Europejski rynek 2023: Tesla Model Y hitem sprzedaży!

Z wyliczeń Jato Dynamics wynika, że Tesla Model Y to najlepiej sprzedające się auto na Starym Kontynencie zarówno w marcu, jak i w pierwszym kwartale 2023 roku. I to niezależnie od rodzaju napędu!
Magia amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych nadal działa. Niemal co rusz pojawiają się na rynku nowe modele elektryków, jednak to produkty oferowane przez Elona Muska, w szczególności Tesla Model Y, nadal cieszą się na świecie największym powodzeniem. Firma na plecach czuje oddech Volkswagena, który zwiększa sprzedaż aut na prąd, a w Europie w okresie styczeń-marzec na swoje produkty znalazł najwięcej nabywców.
W zeszłym roku ponad 1,3 mln klientów odebrało upragniony samochód rodem z Kalifornii. W tym roku sprzedaż ma osiągnąć rekordowe 1,8 mln sztuk. Tesla jest na dobrej drodze, by ten cel osiągnąć – czytamy na portalu elektromobilni.pl.
Wyraźne wzrosty
W marcu cały rynek samochodowy w Europie wzrósł o 26%. Według danych Jato Dynamics z 27 rynków europejskich, Tesla Model Y była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem osobowym w marcu i w pierwszym kwartale 2023 roku.
Świetne wyniki osiągnął także Volkswagen, który goni amerykańskiego giganta. Zdaniem analityków niebawem niemiecki koncern ma szansę dorównać Tesli w produkcji aut na prąd, jednak z tym poczekamy przynajmniej do 2025 roku.
Top 25 europejskiej sprzedaży w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana w %, w tys. szt.)
Marka | W tys. w I kw. 2023 | Zmiana w % vs I kw. 2022 | |
1 | Volkswagen | 332 723 | 25% |
2 | Toyota | 220 019 | 19% |
3 | Peugeot | 178 572 | 9% |
4 | Audi | 178 393 | 19% |
5 | Mercedes | 176 041 | 14% |
6 | Skoda | 166 873 | 29% |
7 | BMW | 163 639 | 5% |
8 | Renault | 158 451 | 15% |
9 | Ford | 147 068 | 4% |
10 | Dacia | 145 500 | 42% |
11 | Kia | 137 271 | -1% |
12 | Hyundai | 132 083 | 8% |
13 | Opel/Vauxhall | 116 111 | 5% |
14 | Citroen | 102 640 | 6% |
15 | Fiat | 101 976 | 10% |
16 | Tesla | 93 559 | 58% |
17 | Nissan | 81 733 | 43% |
18 | Volvo | 69 543 | 6% |
19 | Seat | 68 386 | 14% |
20 | Mazda | 50 039 | 37% |
21 | Mini | 44 794 | 0% |
22 | MG | 44 586 | 112% |
23 | Suzuki | 44 579 | 24% |
24 | Cupra | 39 582 | 64% |
25 | Jeep | 32 006 | 15% |
„Wzrost produkcji wraz z mniejszą liczbą problemów z łańcuchem dostaw umożliwił Tesli w końcu dostarczanie pojazdów swoim klientom w odpowiednim tempie. Tesla Model Y prawdopodobnie znajdzie się wśród 5 najlepiej sprzedających się produktów w Europie pod koniec tego roku" – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
Sukces Tesli Model Y odbył się kosztem Modelu 3, który odnotował mniej rejestracji – spadek o 42% w marcu i 40% w pierwszym kwartale roku.
„Biorąc pod uwagę popularność SUV-ów, nie jest zaskoczeniem to, że Tesla Model Y zyskała na popycie w porównaniu do swojego odpowiednika w wersji sedan" – przyznał Munoz.
Rejestracja BEV i PHEV w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana %, w tys. sztuk)
PHEV | s Q1 22 | BEV | vs | Q1-22 | |||
1 | Ford Kuga | 12 499 | 9,00% | 1 | Tesla Model Y | 71 683 | 173,00% |
2 | Volvo XC60 | 9459 | 22,00% | 2 | Tesla Model 3 | 19 621 | -40,00% |
3 | Lynk & Co 01 | 8251 | 186,00% | 3 | Volkswagen ID.3 | 17 316 | 105,00% |
4 | Kia Sportage | 8234 | 361,00% | 4 | Volkswagen ID.4 | 16 646 | 52,00% |
5 | Volvo XC40 | 6909 | -31,00% | 5 | Dacia Spring | 14 066 | 56,00% |
6 | BMW Series 3 | 6284 | -27,00% | 6 | Volvo XC40 | 13 786 | 173,00% |
7 | Hyundai Tucson | 5851 | 7,00% | 7 | Fiat 500 | 13 543 | -1,00% |
8 | Mazda CX-60 | 5463 | nowość | 8 | Peugeot 208 | 13 266 | 48,00% |
9 | Jeep Compass | 5209 | -11,00% | 9 | MG 4 | 12 720 | nowość |
10 | Kia Niro | 5033 | 160,00% | 10 | Renault Megane | 10 876 | nowość |
Suma (PHEV) | 233 347 | 0,00% | Suma (PHEV) | 430 700 | 33,00% |
W marcu tego roku w 27 krajach europejskich zarejestrowano 1,41 mln nowych aut wobec 1,12 mln w marcu 2022 roku (+26%). W I kwartale tego roku rejestracje nowych aut osiągnęły poziom 3,22 mln wobec 2,74 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego (+17%).
„Wzrost rejestracji jest w dużej mierze skutkiem skumulowanych zamówień z poprzednich miesięcy, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu braku komponentów w tym czasie. Będziemy uważnie obserwować, jak na ten wzrost wpłynie dalsza presja inflacyjna w nadchodzących miesiącach" – zauważył Munoz.
Silny wzrost elektryków
Samochody elektryczne (BEV) były silnym motorem wzrostu sprzedaży aut w Europie. Ponad połowa rejestracji w pierwszym kwartale to BEV. Więcej modeli, niższe ceny i atrakcyjne pakiety motywacyjne na wszystkich rynkach przyczyniły się do tego pozytywnego wzrostu popytu. Udział BEV w rynku wyniósł 13% w I kwartale – najwięcej w historii w pierwszym kwartale w Europie.
Wolumen lidera – Tesli wyniósł 28% wszystkich rejestracji BEV w marcu i 22% w I kw.
„Tesla wykazuje lepsze wyniki w tym roku niż w 2022 r. i to pomimo rekordu ustanowionego w zeszłym roku. Jednak tempo wzrostu byłoby jeszcze szybsze, gdyby nie tak wielka dominacja Tesli Model Y i wynikający z tego brak rejestracji Modelu 3" – analizuje Munoz.
Top 25 Najlepiej sprzedające się marki w Europie (I kw. 2023 vs I kw. 2022, w tys. sztuk, zmiana w %)
Marka | | vs Q1 2022 | |
1 | Volkswagen | 332 723 | 25% |
2 | Toyota | 220 019 | 19% |
3 | Peugeot | 178 572 | 9% |
4 | Audi | 178 393 | 19% |
5 | Mercedes | 176 041 | 14% |
6 | Skoda | 166 873 | 29% |
7 | BMW | 163639 | 5% |
8 | Renault | 158 451 | 15% |
9 | Ford | 147 068 | 4% |
10 | Dacia | 145 500 | 42% |
11 | Kia | 137 271 | -1% |
12 | Hyundai | 132 083 | 8% |
13 | Opel/Vauxhall | 116 111 | 5% |
14 | Citroen | 102 640 | 6% |
15 | Fiat | 101 976 | 10% |
16 | Tesla | 93 559 | 58% |
17 | Nissan | 81 733 | 43% |
18 | Volvo | 69 543 | 6% |
19 | Seat | 68 386 | 14% |
20 | Mazda | 50 039 | 37% |
21 | Mini | 44 794 | 0% |
22 | MG | 44 586 | 112% |
23 | Suzuki | 44 579 | 24% |
24 | Cupra | 39 582 | 64% |
25 | Jeep | 32 006 | 15% |
Grupa Volkswagen „straciła” tylko 2 400 sztuk do Tesli w rankingu I kw., a jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 57%. Warto zauważyć, że nawet w okresie dominacji Tesli, wzrost Volkswagena dorównał jej wzrostowi.
W marcu Volkswagen osiągnął lepsze wyniki, a rejestracje wzrosły o 75% w porównaniu do 44% Tesli. Geely Group, SAIC Group i Toyota również uzyskały dobre wyniki na rynku BEV w pierwszym kwartale.
Grupa SAIC (MG i Maxus) również zaliczyła pozytywne wyniki. Wraz z popularnością niedawno wprowadzonego MG 4, chiński producent nadal wspina się w rankingach. W marcu 2023 roku marka MG znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu BEV producentów OEM – wyprzedzając Nissana, Toyotę i Forda.
MG 4 osięągnęło 4. miejsce w TOP 10 rankingu BEV za marzec. MG jest doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM mogą rozwijać się na rynku zachodnim, wykorzystując renomowaną zachodnią markę i sprzedając konkurencyjny produkt.
Toyota, wciąż marginalna pod względem wolumenu BEV, zarejestrowała ponad 3 700 sztuk bZ4X. W ten sposób jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 437% w ciągu kwartału. Co ciekawe, Toyota w I kwartale wyprzedziła Forda.
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line