymał podwójną ocenę pięciu gwiazdek, ponieważ przeszedł jednoczesne testy bezpieczeństwa i GreenNCAP. W testach bezpieczeństwa SUV G9 wypadł dobrze, choć odnotowano możliwość urazu miednicy pod biodrową częścią pasa bezpieczeństwa.

Zdaniem inspektorów EuroNCAP sugeruje to większe ryzyko obrażeń brzucha. Warto także poprawić ochronę głowy pieszego. Niemniej G9 spełnił wymagania niezbędne dla otrzymania pięciu gwiazdek EuroNCAP, a także zdobył pięć gwiazdek GreenNCAP.

Smart #3

Smart #3 to kolejny samochód produkowany w Chinach i drugi elektryczny SUV marki. I choć otrzymał notę 5 gwiazdek i zdobył wysokie oceny w poszczególnych kategoriach, jego najsłabszym punktem jest ochrona boczna. Auto nie jest także wyposażone w system wykrywania obecności dzieci.

Vinfast VF8

Po raz pierwszy EuroNCAP poddał testowi samochód produkcji wietnamskiej. Startup VinFast zajmujący się pojazdami elektrycznymi niedawno wprowadził na rynek europejski swój pierwszy model. To pięciomiejscowy SUV VF8. Samochód uzyskał ocenę czterech gwiazdek, głównie z powodu braku wystarczającej ochrony małych pasażerów.

Honda ZR-V

Mały SUV Hondy ZR-V jest jedynym hybrydowym samochodem w tym zestawieniu. Auto zdobyło 4 gwiazdki z uwagi na niewystarczającą ochronę dorosłych pasażerów.

Hyundai Kona

Prawdziwym rozczarowaniem może być Hyundai Kona, który podobnie jak Honda zdobył zaledwie 4 gwiazdki. Słabe wyniki testów, dotyczą zarówno bezpieczeństwa biernego, jak i czynnego. Taki wynik jest gorszy od pięciogwiazdkowych samochodów z Chin, które niejednokrotnie otrzymują wyższe noty niż koreańskie, a nawet europejskie auta.

Test Hyundaia Kony możecie zobaczyć TUTAJ.