10 października 2022

Ford GT LM Edition 2022. Ostatni taki Ford?

Ford GT

Wszystko na to wskazuje, choć Ford przyznaje jedynie, że Ford GT LM Edition 2022 to dziesiąta i ostatnia z edycji specjalnych Forda GT trzeciej generacji. Jakoś w końcu trzeba przypomnieć światu o supersamochodzie z 2015 roku.

Czyli po kolei. Fort GT trzeciej generacji zadebiutował w 2015 roku na salonie samochodowym w Detroit. Trochę jakby wyciągnięty go z kapelusza, bo nikt się go tam nie spodziewał, ba nikt nie spodziewał się nawet supersamochodu od Forda. Zrobił się szum, pytania o dostępność i produkcja ruszyła.

Tylko V6

Nowy GT napędzany był benzynowym silnikiem V6 EcoBoost o pojemności 3,5 l, który dzięki podwójnemu doładowaniu generuje aża 600 KM mocy. Wielu żałowało, że to „tylko” V, a nie V8, jednak to nie przeszkadzało klientom w składaniu zamówień.

Silnik umieszczono centralnie przed tylną osią. Samochód zbudowano na podstawie ramę przestrzenną, a przy produkcji nadwozia szeroko wykorzystano włókna węglowe i aluminium. Wszystko po to, by obniżyć masę. Do tego popracowano nad aerodynamiką, która w tym aucie czyni cuda i nadje charakteru całemu autu.
Auto wyglądało i nadal wygląda zjawiskowo, podobnie jak jego cena. Pewnie dlatego od chwili debiutu na rynek wypuszczane są co chwilę kolejne wersje specjalne i limitowane edycje.

Ford GT LM Edition 2022 jest dziesiątą, ale ma być ostatnią. Tak. Do 10 razy sztuka. Jak żadna inna upamiętnia ona jedyny amerykański samochód wyścigowy odnoszący sukcesy w Le Mans w 2016 roku, a także legendarne zwycięstwo 1-2-3 w 1966 r., kiedy kierowcy Fordów zajęli całe podium.

Producent przyznaje, że ostatnia seria specjalne dwudziestu samochodów ma zwiększyć walory kolekcjonerskie Forda GT.

Ford GT LM Edition 2022 co go wyróżnia?

To tak naprawdę kolory i wnętrze. Nadwozie z włókna węglowego limitowanej edycji Forda GT LM pokryte jest lakierem Liquid Silver, zadbano również o unikalne wykończenia w kolorze czerwonym lub niebieskim, nawiązujące do czerwono-niebieskiego malowania Forda GT nr 68, który zwyciężył w Le Mans.
Klienci mogą wybrać wykończenia z włókna węglowego barwionego na czerwono lub niebiesko, które podkreślają właściwości aerodynamiczne supersamochodu. Należą do nich wykonane z ultralekkiego materiału przyciemnienia na przednim splitterze, progach bocznych i progach drzwiowych, a także żaluzje we wnęce silnika, wsporniki lusterek i tylny dyfuzor.

Wyeksponowane, błyszczące, 20-calowe felgi z włókna węglowego z odpowiednimi czerwonymi lub niebieskimi akcentami wewnętrznymi, a także tytanowe nakrętki i zaciski hamulcowe Brembo lakierowane na czarno stanowią kolejne modernizacje.

Wyjątkowy dla Forda GT LM jest drukowany w technologii 3D tytanowy, podwójny układ wydechowy, który zapewnia swobodny oddech silnikowi V6 EcoBoost o mocy 660 KM.

We wnętrzu także kilka dodatków. M.in. to fotele w dwóch różnych kolorach z włókna węglowego, deska rozdzielcza pokryta skórą i alcantarą w kolorze hebanowym i wszechobecne włókno węglowe: na konsoli, przełącznikach wentylacji i dolnych słupkach A z matowym wykończeniem.

Tak wygląda DNA

Kolory nadwozia i tapicerek to jednak nie wszystko. Zespół Ford Performance szukał sposobów szczególnego upamiętnienia w Fordzie GT LM Edition historycznego sukcesu sprzed lat i zdecydował, że w każdym egzemplarzu edycji limitowanej umieszczą relikwię, pamiątkę, symbol ducha zdobywcy podium w Le Mans.

I tak do każdego Forda GT LM Edition 2022 trafi fragment silnika z auta, które w pamiętnym potrójnym zwycięstwie zajęło trzecie miejsce. Jeśli ktoś spodziewa się jednak fragmentu tłoka czy innego elementu, będzie rozczarowany. Spece z Forda rozdrobnili wał korbowy do postaci proszku i opracowali unikalny stop, który posłużył do wydrukowania trójwymiarowych emblematów, cieszących obecnie oko na deskach rozdzielczych każdego z 20 supersamochodów z edycji specjalnej.

Dlaczego Ford GT jest tak ważny dla Forda?

Bo to jedyny model, który pokonał Ferrari w odwiecznej rywalizacji supersamochodów na torze wyścigowym. W 1966 roku Ford nie tylko pokonał Ferrari, ale także zajął trzy pierwsze miejsca w wyciągu Le Mans za sprawą modelu GT40. Ten imponujący wyczyn był wynikiem wielu lat intensywnej pracy wymaganej do zbudowania samochodu zdolnego do pokonania Ferrari. Auta wyścigowe z Maranello były legendami Le Mans, a w latach 50. i 60. nikt nie wygrał więcej edycji tej imprezy niż włoski producent.

Ford próbował nawet kupić Ferrari, ale to się nie udało, więc trzeba było stworzyć auto, które je pokona. Z pomocą takich legend, jak Carol Shelby, Ken Miles, Bruce McLaren, Mario Andretti i wielu innych, Ford wygrał w końcu z Ferrari w Le Mans. Nigdy jednak nie powtórzył już tego wyczynu.
Ford GT LM Edition 2022 dziesiąty z serii.

Do dziesięciu razy sztuka

Ford jakiś czas temu postanowił stworzyć serię Heritage Edition. W jej ramach powstało dziesięć edycji specjalnych. I niemal za każdym razem twierdzono, że ta już będzie ostatnia. Czy tak będzie? Tego nie wiadomo. Pewne jest, że w tym roku, po 7 latach kończy się produkcja seryjnego Forda GT trzeciej generacji.

W serii znalazło się w sumie 10 supersamochodów w limitowanych edycjach. Są to między innymi:

2022 – Ford GT Holman Moody Heritage Edition jest ukłonem w stronę zwycięzcy wyścigu Le Mans z 1966 r. oraz zespołu wyścigowego, który wprowadził innowacje w modelu GT40 MK II, dzięki którym układ hamulcowy był w stanie sprostać prędkościom przekraczającym 200 mil na godzinę; wyprodukowano tylko 21 egzemplarzy

  • 2022 – Ford GT Alan Mann Heritage Edition, upamiętniający lekki prototyp eksperymentalny nr 16 Ford GT MK I Alan Mann, który pomógł utorować drogę do zwycięstwa 1-2-3 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1966 r.; wyprodukowano tylko 30 egzemplarzy
  • 2022 – Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition, upamiętniający korzenie Forda GT i pięć jego najwcześniejszych prototypów; wyprodukowano tylko 27 egzemplarzy.
  • 2021 – Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition honoruje samochód Ford GT MK II No. 98, który zapewnił Fordowi udział w zdobyciu 1-2-3-5 pozycji na torze Daytona w 1966 r., rozpoczynając magiczny sezon dla Forda GT40 MK II; wyprodukowano tylko 50 egzemplarzy
  • 2020 – Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition, upamiętniający samochód wyścigowy Ford GT40 MK I No. 6, który zwyciężył w wyścigu Le Mans w 1969 r.; wyprodukowano tylko 50 egzemplarzy.
  • 2019 – Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition, upamiętniający samochód wyścigowy Ford GT40 MK I No. 9, który zwyciężył w wyścigu Le Mans w 1968 r.; wyprodukowano tylko 50 egzemplarzy.
Ford GT

Ford GT Alan Mann Heritage Edition.

  • 2018 – Ford GT ’67 Heritage Edition upamiętnia samochód wyścigowy Ford GT40 MK IV No. 1, który zwyciężył w wyścigu Le Mans w 1967 r.; powstało tylko 39 egzemplarzy.
  • 2017 – Ford GT ’66 Heritage Edition honoruje Forda GT40 MK II nr 2, który wygrał wyścig Le Mans w 1966 r.; powstało tylko 27 egzemplarzy.
  • 2006 – Ford GT Gulf Livery Heritage Edition upamiętniający podwójne zwycięstwo GT40 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1968 i 1969 roku; zbudowano tylko 343 egzemplarze.
  • Limitowana edycja Ford GT Mk II, która powstała we współpracy Ford Performance i Multimatic. Seria liczy tylko 45 egzemplarzy.

Ford GT - GALERIA

Ford GT