Fabryka Chery w Hiszpanii wystartowała. Niedługo do produkcji trafi Omoda 5
Była fabryka Nissana, która obecnie należy do chińskiego Chery, rozpoczęła produkcję pierwszego modelu. W przyszłym roku jej bramy ma opuszczać również Omoda 5. Choć nieprędko.
Chery Automobile to chiński producent aut osobowych, działający od 1997 roku. Obecnie wytwarza on i sprzedaje samochody m.in. pod takimi markami, jak Chery Fulwin, Exeed, Jetour czy Omoda i Jaecoo.
Dwie ostatnie są obecne w Polsce, gdzie oferują trzy modele, a tak naprawdę dwa. To Omoda 5 w odmianie spalinowej i elektrycznej oraz Jaecoo 7. W przyszłym roku gamę „siódemki” uzupełni hybryda plug-in, zdolna pokonać 1200 km bez tankowania.
Chery znakomicie wypada w badaniach chińskiego JD Power, gdzie znajduje się na pierwszym miejscu pod względem jakości i niezawodności wśród popularnych lokalnych marek.
Fabryka Chery w Europie: historyczna data
23 listopada 2024 roku był wyjątkowo ważnym dniem dla europejskiego oddziału Chery. Otóż w hiszpańskiej fabryce wystartowała właśnie produkcja SUV-a o nazwie Ebro S700, będącego odpowiednikiem Chery Tiggo 7 Pro.
Kolejny planowany model to S800 (Chery Tiggo 8 Plus). W ostatnim kwartale 2025 roku do obu tych aut dołączy Omoda 5, zarówno w wariancie spalinowym, jak i czysto elektrycznym. Co ciekawe, początek produkcji nowych aut zbiegł się z 70. rocznicą powstania hiszpańskiej marki Ebro.
Fabryka Ebro znajduje się obecnie w rękach spółki joint venture Ebro-EV Motors i Chery Automobile. Początkowo produkcja w niej odbywa się za pomocą prostego montażu z gotowych podzespołów, przysyłanych z Chin. W następnym etapie samochody będą na miejscu spawane i malowane.
Fabryka Ebro mieści się w barcelońskiej Zona Franca (obszar logistyczny i przemysłowy) i zanim przeszła w ręce Ebro-EV Motors, należała do Nissana. Powstawały tutaj samochody i silniki, ale w ramach restrukturyzacji zamknięto ją 16 grudnia 2021 roku.
Hiszpański rząd oszacował, że ten ruch kosztował Nissana około 1,1 mld dolarów. Przy okazji pracę straciło 3000 osób (TUTAJ przeczytasz o problemach Nissana).
Fabryka Chery w Europie: bez ambitnych planów
Z fabryki Chery Automobile i Ebro-EV Motors w przyszłym roku ma wyjechać około 20 000 samochodów. Do końca tego roku fabryka będzie zatrudniać 150-200 pracowników i pracować na 1,5 zmiany.
Na każdej zmianie powstanie około 44 samochodów. Najpierw będzie to S700, a jeszcze w grudniu dołączy do niego S800. Oba auta są SUV-ami, wyposażonymi w układ napędowy typu plug-in hybrid. Oba zapewniają około 90 km zasięgu w trybie elektrycznym i dysponują wariantami 4x4. S700 mierzy 4,5 m długości, natomiast S800 – 4,7 m.
Modele Ebro trafią początkowo do Hiszpanii, natomiast później – również do innych krajów. W ramach umowy pomiędzy Ebro i Chery, podpisanej w kwietniu tego roku, rozważane jest utworzenie wspólnego centrum badawczo-rozwojowego. Europejski oddział Chery dysponuje już takim centrum we Frankfurcie.
Do 2029 roku spółka joint venture planuje zatrudniać łącznie 1250 pracowników i wyprodukować 150 000 aut.
TUTAJ przeczytasz megatest Omody 5.
Historia Ebro sięga 1954 roku
Firma Ebro-EV Motors powstała w 1954 roku i na początku swojej działalności wytwarzała maszyny i pojazdy rolnicze.
W 2015 roku ten hiszpański producent rozpoczął przejście na elektryfikację. Jego pierwszy elektryczny samochód to pick-up, wypuszczony na rynek pod koniec 2022 roku.