27 marca 2025

To się nazywa rozmach. Nowa fabryka BYD-a zajmuje powierzchnię… Gliwic!

fabryka BYD w Zhengzhou

W Chinach wszystko jest wielkie i na niewyobrażalną skalę. BYD w Zhengzhou buduje fabrykę, której docelowa powierzchnia ma być wielkości Gliwic, a docelowa roczna produkcja – sięgać 1 mln pojazdów.

  • BYD to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się koncernów motoryzacyjnych na świecie.
  • W zeszłym roku sprzedaż tego giganta wyniosła 4,27 mln aut. W tym roku ma to być 5-6 mln.
  • Film z jedną z gigafabryk BYD-a trafił niedawno do sieci. To zakład wielkości sporego miasta.

W mediach społecznościowych pojawiło się ostatnio nagranie przedstawiające przeogromną fabrykę BYD-a w mieście Zhengzhou na północy Chin. Docelowo ma ona zajmować powierzchnię niemal 130 km2.

Praktycznie identyczną dysponują choćby Gliwice. W przypadku tej górnośląskiej aglomeracji, zamieszkałej przez 156 tys, mieszkańców (dane za 2023 r.), wynosi ona 134 km2. Dla porównania Katowice zajmują 165 km2, Wrocław 292 km2, Toruń 116 km2, Kalisz 70 km2, a Siedlce – 32 km2.

Do tej pory ukończono 4 z 8 zaplanowanych etapów fabryki BYD w Zhengzhou. Prace na terenach wokół obecnych hal produkcyjnych już się rozpoczęły. Dla porównania zakład Tesli w amerykańskiej Nevadzie zajmuje powierzchnię 12 km2.

TUTAJ przeczytasz, jak w teście łosia radzi sobie BYD Seal U DM-i.

Fabryka BYD w Zhengzhou: miasto w mieście

Pod pojęciem fabryk w Chinach kryje się nieco inne znaczenie niż u nas. Owszem, wytwarzają one towary, ale często też stanowią miasto w mieście. W rezultacie wielu pracowników mieszka tutaj i spędza większość swojego wolnego czasu.

W Państwie Środka duża ich część pochodzi z biedniejszych prowincji. Migrują oni do bogatszych miejsc w celu poszukiwania pracy, co często odbywa się nielegalnie.

W Chinach wciąż obowiązuje bowiem system hukou, wprowadzony w w latach 50. XX wieku. To inaczej rejestracja zameldowania, dzieląca ludzi na pracowników miejskich i wiejskich. Gdy ktoś chce się przenieść ze wsi na obszary miejskie musi przejść aż 6-etapową weryfikację.

Jeśli jej nie przejdzie i pracuje poza miejscem zamieszkania, ma ograniczony dostęp do usług socjalnych. Z tego względu wśród największych chińskich firm powszechne jest zapewnienie pracownikom ze wsi mieszkań, znajdujących się bezpośrednio na terenie fabryki.

TUTAJ poznasz najtańszego BYD-a sprzedawanego w Polsce.

22 zakłady BYD-a w samych Chinach

Obecnie BYD w Chinach dysponuje 22 fabrykami pojazdów, z czego 12 zajmuje się produkcją autobusów na prąd. Kolejne planowane są zagranicą. Obok uruchomionego już zakładu w Tajlandii, w najbliższej przyszłości powstaną również fabryki w Indonezji, Brazylii, Turcji oraz na Węgrzech.

Oczekuje się, że docelowo Zhengzhou będzie największe. Na jego terenie obok budynków produkcyjnych znajdują się wieżowce, boisko do piłki nożnej kort tenisowy, czy niewielki park. A to wszystko przedzielone drogami.

Już teraz w fabryce BYD w Zhengzhou pracuje około 60 tys. osób. Niedługo ma ich być o 20 tys. więcej. Szacuje się, że ostatecznie liczba ta może sięgnąć nawet 200 tys. pracowników.

TUTAJ przeczytasz raport Amnesty International na temat praw człowieka w branży aut elektrycznych.

Fabryka BYD w Zhengzhou: docelowo 1 mln pojazdów rocznie

Produkcja w fabryce BYD w Zhengzhou rozpoczęła się w kwietniu 2024 roku. Pierwszym modelem, który opuścił jej bramy był BYD Song Pro DM-i. Obok samochodów, powstają tutaj również baterie oraz półprzewodniki.

Obecna zdolność produkcyjna fabryki BYD w Zhengzhou sięga 400 tys. aut rocznie, ale docelowo ma to być 1 mln. Mimo ogromnego rozmiaru i rozmachu, to i tak o 400 tys. pojazdów mniej niż w przypadku zakładu Hyundaia w koreańskim Ulsan.

BYD w ciągu ostatnich kilku miesięcy zatrudnił około 200 000 nowych pracowników. W rezultacie aktualnie w jego firmach pracuje ponad 900 000 osób!