27 listopada 2022

Ford Focus Active X – To koniec Focusa? | Test OTOMOTO TV

Ford Focus to kolejny model, którego los już jest przesądzony. I nie zmieni tego szturm na salony po „uterenowioną” wersję Active X. Bliżej jej do crossovera, choć pod maską kompaktowego Forda pracują tylko albo aż 3 cylindry. Czy to wystarczy?

Ford Focus to nie samochód, to instytucja. Auto kompaktowe, produkowane od 1998 roku. W gamie Forda zastąpił równie cenionego Escorta. Nowoczesny design, a co ważniejsze nowoczesne rozwiązania technologicznie i bardzo dobre właściwości jezdne sprawiły, że Focus szturmem wdarł się do czołówki najchętniej wybieranych nowych samochodów.

Jego czas jednak dobiega końca. Czwarta generacja produkowana od 2018 roku nie doczeka się kolejnej. Tak zapowiedzieli już szefowie Forda, którzy konsekwentnie i szybko podążają drogą ku elektromobilności.

Ford Focus – jaką wersje wybrać?

Ford Focus IV powstała na nowej platformie, dzięki czemu zyskał większy rozstaw osi, niżej osadzone fotele, zaokrąglone nadwozie z agresywnie stylizowane akcenty, a także znacznie większy grill i wlot powietrza. Z tyłu w hatchbacku po raz pierwszy zniknęło trzecie okienko między słupkami C i D, a lampy przybrały poziomy, a nie pionowy kształt.

Ford Focus Active X

Wnętrze w porównaniu z poprzednikiem także przeszło metamorfozę. W centrum deski rozdzielczej pojawił się duży ekran dotykowy, na którym można sterować radiem i nawigacją. Po raz pierwszy pojawiły się opcjonalne cyfrowe zegary, a także pokrętło wyborów trybu jazdy zamiast tradycyjnej dźwigni w wariantach z automatyczną skrzynią biegów.

Auto od samego początku oferowane było zarówno w wersji 5–drzwiowego hatchabcka, jak i kombi. Sedan trafił do Chin i na rynek turecki, rumuński i litewski. Dopiero w 2020 roku zawitał w Polsce, jednak rynku nie podbił.

Ford Focus Active X – jaki silnik wybrać?

Od 2018 roku ofertę Focusa IV uzupełniła odmiana Active X. Bliżej mu jednak do crossovery niż auta terenowego. Samochód ma podniesiony prześwit o 3 cm, plastikowe osłony na całej długości nadwozia oraz bojowe nastawienie. Pod maskę trafiły wybrane silniki z całej, choć i tak mocno okrojonej palety.

Silniki benzynowe:

  • R3 1.0 l. EcoBoost Hybrid (155 KM, 190 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią
  • R3 1.5 l. EcoBoost (150 KM, 240 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną,

Silnik wysokoprężny:

  • R4 2.0 l. EcoBlue (150 KM, 370 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną.

I właśnie silniki to chyba największy kłopot Focusa. W walce o niskie zużycie paliwa, a tak naprawdę spełnienie wyśrubowanych norm emisji spalin, Ford postawił na małe silniki trzy i czterocylindrowe z wyjątkiem wersji ST o mocy 280 KM.

O ile gama Forda Focusa III przewidywała 5 silników benzynowych w aż 14 wariantach mocy i 3 silniki wysokoprężne w aż 12 odmianach, tak Focus IV to już tylko skromne 3 benzyny, dwa Diesle i jedna hybryda.

Benzynowe

  • R3 1.0 EcoBoost 100 KM Fox
  • R3 1.0 EcoBoost 125 KM Fox
  • R3 1.5 EcoBoost 150 KM Dragon
  • R3 1.5 EcoBoost 182 KM Dragon
  • R4 2.3 EcoBoost ST 280KM

Benzynowe + miękka hybryda

  • 1.0 EcoBoost Hybrid 125 KM MHEV
  • 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM MHEV

Diesla

  • R4 1.5l EcoBlue 95 KM Panther
  • R4 1.5l EcoBlue 120 KM Panther
  • R4 2.0l EcoBlue 150 KM Panther
  • R4 2.0l EcoBlue ST 190 KM Panther

Ford Focus Active X – co zmienił lifting?

Lifting z 2021 roku może nie zmienił auta wizualnie, ale z pewnością unowocześnił multimedia. Na liście wyposażenia standardowego znalazły się m.in.: dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, system Pre-Collision Assist, który wspomaga kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami do prędkości 120 km/h, system Lane Keeping Aid, który wspomaga utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, tempomat, dostęp bezkluczykowy, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania, reflektory Full LED, światła przeciwmgielne LED, tylne światła LED, indukcyjna ładowarka, 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny SYNC 4 z 13,2-calowym ekranem dotykowym, nawigacja i radio cyfrowe DAB+, bezprzewodowa obsługę Android Auto i Apple CarPlay. Sporo. To wszystko jednak znajduje odzwierciedlenie w cenie.

Ford Focus Active X – naszym zdaniem

Ford Focus sam w sobie to udany samochód. W wersji Active X jest świetną alternatywą dla crossoverów i SUV-ów. Trzycylindrowy silnik to może nie najszczęśliwsze źródło napędu, jednak jeśli ktoś jeździ głównie w mieście i nie potrzebuje lepszych osiągów, może okazać się wystarczający. Na trasie z pewnością lepiej sprawdzi się tradycyjny silnik R4. Niekoniecznie Diesel.

Jakie wrażenie zrobił na nas Ford Focus Active X? Zapraszamy na nasz test na OTOMOTOTV.

Ford Focus Active X - GALERIA

Ford Focus Active X
Ford Focus Active X