1 maja 2023

Europejski rynek 2023: Tesla Model Y hitem sprzedaży!

Tesla Model Y

Z wyliczeń Jato Dynamics wynika, że Tesla Model Y to najlepiej sprzedające się auto na Starym Kontynencie zarówno w marcu, jak i w pierwszym kwartale 2023 roku. I to niezależnie od rodzaju napędu!

Magia amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych nadal działa. Niemal co rusz pojawiają się na rynku nowe modele elektryków, jednak to produkty oferowane przez Elona Muska, w szczególności Tesla Model Y, nadal cieszą się na świecie największym powodzeniem. Firma na plecach czuje oddech Volkswagena, który zwiększa sprzedaż aut na prąd, a w Europie w okresie styczeń-marzec na swoje produkty znalazł najwięcej nabywców.

W zeszłym roku ponad 1,3 mln klientów odebrało upragniony samochód rodem z Kalifornii. W tym roku sprzedaż ma osiągnąć rekordowe 1,8 mln sztuk. Tesla jest na dobrej drodze, by ten cel osiągnąć – czytamy na portalu elektromobilni.pl.

ELON MUSK NADAL RZĄDZI

Zobacz video news

  • ELON MUSK NADAL RZĄDZI
    ELON MUSK NADAL RZĄDZI

Wyraźne wzrosty

W marcu cały rynek samochodowy w Europie wzrósł o 26%. Według danych Jato Dynamics z 27 rynków europejskich, Tesla Model Y była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem osobowym w marcu i w pierwszym kwartale 2023 roku.

Świetne wyniki osiągnął także Volkswagen, który goni amerykańskiego giganta. Zdaniem analityków niebawem niemiecki koncern ma szansę dorównać Tesli w produkcji aut na prąd, jednak z tym poczekamy przynajmniej do 2025 roku.

Top 25 europejskiej sprzedaży w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana w %, w tys. szt.)

 MarkaW tys. w I kw. 2023Zmiana w % vs I kw. 2022
1Volkswagen 332 72325%
2Toyota 220 01919%
3Peugeot 178 5729%
4Audi  178 39319%
5Mercedes  176 04114%
6Skoda  166 87329%
7BMW  163 6395%
8Renault  158 45115%
9Ford  147 0684%
10Dacia 145 50042%
11Kia  137 271-1%
12Hyundai  132 0838%
13Opel/Vauxhall  116 1115%
14Citroen  102 6406%
15Fiat  101 97610%
16Tesla  93 55958%
17Nissan 81 73343%
18Volvo  69 5436%
19Seat  68 38614%
20Mazda  50 03937%
21Mini  44 7940%
22MG  44 586112%
23Suzuki  44 57924%
24Cupra 39 58264%
25Jeep 32 00615%
Źródło; Jato Dynamics

„Wzrost produkcji wraz z mniejszą liczbą problemów z łańcuchem dostaw umożliwił Tesli w końcu dostarczanie pojazdów swoim klientom w odpowiednim tempie. Tesla Model Y prawdopodobnie znajdzie się wśród 5 najlepiej sprzedających się produktów w Europie pod koniec tego roku" – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

Sukces Tesli Model Y odbył się kosztem Modelu 3, który odnotował mniej rejestracji – spadek o 42% w marcu i 40% w pierwszym kwartale roku.

„Biorąc pod uwagę popularność SUV-ów, nie jest zaskoczeniem to, że Tesla Model Y zyskała na popycie w porównaniu do swojego odpowiednika w wersji sedan" – przyznał Munoz.

Rejestracja BEV i PHEV w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana %, w tys. sztuk)

 PHEV s Q1 22 BEVvsQ1-22
1Ford Kuga12 4999,00%1Tesla Model Y71 683173,00%
2Volvo XC60945922,00%2Tesla Model 319 621-40,00%
3Lynk & Co 018251186,00%3Volkswagen ID.317 316105,00%
4Kia Sportage8234361,00%4Volkswagen ID.416 64652,00%
5Volvo XC406909-31,00%5Dacia Spring14 06656,00%
6BMW Series 36284-27,00%6Volvo XC4013 786173,00%
7Hyundai Tucson58517,00%7Fiat 50013 543-1,00%
8Mazda CX-605463nowość8Peugeot 20813 26648,00%
9Jeep Compass5209-11,00%9MG 412 720nowość
10Kia Niro5033160,00%10Renault Megane10 876nowość
 Suma (PHEV)233 3470,00% Suma (PHEV)430 70033,00%
Źródło: Jato Dynamics

W marcu tego roku w 27 krajach europejskich zarejestrowano 1,41 mln nowych aut wobec 1,12 mln w marcu 2022 roku (+26%). W I kwartale tego roku rejestracje nowych aut osiągnęły poziom 3,22 mln wobec 2,74 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego (+17%).

„Wzrost rejestracji jest w dużej mierze skutkiem skumulowanych zamówień z poprzednich miesięcy, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu braku komponentów w tym czasie. Będziemy uważnie obserwować, jak na ten wzrost wpłynie dalsza presja inflacyjna w nadchodzących miesiącach" – zauważył Munoz.

Silny wzrost elektryków

Samochody elektryczne (BEV) były silnym motorem wzrostu sprzedaży aut w Europie. Ponad połowa rejestracji w pierwszym kwartale to BEV. Więcej modeli, niższe ceny i atrakcyjne pakiety motywacyjne na wszystkich rynkach przyczyniły się do tego pozytywnego wzrostu popytu. Udział BEV w rynku wyniósł 13% w I kwartale – najwięcej w historii w pierwszym kwartale w Europie.

Wolumen lidera – Tesli wyniósł 28% wszystkich rejestracji BEV w marcu i 22% w I kw.

„Tesla wykazuje lepsze wyniki w tym roku niż w 2022 r. i to pomimo rekordu ustanowionego w zeszłym roku. Jednak tempo wzrostu byłoby jeszcze szybsze, gdyby nie tak wielka dominacja Tesli Model Y i wynikający z tego brak rejestracji Modelu 3" – analizuje Munoz.

Top 25 Najlepiej sprzedające się marki w Europie (I kw. 2023 vs I kw. 2022, w tys. sztuk, zmiana w %)

  Markavs Q1 2022
1Volkswagen332 72325%
2Toyota220 01919%
3Peugeot178 5729%
4Audi 178 39319%
5Mercedes 176 04114%
6Skoda166 87329%
7BMW1636395%
8Renault158 45115%
9Ford 147 0684%
10Dacia 145 50042%
11Kia137 271-1%
12Hyundai 132 0838%
13Opel/Vauxhall116 1115%
14Citroen 102 6406%
15Fiat 101 97610%
16Tesla 93 55958%
17Nissan 81 73343%
18Volvo 69 5436%
19Seat 68 38614%
20Mazda 50 03937%
21Mini 44 7940%
22MG 44 586112%
23Suzuki 44 57924%
24Cupra 39 58264%
25Jeep 32 00615%
Źródło: Jato Dynamics

Grupa Volkswagen „straciła” tylko 2 400 sztuk do Tesli w rankingu I kw., a jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 57%. Warto zauważyć, że nawet w okresie dominacji Tesli, wzrost Volkswagena dorównał jej wzrostowi.

W marcu Volkswagen osiągnął lepsze wyniki, a rejestracje wzrosły o 75% w porównaniu do 44% Tesli. Geely Group, SAIC Group i Toyota również uzyskały dobre wyniki na rynku BEV w pierwszym kwartale.

Grupa SAIC (MG i Maxus) również zaliczyła pozytywne wyniki. Wraz z popularnością niedawno wprowadzonego MG 4, chiński producent nadal wspina się w rankingach. W marcu 2023 roku marka MG znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu BEV producentów OEM – wyprzedzając Nissana, Toyotę i Forda.

MG 4 osięągnęło 4. miejsce w TOP 10 rankingu BEV za marzec. MG jest doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM mogą rozwijać się na rynku zachodnim, wykorzystując renomowaną zachodnią markę i sprzedając konkurencyjny produkt.

Toyota, wciąż marginalna pod względem wolumenu BEV, zarejestrowała ponad 3 700 sztuk bZ4X. W ten sposób jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 437% w ciągu kwartału. Co ciekawe, Toyota w I kwartale wyprzedziła Forda.