7 kwietnia 2025

Ferrari i długo, długo nikt. Tyle firmy motoryzacyjne zarabiały na sprzedanym aucie w 2024 r. | TOP 30

Ferrari - zarobki firm motoryzacyjnych

Ile poszczególne firmy motoryzacyjne w 2024 roku zarabiały na sprzedanym samochodzie? W tym zestawieniu dominuje jedna włoska marka. Z kolei sześciu producentów dokładało do interesu.

  • W 2024 roku marką, która najwięcej zarabiała na pojedynczym sprzedanym samochodzie wciąż pozostawało Ferrari.
  • Zgodnie z danymi serwisu Car Industry Analysis, na drugim miejscu znalazło się Porsche.
  • Wiele firm, szczególnie z czołówki zestawienia, zarobiło na pojedynczym aucie mniej niż w 2023 roku.

Firmy samochodowe, aby zarabiać pieniądze mają dwa wyjścia. Muszą albo sprzedawać bardzo dużo samochodów, albo też śrubować marżę. Czyli wypracowywać jak największe zyski na pojedynczym pojeździe trafiającym do klienta.

Pod tym drugim względem od dobrych kilku lat równych sobie nie ma Ferrari. Jakby tego było mało, w 2024 roku tylko poprawiło swoje wyniki, osiągając na jednym sprzedanym aucie zysk, bagatela, 136 671 euro. W 2023 roku było to 117 927 euro.

TUTAJ dowiesz się, ile procent wyprodukowanych Ferrari wciąż jeździ po drogach.

Zarobki na samochodzie: gorszy rok dla Porsche

Pomijając Ferrari, pierwsza piątka zestawienia, przygotowanego przez Car Industry Analysis, miała gorszy 2024 rok niż 2023. Drugie Porsche cierpiało m.in. z powodu słabnącej sprzedaży w Chinach czy przemiany bestsellerowego Macana z modelu spalinowego w elektryczny.

Powyższe zawirowania sprawiły, że ta niemiecka marka na jednym aucie zarabiała 18 142 euro zamiast 22 747 euro, jak rok wcześniej. Trzeci Mercedes i czwarte BMW z wynikami, odpowiednio, 5692 i 4693 euro (w 2023 r.: 7890 i 7229 euro), już mocno tracą dystans do Porsche.

Piąte miejsce zajęła Tesla, od której obecnie odwraca się coraz więcej klientów. O ile w 2023 roku na jednym sprzedanym aucie zarabiała ona 4448 euro, o tyle w zeszłym roku było to 3801 euro. Kolejne pozycje zajmują Subaru, Toyota, General Motors, Isuzu oraz Volvo.

Z TOP 10 zestawienia Car Industry Analisys najmocniej poprawiło się General Motors. W 2023 roku Amerykanie na jednym aucie przeciętnie zarobili 1697 euro, natomiast w zeszłym było to 2622 euro.

TUTAJ przeczytasz o tym, co słychać u Tesli.

Zarobki na samochodzie: Stellantis mocno w dół

Bolesny spadek w 2024 roku zaliczył Stellantis. Powodem takiego stanu rzeczy były ponure wyniki finansowe amerykańskich marek oraz spadająca sprzedaż w Europie, w tym m.in. Maserati, Abartha, DS-a i Lancii.

W efekcie ten amerykańsko-francusko-włoski gigant na jednym aucie w 2024 roku zarobił aż o 81,91% mniej niż rok wcześniej. Czyli 656 euro zamiast 3627 euro. Mocno w wynikach zjechał również Nissan – z 1073 euro w 2023 do 282 euro w 2024 roku.

Pierwsza chińska marka w zestawieniu, czyli Li Motor (12. miejsce), również miało gorszy poprzedni rok niż 2023. Dopiero na 16. miejscu wylądował świętujący sukcesy BYD, który na jednym aucie zarobił 1556 euro wobec 1604 rok wcześniej.

TUTAJ poznasz chińskie perełki z serwisu OTOMOTO.

Te marki były na minusie

W analizie Car Industry Analisys znalazły się również firmy, dokładające do każdego sprzedanego egzemplarza samochodu. To Leapmotor (1421 euro), Xpeng (4612 euro), Nio (14 313 euro) oraz Aston Martin (18 491 euro).

Ale straty powyższych marek są niczym wobec tego, co notują Rivian (87 363 euro), a przede wszystkim Lucid – 283 468 euro.

Rok 2025 z pewnością będzie kolejnym trudnym rokiem dla większości producentów samochodów. Nadal będą oni odczuwać ekspansję chińskich marek. Do tego dochodzą również zawirowania związane z cłami wprowadzonymi przez Trumpa czy nowe przepisy w Europie, dotyczące konieczności istotnej redukcji emisji dwutlenku węgla.

TUTAJ poznasz hybrydowego Leapmotora C10 REEV.

Zarobki na samochodzie według Car Industry Analisys:

  • Ferrari: 136 671 euro (2023 r.: 117 927 euro)
  • Porsche: 18 142 euro (22 747 euro)
  • Mercedes: 5962 euro (7890 euro)
  • BMW: 4693 euro (7229 euro)
  • Tesla: 3801 euro (4448 euro)
  • Subaru: 3031 euro (2987 euro)
  • Toyota: 2710 euro (2780 euro)
  • General Motors: 2622 euro (1697 euro)
  • Isuzu: 2610 euro (2826 euro)
  • Volvo: 2547 euro (2526 euro)
  • Hyundai-Kia: 2432 euro (2557 euro)
  • Honda: 2324 euro (1806 euro)
  • Volkswagen: 211 euro (2438 euro)
  • Li Auto: 1846 euro (2513 euro)
  • JLR: 1794 euro (1066 euro)
  • BYD: 1556 euro (1604 euro)
  • Renault: 1137 euro (1113 euro)
  • Suzuki: 1128 euro (898 euro)
  • Ford: 1122 euro (1119 euro)
  • Mitsubishi: 971 euro (1601 euro)
  • Mazda: 951 euro (1200 euro)
  • Stellantis: 656 euro (3627 euro)
  • Nissan: 282 euro (1076 euro)
  • GWM: 188 euro (118 euro)
  • Leapmotor: -1421 euro (-3874 euro)
  • Xpeng: -4612 euro (-9811 euro)
  • Nio: -14 313 euro (-18 060 euro)
  • Aston Martin: -18 491 euro (-19 358 euro)
  • Rivian: -87 363 euro (-103 611 euro)
  • Lucid: -283 468 euro (-467 388 euro)