3 lipca 2023

Ford Fiesta: to już koniec. 7 lipca ostatni egzemplarz tego auta opuści bramy fabryki

Ford Fiesta

Jego historia właśnie dobiega końca. Po 47 latach od debiutu, 7 lipca 2023 roku ostatni Ford Fiesta opuści bramy fabryki – informuje brytyjski Autocar.

Obecna generacja Forda Fiesty, która debiutowała w 2016 roku, w przeciwieństwie do poprzednich, nie była już oferowana globalnie. Auto zostało opracowane z myślą o rynku europejskim i tutaj też było wytwarzane. Dokładniej – w niemieckiej fabryce Forda w Kolonii.

Choć model ten przeszedł modernizację w 2021 roku, klienci wcale się na niego nie rzucili. Wszystko przez zmiany, jakie od lat obserwujemy na rynku. Klasyczne segmenty po prostu ustępują miejsca modelom uterenowionym.

RIP FORD FIESTA

Zobacz video news

I tak też stało się z Fiestą, która pod względem sprzedaży coraz mocniej zaczynała przegrywać nie tylko z Renault Capturem, Peugeotem 2008 i spółką, ale również z pokazaną w 2019 roku Pumą. Ciekawostka: pod względem konstrukcyjnym to uterenowiona Fiesta.

Ze względu na słabnącą popularność aut z klasycznych segmentów ostatnie wcielenie miejskiego Forda nie było oferowane ani w obu Amerykach, ani też w Azji i Australii.

Ford Fiesta: nie ma już dla niego miejsca

Jak tłumaczą przedstawiciele Forda, głównym powodem wycofania Fiesty z produkcji jest konieczność zrobienia miejsca samochodom elektrycznym w fabryce w Kolonii. Dokładniej – dwóm modelom uterenowionym, powstającym na volkswagenowskiej platformie MEB.

Pierwszym z nich jest Explorer, będący crossoverem z pogranicza segmentów kompaktowego i klasy średniej. To auto konstrukcyjnie stanowi bliźniaczy model z Volkswagenem ID.4, który sprzedaje się poniżej zakładanych planów (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

W przyszłym roku do Explorera dołączy kolejny model, oparty na MEB. Ma być to elektryczny crossover w stylu coupe. Zapewne będzie Explorer ze ściętym tyłem.

„Fiesta zostanie wycofana, ponieważ potrzebujemy miejsca w fabryce dla naszego elektrycznego SUV-a. Zamieniamy zakład w Kolonii w miejsce wytwarzania aut w pełni elektrycznych. Dlatego musimy podjąć decyzję o zaprzestaniu produkcji Fiesty” – mówił w grudniu 2022 roku Martin Sander, dyrektor Ford Model E Europe.

Czystka w portfolio Forda

W ostatnim czasie Ford przeprowadził istotną czystkę w swoim europejskim portfolio. Z rynku zniknęło już Mondeo oraz oba minivany – S-Max i Galaxy. Ich produkcję po cichutku zakończono w kwietniu bieżącego roku. Podobny los, ale za dwa lata, ma spotkać Focusa.

Ford na Starym Kontynencie stawia na elektromobilność, co zresztą nie dziwi w obliczu planów Unii Europejskiej (TUTAJ przeczytasz o nich więcej). Strategia tej marki zakłada sprzedaż 600 000 elektrycznych aut rocznie i początkowo cztery linie modelowe.

Do Mustanga Macha-E dołączył już Explorer. Z kolei w przyszłym roku pojawi się wspomniany, uterenowiony wariant tego auta. Kolejnym elektrykiem będzie Puma, która przy okazji modernizacji otrzyma wariant na prąd.

Do 2030 roku Ford w Europie chce sprzedawać wyłącznie modele elektryczne.

Ford Fiesta: w produkcji od 1976 roku

Ford Fiesta debiutował w 1976 roku, jako odpowiedź na Volkswagena Polo. Do tej pory pojawiło się 7 generacji tego modelu, który szczególną popularnością cieszył się w Wielkiej Brytanii. Praktycznie od premiery znajdował się on w dziesiątce najlepiej sprzedających modeli, a w latach 2009-2020 utrzymywał się na pierwszym miejscu.

Od momentu premiery do dnia dzisiejszego powstało ponad 20 mln egzemplarzy tego modelu. Co ciekawe, Fiesta to trzecia najpopularniejsza linia modelowa w historii Forda. Więcej sprzedało się wyłącznie Escortów i pick-upów z serii F.

Dwie ostatnie wyprodukowane Fiesty pozostaną u Forda. Jedna dołączy do międzynarodowej floty firmy w Kolonii, a druga trafi do Wielkiej Brytanii. Czy usłyszymy jeszcze o Fieście? Raczej nie. Z drugiej strony, Ford może nagle sięgnąć po tę nazwę np. w przypadku niewielkiego elektrycznego modelu miejskiego.

Zupełnie, jak to miało miejsce w przypadku Pumy.