Fabryka Northvolt w Gdańsku uratowana? Do gry wchodzi Scania

Dobra wiadomość dla polskiego zakładu Northvolt Systems Industrial. Dzięki przejęciu oddziału przemysłowego upadłego producenta baterii ze Szwecji przez Scanię, fabryka w Gdańsku pozostanie przy życiu. Podobnie, jak centrum badań i rozwoju w Tomteboda w Sztokoholmie.
- Część przemysłowa szwedzkiego Northvolta przejęta przez Scanię.
- Kwota transakcji nie jest znana.
- Zakład w Gdańsku nadal będzie produkować akumulatory.
Fabryka Northvolt w Gdańsku uratowana?
Szwedzki Northvolt miał konkurować z Chińczykami w temacie rozwoju i produkcji baterii trakcyjnych do pojazdów elektrycznych. Zamiast tego zaliczył bolesny upadek. Na szczęście teraz do jego przemysłowego oddziału Northvolt Systems Industrial rękę wyciągnęła Scania, należąca do Grupy Volkswagen – informuje portal elektromobilni.pl.
Producent samochodów ciężarowych na przejęciu zyskał centrum badawczo-rozwojowe, zakład produkcji baterii oraz zespół liczący około 260 pracowników. Northvolt System Industrial działa od 2017 roku i rozwija systemy akumulatorowe dla przemysłu ciężkiego.
Wykorzystuje się je m.in. w maszynach budowlanych, górniczych czy urządzeniach przeznaczonych do transportu materiałów. Szwedzi są w szczególności dumni z rozwiązania Volpack Core, używanego do pracy w wyjątkowo wymagających warunkach.
„Systems Industrial Division wnosi cenną wiedzę w zakresie technologii akumulatorów i montażu. Ich możliwości wzmacniają nasze modułowe podejście i wspierają rozwój kompletnych zelektryfikowanych rozwiązań do zastosowań terenowych. Cieszę się, że mogę powitać zespół w Scanii” – mówi Sara Hermansson, szefowa Scania Power Solutions.
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowe Suzuki Vitara.
Kwotą pozostaje niewiadoma
Kwoty transakcji nie ujawniono. Wiadomo, że dotychczasowy dział przemysłowy Northvolta będzie działać jako samodzielne przedsięwzięcie w ramach Scania Ventures i New Business. „Dzięki połączeniu doświadczenia Northvolt Systems Industrial Division z głęboką wiedzą branżową Scanii, nie tylko napędzamy innowacje, ale także wzmacniamy naszą zdolność do obsługi klientów w ich okresie przejściowym” – mówi Jonas Hernlund, dyrektor ds. energii i infrastruktury w Scania Ventures i New Business.
„Od 2017 roku firma Northvolt Systems Industrial opracowała zaawansowane systemy akumulatorów do maszyn pracujących w wymagających środowiskach, takich jak budownictwo czy górnictwo. Nasze flagowe rozwiązanie, Voltpack Core, odzwierciedla naszą zdolność do sprostania rzeczywistym wyzwaniom przemysłowym” – mówi z kolei Elin Akerstrom wiceprezes Northvolt Systems Industrial.
„Dołączenie do Scania oznacza kolejny rozdział naszej podróży. Przejęcie to łączy dwa silne dziedzictwa w zakresie elektryfikacji i innowacji dotyczące układu napędowego. Jestem przekonany, że wspólnie wzmocnimy nasze możliwości i dostarczymy jeszcze większą wartość naszym klientom” – dodaje Akerstrom.
TUTAJ poznasz żywotność baterii w Teslach.
Fabryka Northvolt w Gdańsku działa od 2023 r.
Co istotne, Scania oraz syndyk masy upadłościowej podpisały umowę, gwarantującą ciągłość oddziału Northvol Systems Industrial. Oznacza to, że przemysłowy oddział tej szwedzkiej firmy zachowa działalność w swoich dotychczasowych lokalizacjach.
To centrum badań i rozwoju w Tomteboda oraz zakład produkcyjny w Gdańsku. Ten ostatni uruchomiono w 2023 roku kosztem 200 mln dolarów. Zatrudnienie znalazło tutaj 281 pracowników.