Fiat Grande Punto III – auto miejskie z długą historią
Trzynaście lat to w świecie motoryzacji naprawdę sporo. Właśnie dlatego Punto doczekało się wielu faceliftingów i wersji specjalnych. Fiata Grande Punto zaprezentowano w 2005 roku. Dodajmy, że w 2009 dołączył do niego Fiat Punto Evo, którego można uznać za lifting wcześniejszego modelu. W 2012 roku do sprzedaży wprowadzono Punto 2012 (lifting Evo). Co więcej, kolejne wersje produkowane były jednocześnie.
Jaki silnik benzynowy wybrać?
Przez cały okres produkcji do Fiata Grande Punto trafiało naprawdę sporo różnego rodzaju silników. Na samym początku w ofercie znalazły się silniki z ośmioma zaworami, o pojemności 1.2 l i mocy od 65 do 69 KM oraz 1.4 l o mocy 77 KM. Co ciekawe, te same silniki były obecne w sprzedaży też w końcowych latach produkcji Punto.
Kolejne silniki pojawiały się i znikały, w zależności od wersji. Oferowano silnik 1.6 l 16V o mocy od 95 do 105 KM, a w odmianie turbo od 120 do 135 KM. W wersji Punto Evo pojawiła się technologia MultiAir, a w Punto 2012 – TwinAir. Przykładem tej drugiej technologii jest dwucylindrowy silnik o pojemności 0.9 l i mocy od 85 do 105 KM.
Zwolennicy ekologicznych rozwiązań mogli zdecydować się na wersję 1.4 l Natural Power, czyli auta z napędem CNG.
Na rynku pojawiły się również sportowe wersje Fiata Punto, oznaczane jako Abarth. W pierwszej odsłonie można było spotkać tu jednostkę o mocy 155 KM, a po liftingu – 165 i 180 KM. W usportowionej wersji Punto wprowadzono też sporo zmian konstrukcyjnych, które pozwalały na bezpieczne korzystanie z mocy samochodu.
Grande Punto w Dieslu
Fiat Punto III pojawił się na rynku także w wersji z silnikiem Diesla. Co ciekawe, przez cały okres produkcji dostępny był silnik 1.3 l JTD o mocy od 75 do 95 KM. W Grande Punto można było znaleźć 1.9 l JTD o mocy od 120 do 130 KM, jednak jednostka została wycofana po pierwszym liftingu. W ofercie znalazł się również oszczędny silnik 1.6 l JTD o mocy 120 KM.
Niemal wszystkie silniki dostępne w Punto można uznać za udane jednostki. W większości są to proste i klasyczne konstrukcje, a ewentualne usterki dotyczą drobnych i niedrogich w naprawie elementów. Warto jednak nadmienić, że wątpliwości może wzbudzać jedynie silnik 0.9 l, który jest bardzo wysilony, a do uzyskania spodziewanych oszczędności trzeba korzystać z niego w specyficzny sposób, stawiając na bardzo ekologiczną jazdę.
Ile kosztuje Fiat Punto III?
Dzisiaj najstarsze egzemplarze Punto nie są drogie – ich zakup to koszt ok. 6 tys. złotych. Z kolei najdroższe oferty mogą sięgać ok. 30 tys. za auta z końcowych lat produkcji. Czy warto wybrać Punto III jako auto miejskie do codziennej jazdy? Dowiedz się o nim więcej, oglądając nasz test.