Fiat Punto II – Idealna, pełnowymiarowa dojazdówka | Test OTOMOTO TV
Fiat Punto po raz pierwszy został zaprezentowany we wrześniu 1993 roku i produkowany był do 1999 roku. Powstał na płycie podłogowej dzielonej z Lancią Ypsilon i Fiatem Barchetta. Sylwetką pierwszego Punto zaprojektował Giorgetto Giugiaro, trudno się dziwić, że 1995 roku auto otrzymało tytuł Samochodu Roku.
Sukces Punto Włosi liczyli w milionach, a dokładnie 3,5 milinach wyprodukowanych egzemplarzy. Fiat Punto II miał ten sukces jeszcze poprawić. Auto unowocześniono, nadając mu świeżego i dynamicznego wyglądu. Niestety zgodnie z założeniami auto technicznie bazowało na tej samej platformie i wykorzystywało niemal te same silniki. Nie przeszkadzało to jednak, by świat zakochał się w nowym Punto.
Auto produkowane było od 1999 do 2010 we Włoszech, a rok dłużej na licencji w Serbii. Dostępne było, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 3-drzwiowy van. W porównaniu z jedynką nieznacznie zmieniły się jego wymiary. Długość to 3,8 m, a po liftingu 3,83 cm. Ciut dłuższy był 5-drzwiowy hatchback. Rozstaw osi to jednak zawsze 2,45 m.
Jednak właśnie nieduże wymiary sprawiały, że Fiat Punto II cieszył się niesłabnącą popularnością. To, że Włosi potrafili projektować nieduże, ale wygodne auta idealnie sprawdza się w Punto II. Auto nie dość, że idealnie spisywało się w ciasnych i zatłoczonych, nie tylko włoskich miastach, to na dodatek wygodnie mieściło czterech pasażerów oraz niewielki bagaż (264 lub 297 litrów).
Fiat Punto II był przy tym bardzo lekki. Zaledwie 860 kg sprawiało, że auto mimo niedużych siników było wystarczająco dynamiczne i zwinne na drodze.
Wnętrze i lifting
Mimo lat na karku Punto II cały czas wygląd atrakcyjnie. Wnętrze także się nie zestarzało, choć już od początku brakowało mu polotu i można je uznać za spartańskie. Twarde plastiki coraz trudniej znoszą próby czasu. Potrafią skrzypieć, a tapicerka nie jest wybitnie trwała.
W 2003 roku auto przeszło facelifting. Zmieniony został m.in. pas przedni, w którym zastosowano nowe reflektory, atrapę chłodnicy oraz zderzaki, a także przeprojektowano światła tylne. Przy okazji liftingu wprowadzono nowy silnik benzynowy o pojemności 1.4 16V i mocy 95 KM, a także silnik wysokoprężny o pojemności 1.3 l wykonany w technologii Multijet o mocy 70 KM. Wersję HGT wzbogaciła również odmiana z silnikiem diesla 1.9 Multijet 8v o mocy 100 KM (74 kW) przy 4000 obr./min rozpędzający punto w 9,6 s 0–100 km/h.
Co ciekawe, w 2007 roku, mimo wprowadzenia kolejnej generacji o nazwie Fiat Grande Punto, Punto II wciąż było produkowane pod nazwą Punto Classic i oferowane na wybranych rynkach.
Fiat Punto II – jaki silnik?
Gama silników Fiat Punto II była bardzo szeroka i zróżnicowana. Podstawowym napędem był benzynowy 1.2 l. o mocy 60 KM dostępny również z fabryczną instalacją CNG. Wtedy moc silnika wynosiła 52 KM. Moment obrotowy 102 Nm nie robił piorunującego wrażenia, podobnie jak sprint do setki wynoszący 14,3 sekundy. Ale Punto to nie auto sportowe a miejskie wozidło.
Bardziej dynamiczną alternatywą jest silnik 1.2 l. o mocy 80 KM i 114 Nm momentu obrotowego lub 1.4 l. o mocy 95 KM i momencie obrotowym 128 Nm. Jednak jeśli ktoś potrzebuje dynamiki, musi szukać auta z silnikiem 1.8 l. 16V z wersji Punto HGT, o mocy 131 KM i momencie obrotowym 164 Nm. Tutaj osiągi są już bardzo dobre – sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 205 km/h.
Który jest godny polecenia? W przypadku silników benzynowych nie ma dużych kłopotów. Raczej trzeba tutaj patrzeć na osiągi. Polecić można jednakowo najsłabszy 1.2 8V, który jest tani w naprawach oraz wprowadzony po liftingu 1.4 l. 16V.
Bardziej kłopotliwe w Punto II niż silniki są zawieszenie, układ kierowniczy i elektronika, która potrafi płatać figle.
W przypadku silników wysokoprężnych wybór jest bardziej ograniczony, choć dzisiaj z założenia lepiej trzymać się od nich z daleka. Do liftingu do wyboru był praktycznie jeden silnik 1.9 l. w różnych (np. słabsze JTD nie miały turbosprężarki z łopatkami o zmiennej geometrii lub koła dwumasowego). Po liftingu do gamy dołączył mniejszy silnik wysokoprężny 1.3 l. i to ona jest godny polecenia, jeśli już koniecznie uprzemy się na Diesla. 1.9 l. niezależnie od wersji jest ciężki i słaby, a biorąc pod uwagę delikatne przednie zawieszenie Punto II, powoduje częste awarie.
Fiat Punto II – ile kosztuje?
Fiat Punto II nie przebił sukcesu pierwszej generacji. Wyprodukowano łącznie 2,96 miliona egzemplarzy. Mimo tego to nadal świetne auto, które cały czas wygląda nowocześnie. Znacznie ważniejsze jest jednak to, że ewentualne naprawy można przeprowadzić stosunkowo niskim kosztem, bo wybór części i zamienników jest olbrzymi. I stąd właśnie popularność tego modelu.
Najtańsze egzemplarze można kupić już za niespełna 3 tys. zł. Warto jednak sprawdzić stan zawieszenia i elementów konstrukcyjnych auta, bo rdza zdarza się i to bardzo często. Trzeba także pamiętać, że te auta często były mocno eksploatowane, więc trafienie na zadbany egzemplarze staje się coraz trudniejsze.
Zadbane egzemplarze z dobrym wyposażeniem to już wydatek około 10 tys. zł. Jak na małe, nieskomplikowane i tanie w naprawie auto miejskie to chyba niewiele.
W tym odcinku testujemy Fiata Punto drugiej generacji. Punto II, mimo dość prostej konstrukcji, ma charakter i dobrze się starzeje. To ciekawa opcja na pierwsze auto albo dojazdy do pracy. Nie znaczy to jednak, że nie ma swoich problemów. Na jakie bolączki cierpi drugie Punto? Jak ten model spisuje się pod względem elektroniki? Jaką istotną cechę mają samochody segmentu B z początku XXI wieku? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania. W tym odcinku testujemy Fiata Punto II z silnikiem 1.2 o mocy 60 KM.