Fiat Grande Punto III – auto miejskie z długą historią
Trzynaście lat to w świecie motoryzacji naprawdę sporo. Właśnie dlatego Punto doczekało się wielu faceliftingów i wersji specjalnych. Fiata Grande Punto zaprezentowano w 2005 roku. Dodajmy, że w 2009 dołączył do niego Fiat Punto Evo, którego można uznać za lifting wcześniejszego modelu. W 2012 roku do sprzedaży wprowadzono Punto 2012 (lifting Evo). Co więcej, kolejne wersje produkowane były jednocześnie.

Niezwykle popularny widok w Italii. Fiat Grande Punto w policyjnych „szatach”
Jaki silnik benzynowy wybrać?
Przez cały okres produkcji do Fiata Grande Punto trafiało naprawdę sporo różnego rodzaju silników. Na samym początku w ofercie znalazły się silniki z ośmioma zaworami, o pojemności 1.2 l i mocy od 65 do 69 KM oraz 1.4 l o mocy 77 KM. Co ciekawe, te same silniki były obecne w sprzedaży też w końcowych latach produkcji Punto.
Kolejne silniki pojawiały się i znikały, w zależności od wersji. Oferowano silnik 1.6 l 16V o mocy od 95 do 105 KM, a w odmianie turbo od 120 do 135 KM. W wersji Punto Evo pojawiła się technologia MultiAir, a w Punto 2012 – TwinAir. Przykładem tej drugiej technologii jest dwucylindrowy silnik o pojemności 0.9 l i mocy od 85 do 105 KM.
Zwolennicy ekologicznych rozwiązań mogli zdecydować się na wersję 1.4 l Natural Power, czyli auta z napędem CNG.
Na rynku pojawiły się również sportowe wersje Fiata Punto, oznaczane jako Abarth. W pierwszej odsłonie można było spotkać tu jednostkę o mocy 155 KM, a po liftingu – 165 i 180 KM. W usportowionej wersji Punto wprowadzono też sporo zmian konstrukcyjnych, które pozwalały na bezpieczne korzystanie z mocy samochodu.

Niezwykle ekstrawagancka i rzucająca się w oczy wersja Grande Punto: Abarth.
Grande Punto w Dieslu
Fiat Punto III pojawił się na rynku także w wersji z silnikiem Diesla. Co ciekawe, przez cały okres produkcji dostępny był silnik 1.3 l JTD o mocy od 75 do 95 KM. W Grande Punto można było znaleźć 1.9 l JTD o mocy od 120 do 130 KM, jednak jednostka została wycofana po pierwszym liftingu. W ofercie znalazł się również oszczędny silnik 1.6 l JTD o mocy 120 KM.
Niemal wszystkie silniki dostępne w Punto można uznać za udane jednostki. W większości są to proste i klasyczne konstrukcje, a ewentualne usterki dotyczą drobnych i niedrogich w naprawie elementów. Warto jednak nadmienić, że wątpliwości może wzbudzać jedynie silnik 0.9 l, który jest bardzo wysilony, a do uzyskania spodziewanych oszczędności trzeba korzystać z niego w specyficzny sposób, stawiając na bardzo ekologiczną jazdę.
Ile kosztuje Fiat Punto III?
Dzisiaj najstarsze egzemplarze Punto nie są drogie – ich zakup to koszt ok. 6 tys. złotych. Z kolei najdroższe oferty mogą sięgać ok. 30 tys. za auta z końcowych lat produkcji. Czy warto wybrać Punto III jako auto miejskie do codziennej jazdy? Dowiedz się o nim więcej, oglądając nasz test.