Fiat Croma II – tanio i praktycznie. Czego chcieć więcej? | Test OTOMOTO TV
Fiat Croma w latach 80 był jednym z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej. Croma II z 2005 roku miała przebić ten sukces. Z planów nic jednak nie wyszło. Dlaczego ten duży i wygodny pojazd to niezły pomysł na auto używane?
Fiat Croma – ile kosztuje? Pierwsza generacja sprzedawana była od 1985 do 1996 roku. Croma II pojawiła się po długiej przerwie, w 2005 roku i produkowana była aż do 2011 roku. Nie doczekała się jednak następcy.
Auto zbudowano wspólnie z General Motors na bazie płyty podłogowej GM Epsilon, która wykorzystana została do stworzenia np. Opla Vectry C oraz Saaba 9-3 II, o czym świadczy choćby umiejscowienie stacyjki na tunelu środkowym między fotelami. Dzieli z nimi także elementy zawieszenia oraz benzynowe silniki.
O ile pierwsza Croma była klasycznym sedanem, tak Croma II to już coś pomiędzy kombi a minivanem. Zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro nadwozie było nowoczesne, opływowe i proporcjonalne.
Najważniejsze było jednak przestronne wnętrze. To właśnie podniesiona linia dachu zwiększyła przestrzeń, szczególnie na podniesionej względem przednich foteli tylnej kanapie. Lepsza widoczność dla pasażerów miała sprawić, że podróż będzie wygodniejsza. Do tego pojemny, 500-litrowy bagażnik czynił z Cromy idealne auto rodzinne.
Wnętrze Cromy było nie tylko wygodne, ale mogło zachwycać jakością. Szczególnie w przypadku wersji z jasną tapicerkę i skórzanymi obszyciami oraz wykończeniem z plastiku imitującego drewno. Duży wyświetlacz nie był rzecz jasna dotykowy, ale na pokładzie pojawił się system Blue&Me i odtwarzacz DVD.
Szybko, bo już w 2007 roku, auto przeszło face lifting. Przemodelowana została m.in. atrapa chłodnicy, przedni zderzak, pokrywa silnika oraz przednie reflektory. Lista dodatkowo wyposażenia pojazdu wzbogacona została o rozbudowany system multimedialny. Przy okazji liftingu dodano m.in. 17-calowe alufelgi, fotel pasażera składany w stolik oraz rolety przeciwsłoneczne na tylnych bocznych szybach.

Fiat Croma - jaki silnik?
Benzynowe silniki wykorzystane do napędu Cromy były dziełem inżynierów GM. Podstawą była jednostka R4 o poj. 1,8 litra i mocy 140 KM. Drugi silnik miał 2,2 litra pojemności i 147 KM mocy. Oba nie są trwałe i zużywają sporo benzyny. Co gorsza, łańcuch rozrządu wymaga kontroli, bo lubi się rozciągać.
W gamie są również trzy diesle i to właśnie one są najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym. Najsłabszy, ośmiozaworowy o pojemności 1,9 litra ma 120 KM. Jego szesnastozaworowa odmiana generuje 150 KM, a silnik o poj. 2,4 litra aż 200 KM.
Wszystkie są oszczędne i trwałe, choć najlepiej w rankingach bezawaryjności wypada mniejszy diesel. Do napędu wykorzystują pasek, który trzeba wymieniać po 120 km lub po 5 latach.
Fiat Croma — ile kosztuje?
Klienci nie docenili funkcjonalności nowej Cromy. Jej nadwozie, odbiegające od typowych sedanów i kombi, zamiast przyciągać, odstraszało. W osiągnięciu sukcesu rynkowego nie pomagała także dość wysoka cena.
Dzisiaj jest inaczej. Głównie za sprawą atrakcyjnej ceny na rynku wtórnym i przestrzeni, jaką auto oferuje.
Najtańszy Fiat Croma kosztuje około 5 tys. zł. Najdroższe kosztują 20-25 tys. zł. Średnia cena za dobry i świeży egzemplarz z końca produkcji to jednak 13-15 tys. zł. Jak na tak duże i wygodne auto z niezawodnymi silnikami diesla to dobra cena.
W tym odcinku testujemy Fiata Cromę II, auto mało urodziwe, za to praktyczne i przystępne. Niska cena Cromy drugiej generacji wynika głównie z krytycznych opinii – czy są one słuszne? W czym Croma II przypomina Saaba? Jak ma się kwestia wygłuszenia wnętrza w przypadku tego modelu? ? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania!
Testowany model to Fiat Croma II z silnikiem 1,9 Multijet o mocy 120 KM.





